Gå til innhold

IT utdanning, hvilken bør jeg velge?


jensenen

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg begynner å tenke på hvor og hva jeg skal studere til neste år.

Jeg har foreløpig kun tatt 1P og 2P, så jeg må ta R1 som privatist til høsten. Jeg håper at jeg består.

Det som jeg har fått et inntrykk av er at Informatikk har ganske "tunge" matematikk fag. I hvertfall en som håper å bestå i R1 privatist. Hvis dere skjønner. Jeg mener selv at jeg greie tekniske ferdigheter, og kan kode både Java, Javascript, HTML, CSS, og PHP til en viss grad. Jeg ligger også rundt 50 i studiepoeng, men jeg kan få denne opp til 51,5+ dersom jeg tar privatist i fag som jeg ikke prøvde så hardt på i VG1. Jeg klarer å ta i bruk informasjon og forstå informasjon ganske raskt, men jeg er redd for at det blir for krevende med matematikk i for eksempel  Informatikk.

For så vidt så er jeg interessert i å utvikle programmer/systemer som kan effektivisere eller forbedre hverdagen til mennesker. LAGT TIL:  Oppdatere og forbedre prosjekter (for eks legge til nye features) som allerede finnes er en oppgave som jeg også synes er interessant.   (Jeg vil jobbe med Back-end). Dersom de tilbyr utveksling er det et pluss ;)

 

Jeg har sett på disse studiene:

https://www.ntnu.no/studier/bprog

https://www.ntnu.no/studier/bit

https://www.oslomet.no/studier/tkd/informasjonsteknologi

https://www.oslomet.no/studier/tkd/informasjonsteknologi

https://www.uib.no/studier/BAMN-DTEK (Her ser jeg at det kreves matematikk i 1 semester og et valg emne i matematikk i 6 semester)

Hva mener dere jeg bør velge? Blir matematikken for vanskelig?

Endret av jensenen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil mer si IT/Programmering handler i praksis om logikk og å sette sammen "legoklosser" grovt sett. Det jeg personlig fikk mest ut av studiet var faktisk å bruke statistikk-faget direkte i programmeringen etterpå i systemene som ble bygget. Dette hadde jeg aldri trodd mens jeg studerte. Det var jo fag som diskret matematikk under studiet men det ble faktisk ikke brukt til noe vesentlig etterpå. Det samme med algoritmefaget. Ikke for å bruke meg selv som mal på hva som er vesentlige fag, men bare en historie om hva som kan være faktiske jobbkrav målt opp mot bredden i utdanningsforløpet. For det meste bruker man biblioteker og litt finpuss og spesialiseringer (man gjør selv) utenom. Det var nok før ting var mer "direkte på jernet" og en trengte å lage veldig basic ting, så du trenger sjelden å finne opp hjulet på nytt, men veldig greit å ha nok bakgrunnsforståelse til å gjøre riktige valg når dem kommer i jobber du gjør. Du kan godt ønske å superoptimalisere et prosjekt, men det er få som er villig til å betale for det med mindre de eksplisitt ber om det, så normalt har du deadline-spøkelset som puster deg i nakken som får deg til å hele tiden å fokusere på det mest vesentlige. I alle fall så lenge det ikke foreligger en bevisst gjennbruksstrategi og en videreutvikling av rammeverk in-house. Som regel jobber man veldig effektivt og det er sjelden tid til noe utenfor mainstream.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jensenen skrev (17 timer siden):

Hva mener dere jeg bør velge? Blir matematikken for vanskelig?

Det er vanskelig å vite hvor god eller dårlig du er i matematikk. Men som vidor skriver så er det ikke egentlig nødvendig med mye matematikk. Hvis du er redd for at matematikken blir for vanskelig så må du velge studier hvor det ikke er noen krav om matematikk.
I arbeidslivet klarer du deg helt fint uten matematikkbakgrunn i de aller fleste jobber som programmerer.

Av de studiene du nevner så har også NTNU-studiene matematikk i første semester.
oslomet-studiet har ikke krav om klassisk matematikk. Det har derimot noe som kalles diskret matematikk. Mer folkelig vil jeg nok kanskje heller kalle det logikk. Det bygger uansett ikke på matematikk fra videregående og er veldig anderledes. Dette er altså det beste valget om du vil unngå skolematten fra videregående.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (48 minutter siden):

Det er vanskelig å vite hvor god eller dårlig du er i matematikk. Men som vidor skriver så er det ikke egentlig nødvendig med mye matematikk. Hvis du er redd for at matematikken blir for vanskelig så må du velge studier hvor det ikke er noen krav om matematikk.
I arbeidslivet klarer du deg helt fint uten matematikkbakgrunn i de aller fleste jobber som programmerer.

Av de studiene du nevner så har også NTNU-studiene matematikk i første semester.
oslomet-studiet har ikke krav om klassisk matematikk. Det har derimot noe som kalles diskret matematikk. Mer folkelig vil jeg nok kanskje heller kalle det logikk. Det bygger uansett ikke på matematikk fra videregående og er veldig anderledes. Dette er altså det beste valget om du vil unngå skolematten fra videregående.

Oj, OsloMet skal jeg definitivt undersøke mer om ;)

 

Noen som vet hvilke programmeringsspråk man lærer der?

Lenke til kommentar

Virker som du har nok bakgrunn for å forstå programmering, som i bunn og grunn er ren logikk, så det du lærer er egentlig ikke så veldig viktig, bare at du lærer noe du kan bygge videre på etterhvert. Normalt brukes vel Microsoft-stack med C#, Java, eller opensource som PHP, Perl, Python og GCC etc alt etter filosofien til lærestedet.

Noen prøver å markedsorientere deg med mest mulig nyttig praktisk kunnskap mens andre har en mer akademisk profil og er knallharde på opensource for å ikke få kommersiell innblanding.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...