Gå til innhold

Hva er de forskjellige USB portene?


Anbefalte innlegg

Jeg har en laptop med 3 forskjellige USB porter:

1 x USB 3.1 (Gen.1 port)

1 x USB-C port

1 x USB 2.0 port

Jeg har prøvd å finne ut av hva disse kan brukes til, både ved å søke lykke og informasjon på Google samt fysisk prøve ut hva som fungere og ikke. Så langt har jeg ikke blitt noe klokere og søker dermed lykken her inne, i håp om at noen kan gi meg noen kjappe og kloke svar.

Foreløpig er det kun USB 3.1 porten som virker til kunne brukes til noe nyttig. Denne kan jeg bruke til trådløs mus, -tastatur, webkamera og ekstern harddisk. Har prøvd å koble alle disse enhetene inn i USB 2.0 porten, uten at det gir noen nytt annet enn strøm til den eksterne harddisken. USB-C porten har jeg enda ikke prøvd ut, ettersom jeg ikke har noen enheter med denne tilkoblingen enda.

Det er sikkert ganske innlysende allerede at jeg er i behov av en USB-hub(?), ettersom jeg kun har denne ene USB 3.1 porten jeg kan bruke, så mine spørsmål blir da:

- Hva kan jeg bruke de to andre USB portene til?

- Hva slags type hub bør jeg gå for, og hvilken port bør/skal den kobles inn i?

 

Legger ved bilder av de forskjellige portene for lettere å illustrerer hva slags porter det faktisk er snakk om.

USB 2_0.jpeg

USB 3_1.jpeg

USB_C.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om USB 2.0-porten ikkje fungerer til noko anna enn å gje straum, er det noko gale. Eg har som regel mus og tastatur kopla til USB 2.0, for å halda dei raskaste portane frie til lagring o.l. som kan nytta den ekstra farten frå USB 3. Einaste forskjellen skal vera tregare dataoverføring.

Om USB-A 3-porten og USB--C-porten har identiske specs er det hipp som happ kva slags hub du kjøper, men det kan godt vera at ein av dei har støtte for ekstrating som PD, eller seinare revisjon av USB 3 (gen 1 vs 2 vs 3). Ofte er det USB-C-porten som er best specca (Thunderbolt 3/4 og USB 4 finst berre i form av USB-C, så vidt eg veit). I tillegg er ein hub som blir kopla til USB-C-porten meir framtidsretta, sidan ein del ultrabooks manglar USB-A i dag.

Har du tenkt å bruka hubben med ultrabooks som har minimalt med portar i framtida, bør du kjøpa ein med Thunderbolt 3, som har alle portane du trur du kan trenga, t.d. HDMI, Ethernet, USB-A/C og minnekortlesar om du bruker det.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...