Gå til innhold

Hvordan ser det ut for meg?


Mans

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. Jeg er nesten ferdig med første året på VGs. Bare tre dager igjen. Nå så er vi egentlig ferdig med alt type utdanning og burde få karakterene være dagen som jeg skriver det her. Jeg ville bare spørre dere noen spørsmål som gjelder skole og utdanning. 
 

Først og fremst, hvordan ser karakteren mine ut. 

Norsk Muntlig - 5

Norsk skriftlig - 4 (en sterk 4 ifølge læreren min ;))

Samfunnskunskap - 5

Geografi - 5/6

Engelsk - 6

Kroppsøving - 4

Spansk - 3, jeg gjorde det ikke så bra på spansk, burde ha øvd mer men har aldri vært motivert med å lærere et nytt språk. Men det må jeg for å få toppkarakterer, det er min tabbe. 
 

Matte 1p - 4, Gjorde det veldig bra med matte på ungdomsskolen og valgte 1t, men bytta til 1p pga av at det ikke gikk så bra. Tenker å catche opp over sommeren og forbedre matte kunnskapet mitt.

Naturfag - enten 4 eller 5.

Selvfølgelig så blir ikke det så bra snitt, jeg ønsker minst en femmer på alle fag men det var selvfølgelig min feil til at jeg ikke fikk til det. Jeg burde ha studert mye mer og øvd enn det jeg gjorde. 
 

Er det mulig å forbedre karakterene min over VGs 2 og 3, eller er jeg en lost cause. Jeg tenkte meg først å bli advokat og å studere juss men nå så ønsker jeg å studere medisin som krever toppkarakter og «vanskelig» fag som kjemi og R eller S2 matte. Jeg valgte ikke det, men tenker å studere HARDT og bytte fag som at jeg kan oppfylle ønsket mitt. Er det mulig for meg å følge ønsker mitt og bli lege? 
 

Noen tips? Takk. 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil først og fremst som alle sammen vil, tjene godt som at jeg kan ta vare på familie og leve godt. Medisin studiet høres veldig interessant ut, selv om jeg vet at det krever MYE. 
Jeg vet at du må jobbe og studere hardt for å komme inn i medisin studiet. Det krever toppkarakterer og nesten bare seksere i alle fag. Men det demotiverer ikke meg. Jeg er ikke typen som gir opp bare fordi det blir vanskelig.

Endret av Mans
Lenke til kommentar

Oi, viste ikke at det var så bra. Jeg ble litt misfornøyd når jeg først hørte at jeg fikk en sekser i norsk skriftlig men nå som jeg leste tilbakemeldingen fra deg så høres ikke det så ille ut. Tenker selvfølgelig å forbedre den forhåpentligvis til en 5 eller 6 uansett. 

Endret av Mans
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Mans said:

Jeg vil først og fremst som alle sammen vil, tjene godt som at jeg kan ta vare på familie og leve godt. 

Det får du til med omtrent alle studier og er etter mitt syn en dårlig motivasjon for å ta faget.

Å være lege er en livsstil mer enn en jobb. Du burde undersøke hva jobben faktisk handler om før du bruker mange år og mange penger på en slik utdannelse. Jeg har sett ganske mange angre på det valget fordi de ikke hadde annen motivasjon enn status og penger og evt press fra familien. 

Lenke til kommentar

Selvfølgelig, er helt enig med deg. Status og penger burde ikke være hovedmotivasjonen din til å jage et yrke. Jeg sa også at jeg var veldig interessert i det, jeg må selvsagt undersøke yrket mer som at jeg blir mer skjent med dagliglivet til en lege, kirurg osv. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Generelt har du per i dag litt for lave karakterer jevnt over for å komme inn, men det er aldri for sent å gjøre noe med det. Det er definitivt muligheter for å gjøre noe med det. Dersom du sliter med matte ville jeg vurdert å ta S1 og S2 istedenfor R1, da S1+S2 gir totalt 1 realfagspoeng, mens R1 bare gir 0.5. Da får du også fjernet en eventuell 2P karakter fra vitnemålet dersom du tar 2P i 2.klasse og S1 + S2 som privatist. 

Nå er jeg litt usikker på hvordan det er i forhold til om alle karakterene i kroppsøving kommer på vitnemålet, eller bare den fra VG3 (da jeg selv har vitnemål fra musikk og har tatt opp alle realfagene som privatist og fått godkjent søknad om å få kroppsøving som GK istedenfor med vurdering siden jeg har hatt ergonomi og bevegelse istedenfor kroppsøving). Det er en veldig kjip 4-er å ha på vitnemålet. Naturfag har dere vel bare på 1.året, så her ville jeg vurdert å ta det opp som privatist dersom du får 4 i det. 

Husk på at du MÅ ha R1 (eller S1+S2), Kjemi 1 + 2 og Fysikk 1 for å i det hele tatt kunne søke på medisin (i Norge). Vær obs på at alle disse fagene krever en del mattekunnskap. Dersom du tar Kjemi 2 som privatist, må du blant annet ha både en skriftlig og en muntlig eksamen, og det er en god del matte på den skriftlige eksamen.

Anbefaler at du setter deg et mål på hvor du vil komme inn, og ser på hva snittet har vært de siste årene. I Tromsø er snittet noe lavere enn resten av landet, spesielt om du har mulighet til å søke i Nord-Norge kvoten. Husk at det er mange forskjellige måter du kan få nok poeng til å komme inn på. Det letteste vil nok være å jobbe knallhardt på VGS de siste to årene, ta de nødvendige fagene mens du går på VGS og kan få hjelp av lærerne dine. Dersom dette ikke skulle lykkes kan du som privatist ta fag som gjør at du får totalt 4 realfagspoeng, vente 4 år etter endt VGS (slik at du får 8 alderspoeng) og i tillegg ha tatt ett år på folkehøyskole, i militæret eller tatt ett årsstudium som gir deg 2 ekstra poeng. Alternativt kan du søke i utlandet. 

 

Lykke til! Det er aldri for sent, og om du tror du kommer til å trives som lege ville jeg absolutt ha prøvd å komme inn. Dersom status/penger er eneste motivasjonen tror jeg at jeg heller ville ha funnet et annet yrke som er litt lettere å komme inn på som student, samt som kanskje jobber mindre og tjener enda bedre.

Lenke til kommentar

Verken gym, fremmedspråk eller norsk er avgangsfag vg1, disse er avgangsfag vg2 og vg3. De andre fagene er avgangsfag vg1. For å forbedre disse må du ta opp eksamen som privatist (koster rundt 1000-2000kr pr fag). Det er to måter man i hovedsak søker opptak til høyere utdanning (universitet og høyskole) på, gjennom førstegangsvitnemål og ordinært vitnemål. Vitnemålet du får når du er ferdig på vgs er ditt førstegangsvitnemål. Poeng du får etter du er ferdig på videregående i form av alderspoeng, tilleggspoeng eller forbedring av fag blir en del av ditt ordinære vitnemål. Derfor er poengkravene lavere for førstegangsvitnemål i 99% av tilfellene.
Om du tar opp fagene som privatist SAMTIDIG som du går på vgs, så får du førstegangsvitnemål og kan søke i kvote for førstegangsvitnemål. Forbedrer du fag etter du har gått ut fra vgs, så vil du konkurrere i ordinær kvote.

Opptakskravet for medisin i Tromsø, som normalt har lavest snitt av de norske universitetene, var i 2020 60poeng for førstegangsvitnemål (6 i snitt inkludert realfagspoeng). 
Opptakskravet for ordinære vitnemål (inludert alderspoeng osv) var i 2020 67.3poeng (6.73 i snitt).

Det beste snittet du kan ha med førstegangsvitnemål er 6.4 (med 4 realfagspoeng). 6 i alle fag og på alle eksamener. 
Det beste snittet du kan ha med ordinært vitnemål er 7.4 (med 8 alderspoeng, 2 tilleggspoeng og 4 realfagspoeng). 6 i alle fag og på alle eksamener.

For å ha noen form for sjanse til å komme inn på medisin må du ha 5.33 i snitt. Da kan du studere medisin f.o.m. det året du fyller 23 om opptakskravene forblir de samme. Sier ikke dette for å være "slem", det er bare realiteten. Å studere medisin med penger som eneste motiverende faktor vil jeg nok ikke anbefale, men den avgjørelsen får være opp til deg. Man kan sikre seg en trygg og god fremtid i Norges land gjennom de aller fleste utdanningene som tilbys. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...