Gå til innhold

Hjelp - kjøp av bil med finansieringsbevis, heftelser på bilen


Anbefalte innlegg

Hei, jeg vurderer sterkt å anskaffe meg en rimelig elbil. Har fått finansieringsbevis fra banken, men ser at det er tinglyst heftelser på ca 180.000 på den aktuelle bilen. Jeg kommer nok til å gi rundt kr 130.000 for denne bilen. Skal jeg kreve at heftelser blir slettet før jeg kjøper bilen?

 

Lurer på det da jeg har aldri kjøpt bil med finansieringsbevis før. Bilen skal kjøpes av en privatperson.

 

På Danske Bank sine nettside så står det:

"Du bør da være sikker på at kjøpesummen er større enn restsaldo på heftelsen. Ved kjøp av bil med heftelse vil banken innfri heftelsen i bilen, eventuelt overskytende sum overføres direkte til selgers konto."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kontakter banken som har heftelser i bilen og ber om innfrielse av lånet. 

Saldo på lånet er sannsynligvis lavere og kanskje mindre enn 130k som du har tenkt å betale. 

Trekk fra innfrielses summen fra det du skal betale til selger og skriv dette i kontrakten. 

Er det feks 100k igjen på lånet betaler du 30k til kjøper og innfrir lånet selv mot banken som har pant i bilen. 
Da er du 100% sikker på at heftelsene slettes. 
Ikke betal hele beløpet til selger og kryss fingrene for at han innfrir lånet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (22 minutter siden):

Du kontakter banken som har heftelser i bilen og ber om innfrielse av lånet. 

Saldo på lånet er sannsynligvis lavere og kanskje mindre enn 130k som du har tenkt å betale. 

Trekk fra innfrielses summen fra det du skal betale til selger og skriv dette i kontrakten. 

Er det feks 100k igjen på lånet betaler du 30k til kjøper og innfrir lånet selv mot banken som har pant i bilen. 
Da er du 100% sikker på at heftelsene slettes. 
Ikke betal hele beløpet til selger og kryss fingrene for at han innfrir lånet. 

Ok, takk for info. Men i teorien så kan heftelser på bilen være høyere sum enn det jeg skal gi for den. I et sånt tilfelle må jeg vel kreve at bileieren betaler mellomlegget til banken før jeg kjøper bilen?

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Raude said:

Ok, takk for info. Men i teorien så kan heftelser på bilen være høyere sum enn det jeg skal gi for den. I et sånt tilfelle må jeg vel kreve at bileieren betaler mellomlegget til banken før jeg kjøper bilen?

Ja det kan det, da ber du selger betale inn slik at det kun står igjen tilsvarende kjøpesum på lånet. 
Og venter til dette er utført før dere gjennomfører salget. 

Alt kan så klart kontraktfestes, men det er absolutt å foretrekke at selger ordner opp på forhånd så slipper man problemer hvis han skulle la være. Skulle det bil problemer så vil banken uansett gå etter bilen selv om lånet står i selges navn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...