Gå til innhold

Aksjon for mer ansvarlig hundehold - Hundeloven bør revideres!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Simen1 skrev (12 minutter siden):

Jeg fikk tips om denne fra en kamerat for noen dager siden:

Dagbladet: Bitt av hund - terrorisert i fire år

Ellen Henningsen Hellem ble angrepet og bitt av en husky. Politiet avlivet hunden. Da startet helvetet - drapstrusler, grov sjikane og trakassering på nett.

Hva synes dere? Er dette akseptabel oppførsel? Hvordan kan vi unngå sånne bitre "etteroppgjør" og trakassering?

Jeg har sett noen av innleggene fra den mannen, og det har vært en ren trakasseringskampanje om du spør meg.

Jeg forstår jo hvor urettferdig og grusom en slik avgjørelse kan være for eier.

Spørsmålet er heller om det burde være krav om mentaltesting av hunder for å kunne avgjøre om de må avlives eller ikke. Det er mange hunder som kan finne på å glefse/hugge etter mennesker når de er i strid med en annen hund, uten at de nødvendigvis er mannevonde eller farligere enn andre hunder.

Endret av Gavekort
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fisket egentlig etter et annet svar.. :blush:

Hvis man gjør avliving til standard prosedyre når en hund gjør alvorlige ting som X, Y og Z så burde det eier forstå mer at dette ikke er en impulsiv avgjørelse gjort av "ondsinnede mennesker" enten den angrepne, pårørende eller overreagerende politi. Så lenge man definerer et knippe hendelser X, Y og Z som grunnlag så skaper det en presedens som gir mer automatikk i dette. Det må selvsagt gå an å søke unntak, dersom man har tungtveidende grunner. Har man ikke det så bør standard prosedyre utføres. Det vil ta den tunge avgjørelsen bort fra både offeret og politiet så de slipper å stå i en moralsk skvis. De bør heller sees på som de som "redder" en angripende hund, dersom det er tungtveiende grunner for det.

Gavekort skrev (11 minutter siden):

Det er mange hunder som kan finne på å glefse/hugge etter mennesker når de er i strid med en annen hund, uten at de nødvendigvis er mannevonde eller farligere enn andre hunder.

Er ikke dette litt selvmotsigende? Jeg ser glefsing/hugging etter mennesker som temmelig uønsket adferd uansett omstendigheter. Som en nestenulykke. Det er absolutt ikke ønskelig selv om det gikk bra den gangen. Nestenlykker / slik adferd burde være gult lys eller "prikk på hundesertifikatet".

Skrevet
Simen1 skrev (14 minutter siden):

Er ikke dette litt selvmotsigende? Jeg ser glefsing/hugging etter mennesker som temmelig uønsket adferd uansett omstendigheter. Som en nestenulykke. Det er absolutt ikke ønskelig selv om det gikk bra den gangen. Nestenlykker / slik adferd burde være gult lys eller "prikk på hundesertifikatet".

Da vil man i praksis si at alle hunder med bla. samkjønnsaggresjon bør avlives basert på mental karakteristikk, noe som bla. utgjør over halvparten av alle hann-terriere, og mange gjeterhunder/brukshunder som skal vokte husdyr. De kan bite egen eier gitt at situasjonen er kaotisk nok.

Spørsmålet er bare om eier er uaktsom nok til å la noen stå mellom Rex og hunden den er reaktiv på.

Dette vekker en del moralske spørsmål for min del.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...