Gå til innhold

Ny tv, er denne god nok?


Anbefalte innlegg

Hei
Vurderer ny tv og denne her dukket opp 
størrelsen er jo en drøm, men, er det noen ulemper med denne tven?
Ser den har 4K 120fps, bra siden jeg har ps5
vil det si at den er perfekt til sport ( fotball ) osv? 
God oppgradering med tanke på hva jeg allerede har hjemme?

https://www.komplett.no/product/1158994/tv-lyd-bilde/tv-video/tv-er/sony-85-uhd-led-smart-tv-ke85xh9096

Jeg har denne : 

https://www.elkjop.no/product/tv-og-bilde/tv/55SJ810V/lg-55-4k-super-uhd-led-smart-tv-55sj810v

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ilalo skrev (1 time siden):

den fra komplett har auto low latency og VRR 
Det har ikke min nåværende tv, så vidt jeg kan se 

Grei oppgradering da?

Jeg tror ikke du blir misfornøyd, men tror ikke TV'en har ikke VRR. Dette har Sony lovet siden de slapp TV'en i 2020, og igjen i januar 2021 da de slapp årets modeller som heller ikke har VRR, men de skal komme i en "future firmware-update". Siste update jeg fant var her hos Flatplanelshd

Rtings testet for VRR sent april 2021 uten at de fikk det til å fungere. De har også en meget god review av TV'en. Ikke samme modellnavn, men de er så å si helt like.

Historisk sett vil det sannsynligvis komme DNB Mastercard-kampanje i slutten av juni med 20% hos Power. Da kan du i så fall få tak i LG CX Oled 77" til 24 000 kroner. Dette er det jeg tror de fleste hadde anbefalt deg å gjøre om du har muligheten.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, taffeeel said:

Jeg tror ikke du blir misfornøyd, men tror ikke TV'en har ikke VRR. Dette har Sony lovet siden de slapp TV'en i 2020, og igjen i januar 2021 da de slapp årets modeller som heller ikke har VRR, men de skal komme i en "future firmware-update". Siste update jeg fant var her hos Flatplanelshd

Rtings testet for VRR sent april 2021 uten at de fikk det til å fungere. De har også en meget god review av TV'en. Ikke samme modellnavn, men de er så å si helt like.

Historisk sett vil det sannsynligvis komme DNB Mastercard-kampanje i slutten av juni med 20% hos Power. Da kan du i så fall få tak i LG CX Oled 77" til 24 000 kroner. Dette er det jeg tror de fleste hadde anbefalt deg å gjøre om du har muligheten.

Tusen takk for info 😃 
77" er ikke helt 85" ,men jeg har hørt en del om nettopp den tven før 
godt mulig det blir den ja, om ikke fristelsen for 85" blir for stor :) 

Lenke til kommentar

Jeg gikk for sonyen  selv når prisen datt under 25k. Jeg har ikke pakket den opp enda da den egentlig er en "gave" til den nye leiligheten min. 😛 I leiligheten jeg bor nå har jeg projektor på 92" lerret. Så 85" var minstekravet mitt til tv. Men blir digg med mye mer lysstyrke kontra projektor. 

Jeg gjorde grundig research før jeg slo til og har sett dusinvis av reviews av sonyen og andre tv'er og mange av de har kalt denne tv'en best value pick i 2020. Så her får man klart mye tv for pengene.

Om man skrur auto local dimming til high så kommer sonyen VELDIG nærme OLED sort niva med minimalt blooming. En reviewer sa til og med (hvis jeg husker riktig) "it shouldn't be this close" (OLED vs LCD sort nivå). På noen reviews var ikke auto local dimming satt til high tror jeg, for på et par reviews var det en del mer blooming enn andre reviews som hadde dette på high. Så dette er en veldig viktig setting å huske på. 

Og så og si SAMTLIGE reviews jeg har sett sier at denne tv'en har veldig bra bilde kvalitet rett ut av boksen om man setter den på custom. Den trenger altså ikke kalibreres for å få et bra korrekt bilde.

Eneste minuset med denne tv'en pr i dag er at VRR ikke har kommet enda, men de har lovet at det skal komme. Og det gjør det nok til slutt selv om det har gått en stund siden denne tv'en ble lansert nå.

Endret av strike_
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, strike_ said:

Jeg gikk for sonyen  selv når prisen datt under 25k. Jeg har ikke pakket den opp enda da den egentlig er en "gave" til den nye leiligheten min. 😛 I leiligheten jeg bor nå har jeg projektor på 92" lerret. Så 85" var minstekravet mitt til tv. Men blir digg med mye mer lysstyrke kontra projektor. 

Jeg gjorde grundig research før jeg slo til og har sett dusinvis av reviews av sonyen og andre tv'er og mange av de har kalt denne tv'en best value pick i 2020. Så her får man klart mye tv for pengene.

Om man skrur auto local dimming til high så kommer sonyen VELDIG nærme OLED sort niva med minimalt blooming. En reviewer sa til og med (hvis jeg husker riktig) "it shouldn't be this close" (OLED vs LCD sort nivå). På noen reviews var ikke auto local dimming satt til high tror jeg, for på et par reviews var det en del mer blooming enn andre reviews som hadde dette på high. Så dette er en veldig viktig setting å huske på. 

Og så og si SAMTLIGE reviews jeg har sett sier at denne tv'en har veldig bra bilde kvalitet rett ut av boksen om man setter den på custom. Den trenger altså ikke kalibreres for å få et bra korrekt bilde.

Eneste minuset med denne tv'en pr i dag er at VRR ikke har kommet enda, men de har lovet at det skal komme. Og det gjør det nok til slutt selv om det har gått en stund siden denne tv'en ble lansert nå.

Selger de sony tven i 85" størrelse? trodde det 77" var det største man kunne få 
Blir nok sony på meg også, har allerede skaffet meg DNB Kredittkort slik at jeg kan kjøpe det når de har 20% på det 😃 

Lenke til kommentar
17 minutes ago, ilalo said:

Selger de sony tven i 85" størrelse? trodde det 77" var det største man kunne få 
Blir nok sony på meg også, har allerede skaffet meg DNB Kredittkort slik at jeg kan kjøpe det når de har 20% på det 😃 

Ja, sonyen er jo den du linket til fra komplett i første post. Du tenker sikkert på LG CX som er nevnt, der er nok 77" den største tror jeg.

Lenke til kommentar
1 hour ago, strike_ said:

Ja, sonyen er jo den du linket til fra komplett i første post. Du tenker sikkert på LG CX som er nevnt, der er nok 77" den største tror jeg.

tenkte feil, jeg tenkte så klart på den LG CX 
nå ble jeg jævlig usikker på hva jeg selv skal gå for, men hører mye bra om LG CX, ikke noe om den andre sony 
Off, vanskelig dette her 

 

Lenke til kommentar

LG CX er en bedre tv, det er så å si alle enige om. MEN det er ikke veldig mye som skiller de, så sonyen når NESTEN helt opp til LG CX. Så jeg ville tenkt først og fremst på hvilken størrelse du vil ha når det gjedler å velge mellom disse 2. Klarer du deg med 77" så gå får LG, vil du har større ville jeg gått for sonyen. IMHO er det så lite som skiller disse 2 så jeg ville heller valgt større tv, det var slik jeg tenkte selv hvertfall.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

@Kron sant nok, har en LG fra før av og kontrollen er fin den, når det kommer til apps osv som er ink i tven så bruker jeg de så og si aldri, det meste av streaming går via ps, xbox eller firestick. 

@Slaps hmmmm, sitter mellom 5-7m fra tven 

Eneste ulempen jeg kan se med 85" og kanskje 77" er, de blir kanskje hakket for stort veggen 
Lest at man må lage til noe på veggen om man skal henge opp såpass store tver 

Må eventuelt stå på tv benken, jeg som er blitt så fan av en tv hengende på veggen 

Endret av ilalo
Lenke til kommentar
strike_ skrev (På 3.6.2021 den 21.58):

Jeg gikk for sonyen  selv når prisen datt under 25k. Jeg har ikke pakket den opp enda da den egentlig er en "gave" til den nye leiligheten min. 😛 I leiligheten jeg bor nå har jeg projektor på 92" lerret. Så 85" var minstekravet mitt til tv. Men blir digg med mye mer lysstyrke kontra projektor. 

Jeg gjorde grundig research før jeg slo til og har sett dusinvis av reviews av sonyen og andre tv'er og mange av de har kalt denne tv'en best value pick i 2020. Så her får man klart mye tv for pengene.

Om man skrur auto local dimming til high så kommer sonyen VELDIG nærme OLED sort niva med minimalt blooming. En reviewer sa til og med (hvis jeg husker riktig) "it shouldn't be this close" (OLED vs LCD sort nivå). På noen reviews var ikke auto local dimming satt til high tror jeg, for på et par reviews var det en del mer blooming enn andre reviews som hadde dette på high. Så dette er en veldig viktig setting å huske på. 

Og så og si SAMTLIGE reviews jeg har sett sier at denne tv'en har veldig bra bilde kvalitet rett ut av boksen om man setter den på custom. Den trenger altså ikke kalibreres for å få et bra korrekt bilde.

Eneste minuset med denne tv'en pr i dag er at VRR ikke har kommet enda, men de har lovet at det skal komme. Og det gjør det nok til slutt selv om det har gått en stund siden denne tv'en ble lansert nå.

Er du fornøyd med Sony til fotball? Flyter bildet fint? Hvordan er smart-menyen, har den Apple tv Plus og Discovery Plus?

Lenke til kommentar
6 hours ago, Tranceformation said:

Er du fornøyd med Sony til fotball? Flyter bildet fint?

Det vet jeg ikke. Hvis du leser den første posten min så ser du at min tv ikke er pakket opp enda. 😛 Min post baserer seg på alle reviews jeg har sett ang akkurat denne sony modellen og sony vs andre tv'er som LG og Samsung.
Ikke ser jeg på fotball heller 😛 

Men med 120hz burde ikke det være noe problem, du har også egne innstillinger for motionflow som du evt kan justere hvis det ikke flyter fint nok for deg. Motionflow justeringer egner seg kansje godt til fotball, men på alt annet bør dette være av, hvis ikke får du det som refereres til såpeopra effekt.

Generelt sett så bør det meste av tv'en egne prosserserings tekniker være av, da dette ikke skaper et korrekt bilde. Det eneste som er viktig at er skrudd på er Auto local dimming, denne bør være på high som jeg nevnte tidligere. Dette for å få best mulig sort nivå.

6 hours ago, Tranceformation said:

Hvordan er smart-menyen,

Ang smart tv funksjonen så er det Andorid TV sony har som OS. Tidligere har dette vært tregt å navigere i, men ifølge alle reviews jeg har sett er dette nå ikke et problem lenger. Menyene er raske og navigere i. Og siden det er Android så er det masse apps tilgjengelig.

6 hours ago, Tranceformation said:

har den Apple tv Plus og Discovery Plus?

Apple tv Plus og Discovery Plus skal være tilgjenelig utifra hva jeg kan finne ut. For å få apple tv plus må du kansje oppdatere software på tv'en, kommer ann på hvor gammel software den kommer med: https://www.sony.com/electronics/support/articles/00226446

Endret av strike_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, ilalo said:

Må eventuelt stå på tv benken,

Jeg skal ha min på tv benk. Da jeg ikke har lyst å lage hull riktig med engang i den splitter nye nybyggede leiligheten min. Men det krever en dyp tv benk, vær obs på det. Den bør være minst 45cm dyp da bena på sonyen er 44,1 cm. Den trenger ikke være så bred da det er 2 forskjellige instillinger på bena. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, strike_ said:

Jeg skal ha min på tv benk. Da jeg ikke har lyst å lage hull riktig med engang i den splitter nye nybyggede leiligheten min. Men det krever en dyp tv benk, vær obs på det. Den bør være minst 45cm dyp da bena på sonyen er 44,1 cm. Den trenger ikke være så bred da det er 2 forskjellige instillinger på bena. 

Takk for info for jeg tror ikke benken min er stor nok for den tven da 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...