Gå til innhold

Best i test: Aboriginernes husketeknikk vinner over de gamle grekernes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet er at å knytte en historie til listen man skal huske ikke var det eneste som ble gjort her.

Man får inntrykk av at den eneste forskjellen på grekernes metode og aboriginernes metode er at man ikke bare husker plassering av noe på et kjent sted, men at det også lages en historie man kan følge. Men det som også ble gjort med studentene som brukte aboriginer-metoden var at de fikk en aboriginer(!) som kjente metoden til å gå fysisk med alle elevene som brukte den metoden gjennom et sted og dikte opp en historie knyttet til gjenstandene (eller sommerfuglene da).

Da kan man vel ikke konkludere med at det å legge til en historie alene har denne effekten? Som en annen artikkel jeg leste påpeker, så kan det jo også være at det er det at de faktisk var fysisk på stedet (mens grekernes metode handlet om å tenke på et sted man kjenner godt og ikke nødvendigvis være der fysisk), samt at det at de gjorde det i gruppe (det sosiale) kan ha påvirket resultatet.

Endret av hekomo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer mest på hva som vil skje framover når de som vokser opp slipper å huske og til og med slipper å lære ting fordi svarene enkelt kan hentes fra nettet.

Ungene lærer å bruke kalkulator framfor teknikker å utføre regneoperasjoner på fordi "ekspertene" mener det er viktigere å lære seg bruk av duppeditter istedenfor å lære å bruke hodet.

Jeg er redd det vil få alvorlige negative konsekvenser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...