Gå til innhold

Raid 0 m.2 SSD


Anbefalte innlegg

Heisann. Har nylig kjøpt en maskin med ASUS Prime X570-P og 1 m.2 SSD 1TB. 

Lekte litt med tanken på å skaffe en til brikke på 1 TB og sette de i Raid 0, både for hastigheten og for å slippe å ha 2 forskjellige harddisker på maskinen. Sånn at alt blir samlet.

Vinner jeg noe på det med tanke på hastighet, og hvordan ofte er det M.2 disker feiler? Leste litt på nettet og noen mener at disken blir for rask for systemet, så man vil ikke merke noe forskjell ettersom alt det andre ikke klarer å utnytte hastigheten.
Tanken var å kjøpe en HDD som blir en ren backup-disk, i tillegg til at jeg allerede har Google Drive for essensielle filer som ikke kan gå tapt. 
 

Ang tap av filer så vil det egentlig ikke påføre meg noe annet enn irritasjon, har allerede backup av det viktigste på maskinen 

Endret av Vod0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er en NVMe så er det sjelden vits med den ekstra hastigheten disse dager da et par tusen MB/s og oppover er nok for de aller fleste. De som er unntaket vet det selv :D

Med det sagt så kan du miste hastighet på PCIE, men etter hva jeg kan se i farta så skal ikke det være en sak på det hovedkortet. Jeg ville vel personlig ha hatt 2 enheter for å slippe å installere OS på nytt.

M.2 feiler omtrent etter samme rate som SSD'er, men det er gjerne pga. lagringschippen og at den har oversteget antall sykluser den er ratet for. Utslitt rett og slett. Alikevel så lønner det seg jo å kjøpe noe av kjent grei kvalitet. Husk å sjekk "MTBF" (høyere er bedre) for å få en aning av hva produsenten mener den skal klare av levetid.

Hvis du kjøper en til så lønner det seg også å kjøpe lik som den du har, jeg har ikke peiling på hvordan to M.2'er med forskjellig hastighet reagerer på RAID.

Systemet i seg selv takler hastighetene helt fint selvfølgelig. Det jeg tror folk mener er at det du klarer å kaste på 2x M.2 i RAID ikke er nok for å knele enkeltstående så det er liten vits.

Endret av Soseks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...