Gå til innhold

IEA: 60 prosent av alle nye biler må være elbiler innen 2030


Anbefalte innlegg

ChrisQ skrev (8 timer siden):

Disse effektene forventer jeg er implisitt i IEAs modeller. For øvrig vil en stor andel av slike gevinster spises opp av ekstra energikonsum som går med for å gjennomføre forutsatt mengde CCSU og fremstilling av hydrogen, e.g. 

Hva er problemet? Overgang fra fossil energi til fornybar vil gi massive reduksjoner i 'rejected energy', mye av denne gevinsten kan bli spist opp av CCS og elektrolyse men det virker det som modellen har tatt høyde for..

ChrisQ skrev (8 timer siden):

Og du bekymrer deg heller ikke over at enkelte politikere er villige til å foreta grep med dramatiske, irreversible følger for landets næringsliv og økonomi, før noen legger frem en rapport som viser at fundamentale forutsetninger for IEAs veikart blir mer realitet enn hva som fremsettes med deres vage can be, need to make, may not be able to, could help to develop, needs to get underway, etc. 

Hva tenker du på her? At norsk oljevirksomhet er på vei inn i solnedgangen? Det finnes en veldig enkel løsning på det og det er å slutte å dele ut leteblokker så vil norsk oljevirksomhet få en myk landing over flere år. Vi må kanskje justere vår holdning til hvordan vi skal forvalte midlene i oljefondet, kanskje begynne å utvise en smule mer disiplin på statsbudsjettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ketill Jacobsen skrev (27 minutter siden):

De senere år har norske vindparker på land hatt en kapasitetsfaktor på +40%. Havturbiner er oppe i 57% nå målt over tre år (Hywind Scotland med 6 MW turbiner) og bunnfaste turbiner i Nordsjøen vil gi i området 60 til 64% fra 2023 (12 til 15 MW). Disse turbinene ligger altså ikke veldig langt fra atomkraftverk som typisk ligger på ca 90%.

Atomkraftverk må stoppes regelmessig for brenselsbytte og vedlikehold.

vind er vel litt mindre forutsigbar enn solkraft. Uansett er det ikke et kraftverk man kan starte opp når forbruk er høyt eller produksjon er for liten. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...