Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Flytting av ASK - tar ekstremt lang tid


Juggel

Anbefalte innlegg

Sendte inn skjema om flytting av ASK til nordnet 17. mars. Det er snart 2 måneder siden. Det er snakk om to norske aksjefond. Hvor lang tid kan de egentlig bruke på å flytte disse? Eller rettere sagt, hvor lang tid kan de med loven i hånd holde tilbake mine verdier? DNb, som jeg flytter til, brukte noen få dager på å gjøre det de skal i denne prosessen. De har også holdt kontakten med meg ved tre anledninger hvor de fremholder at de maser på Nordnet.

Jeg er forhindret fra å gjøre endringer, jeg ser heller ikke verdiene mine. Antar at de ligger i en sky et eller annet sted.

Greia er at disse to fondene de siste ukene har begynt å gå relativt dårlig, og jeg skulle gjerne ha rebalansert litt. Er ikke snakk om store beløpene for en bank som Nordnet, men for meg er det endel.

Hadde jeg visst det kom til å ta 8 uker (eller mer) å flytte en ASK hadde jeg solgt fondene først og heller flyttet kontantbeholdningen.

Jeg finner ikke så mye lovverk rundt dette. Ingen banker opplyser hvor lang tid de maks skal bruke.

Er det noen her som har vært borti tilsvarende, eller som kan vise til lovverk?

Edit: leif

Endret av Juggel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg opplevde noe tilsvarende. Prosessen er manuell og det er ikke så mye du får gjort. Send mail via kontaktskjemaet til Nordnet og spør om framdrift. De pleier å svare relativt raskt, typisk 1-3 dager. Nordnet er tjent med å få deg raskt inn i deres systemer, så høres unektelig merkelig ut at det skulle være der det stopper opp. Banken/Forvalteren du forlater, kan være tjent kortsiktig på å holde deg, men handler vel egentlig om prioritering fra deres side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (På 18.5.2021 den 0.01):

Jeg opplevde noe tilsvarende. Prosessen er manuell og det er ikke så mye du får gjort. Send mail via kontaktskjemaet til Nordnet og spør om framdrift. De pleier å svare relativt raskt, typisk 1-3 dager. Nordnet er tjent med å få deg raskt inn i deres systemer, så høres unektelig merkelig ut at det skulle være der det stopper opp. Banken/Forvalteren du forlater, kan være tjent kortsiktig på å holde deg, men handler vel egentlig om prioritering fra deres side.

Det er Nordnet jeg forlater. Ser at det ut ifra den første setninga mi kan forstås som jeg flytter til de.

Sendte de melding og fikk svar for 10 dager siden. Der svarer Nordnet at grunnet stor arbeidsmengde om dagen "må jeg forvente noe lengre ventetid". Nå har det gått 9 uker. Det kan umulig være lovlig. Slik som markedene er nå er de svært volatile, og jeg er helt forhindret fra å gjøre endringer i porteføljene mine.

Nordnet skriver videre at jeg må ta kontakt med DnB for å vite status i flyttingen. Akkurat som at de vet mer enn meg. De oppdaterer meg stadig og skriver at de ikke har glemt meg men at ballen er hos Nordnet.

For en søplebank. Dette har ingenting med arbeidsmengde å gjøre, men at de ikke tjener en krone på å trykke på den knappen som gjør at ASKen blir flyttet.

Uheldigvis ser det ut til at jusen rundt dette er uklar. Men min mening er at det ikke burde være lov, og ikke er lov, å holde tilbake store verdier (for meg i alle fall) i såpass lang tid.

Endret av Juggel
Lenke til kommentar

Som sagt er prosessen manuell. Jeg har hørt om tilfeller på opptil seks måneder for flytting av ASK. Jeg mener den veiledende tiden er ca seks uker. Det burde vært lovpålagt å advare om lang flyttetid før flyttingen startes. Jeg tror de fleste ville vært tjent med å selge seg ned til de kun sitter med den skattepliktige gevinstdelen, flytte pengene dit de ønsker, og så ta stilling til hvor de ønsker å ha resten plassert under flytteprosessen, fortrinnsvis fond eller kontanter.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan se er det en frist på 10 dager i FSFIN Forskrift til skatteloven § 10-21-5:

Quote

 

§ 10-21-5.Overføring og oppsigelse av konto
 
Ved begjæring fra annen tilbyder om overføring av aksjesparekontoen, skal tilbyder innen 10 virkedager overføre alle finansielle instrumenter og kontanter på kontoen til den nye tilbyderen. Oppgjør for salg av verdipapirer med oppgjørstid ut over 10 dager, overføres til ny tilbyder senest fem dager etter oppgjørstidspunktet. Tilbyder skal også overføre informasjon som nevnt i § 10-21-4, og annen informasjon som er nødvendig for at den nye tilbyderen skal kunne foreta korrekt innrapportering til skattemyndighetene ved utgangen av skattleggingsperioden. Tilbydernes krav om dekning av kostnader i forbindelse med flytting av konto kan ikke overstige tilbyders kostnader forbundet med flyttingen.
 
Frister og regler for dekning av kostnader i første ledd gjelder tilsvarende ved kontohavers oppsigelse av konto.
 
 

 

Du kan potensielt klage til Finansklagenemda Bank og kreve erstatning. Eksempel: https://publisering.finkn.no/statement/2020-205 

Du bør gi klar melding om hva du planlegger å gjøre når overføringen er fullført, slik at det blir lettere å sannsynliggjøre (eventuelt) økonomisk tap senere.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Liten oppdatering;

Har fortsatt ikke sett noe til pengene. Jeg har sendt flere mailer til både Nordnet og DnB. Nordnet sier at de har gjort alt det de skal, mens DnB sier at det er et av fondene i ASKen som henger etter. Videre sier DnB at de ikke kan gjøre noe så lenge de ikke får svar. Jeg har spurt DnB hvem som ikke svarer, om dette er Nordnet eller en tredjepart. Etter dette har DnB sluttet å svare.

Man føler seg jo fullstendig maktesløs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...