Gå til innhold

samboer kjøper seg inn 50% hvordan gjør man dette?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere kan kontakte kartverket og føre 50% av hjemmelen over til henne mot at hun betaler deg xxx kr. Viktig å skrive kontrakt på dette også. Denne løsningen utløser dokumentavgift på 2.5% på hennes del av kjøpet hvis det er en selveier bolig/leilighet.

Den andre løsningen er at dere skriver en kontrakt på kjøpet dere imellom hvor dere avtaler eierandelen. Dette utløser ikke dokumentavgift, men er nok en mindre trygg måte å gjøre for din samboers del da du fortsatt, sett utenfra, har full råderett over boligen og hun vet må kjøre sak mot deg hvis du gjør noe tull

 

Endret av Loko
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvordan løser man dette med betaling til meg og lån?

Er det slik at hun betaler meg halvparten, i dette tilfellet 2.250.000,-  som jeg betaler ned på lånet mitt, og hun oppretter et eget lån for sin del??

Eller er det slik at hun tar ansvaret for den delen av lånet prosentvis, slik at vi betjener hver for oss på samme lånet?

 

Lenke til kommentar
crazydevill skrev (49 minutter siden):

Men hvordan løser man dette med betaling til meg og lån?

Er det slik at hun betaler meg halvparten, i dette tilfellet 2.250.000,-  som jeg betaler ned på lånet mitt, og hun oppretter et eget lån for sin del??

Eller er det slik at hun tar ansvaret for den delen av lånet prosentvis, slik at vi betjener hver for oss på samme lånet?

 

Det enkleste er at hun tar opp et lån på 2 250 000 minus egenkapitalen, og du nedbetaler ditt lån med beløpet. I praksis må dere ha samme bank og være medlåntakere for hverandre for at en slik løsning skal fungere, så dette blir bare en regnskapsøvelse hos banken. 

For å ta det helt praktisk: boligen er verdt 4 500 000, og du har i dag et lån på 4 000 000. Dere snakker med banken hvor du har lånet ditt i dag og ber om å få delt lånet opp i to lån, et på 2 250 000 og et på 1 750 000. Du betjener det på 1 750 000 og hun betjener det på 2 250 000 i det daglige. Men dere er ansvarlige for begge. Eller i alle fall er begge lånene sikret likt i boligen under ett pantedokument på 4 000 000. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Når man eier bolig sammen så vil denne ene automatisk bli realkausjonist for den andres lån og derav i teorien like mye ansvarlig for all gjeld med pant i boligen. Rent praktisk så er det enklere å væremedlånetakere for hverandre.

Oppsettet vil være at du er hovedlånetaker for "ditt" lån med din samboer som medlånetaler. Og motsatt på hennes lån. 

En bolig verdt 4.500.000kan maksimalt belånes med 85%/3.825' så tallene til HR brun blir litt feil. Hvis det er fellesgjeld i boligen så vil maksimal belåning være litt annerledes

Lenke til kommentar

Det kan alltid bli litt forvirrende med lån, egenandel og belåningsgrad når man skal dele. 

Det enkleste er å se bort fra lånet i første omgang. 
Du eier en bolig til en verdi av 4.500.000,-.
For at din samboer skal eie 50%, blir hun nødt til å kjøpe halve boligen av deg for 2.250.000,- 
Hvordan samboer får tak i disse pengene er egentlig likegyldig. Ofte har samboer en del egenkapital, og må ta opp lån på resten.
Uansett betaler samboer deg 2.250.000,- for å kjøpe 50% av din bolig.

 

For din del:
Du har nå solgt halve din bolig, og eier da i teorien en boenhet med verdi 2.250.000,-
På denne boenheten har du fortsatt lån på 2.500.000,- 
På konto har du 2.250.000,- som du har fått av din samboer. 

Da banken ikke tillater at du har over 100% belåning på din boenhet, krever de at du skal bruke noe av pengene fra din samboer til å betale ned gjelden til et akseptabelt nivå.
Hvis du betaler ned til 85% belåningsgrad av boenheten, må du betale ned 600.000,- på lånet.
Da sitter du igjen med:
Boligverdi: 2.250.000,-
Lån: 1.900.000,-
Cash: 1.650.000,-

 

For din samboer sin del:
For å gjøre det enkelt, tar vi utgangpunkt i at din samboer har 350.000,- som skal brukes på egenkapital.
For at hen skal betale deg 2.250.000,- for kjøp av en boenhet(50% av boligen) blir hen nødt til å ta opp lån.
Hen tar derfor opp 1.900.000,- i lån for å totalt kunne betale deg for å kjøpe seg inn 50%.
Da sitter hen igjen med:
Boligverdi: 2.250.000,-
Lån: 1.900.000,-
Cash: 0,-

 

I dette eksempelet blir dere sittende igjen med like mye lån på 1.900.000,- 
Du sitter som du ser igjen med en del cash som du kan velge å bruke på nedbetaling av lån, eller du kan spare/investere de andre plasser. 
Det er ofte bedre om du justerer ditt lån slik at du ender opp med like høyt lån som din samboer.
Dere kan da ha et felles lån, som dere betjener likt. På denne måten sparer dere ekstra termingebyr. 
Banken vil kreve at begge er ansvarlig for hele lånet, så din verdier er uansett ikke tryggere ved å ha 2 separate lån.

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
On 5/12/2021 at 7:58 AM, Automatikeren said:

Det er ofte bedre om du justerer ditt lån slik at du ender opp med like høyt lån som din samboer.
Dere kan da ha et felles lån, som dere betjener likt. På denne måten sparer dere ekstra termingebyr. 
Banken vil kreve at begge er ansvarlig for hele lånet, så din verdier er uansett ikke tryggere ved å ha 2 separate lån.

 

Det er da ikke nødvendig å ha like mye lån, det er bare å skrive en avtale på hvordan fordelingen er og betale deretter. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...