Gå til innhold

Denne varmtvannstanken snakker med strømnettet – og skrur seg av ved behov [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Svar til dguzs: "Det er ett meget stort..."

Det er ikke utenkelig å kontrollere forbruket ved hjelp av tyristorer som kobler ut/inn (heller enn vha. innsnittstyring som skaper støy) lasten (enhver ikke-tidskritisk last) ut pga. lokalt følt frekvens eller derivert av frekvens (har sett på dette).

Dette kan foregå meget raskt og med et begrenset forbruk bak denne styringen blir det ikke ustabilitet når det styres etter (relativt treg) frekvens - avvik eller derivert -. Spørsmålet er vel heller hvordan man skulle betale for dette, da som sagt abonnenten ikke vil merke noen særlig. Det er den store deriverte tidlig i

frekvensdippet (som gjerne skyldes et utfall av et stort kraftverk; inntil 1400 MW er det dimensjonert for i Norden) vi med relativt lite, men hurtig tilgjengelig effekt, har god mulighet for å bremse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trikola: Det er en mulig måte å gjøre det på. Det er bedre å kutte ut hele deler av sinusen enn å f.eks. bruke innsnittsstyring, som jo skaper kraftige overharmoniske. Og 20 ms er raskt nok til dette formål for de deriverte av frekvensen vi snakker om. Falltid i størrelsesorden 0,5 sek.

Her kan vi tenke elektrokjeler i størrelsesorden 100 kW og mer i industri/borettslag.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Ellen Viseth skrev (På 7.5.2021 den 13.31):

jeg har Tibber til elbilen som gir meg billigste lading når forbruket er lavest Varmtvannsranken er koblet på Verisure og på om natten . Trenger vi flere systemer. Jeg har også en bereder som lærer hvor mye vann jeg bruker og varmekunder opp det jeg trænger- er OSO sent ute? Hvor er gevinsten for kunden?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...