Gå til innhold

Samboer skal kjøpe seg inn, trenger hjelp!!


Anbefalte innlegg

Hei.

Min samboer som har bodd sammen med meg nå i over 2 år vil kjøpe seg inn, noe jeg også vil.

Hun har i dag en leilighet som hun skal selge snarest, men jeg frykter litt for at hun ikke har råd til å kjøpe seg inn for 50%..

Jeg har satt opp et budsjett for hennes del og regnet litt på det, og kan se ut som det kan bli litt vanskelig for henne med 50%

Jeg sier hun kan kjøpe seg inn for en mindre andel, men dette vil hun ikke, og sier hun da heller kan investere i en annen leilighet for å sikre sin egen framtidige økonomi bedre..

Er det noen andre løsninger på dette? er det mulig å gjøre dette på en annen måte? noen som har noen erfaringer med dette som kan komme med noen innspill eller forslag?

Takker for all hjelp på forhån:)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg forstår ikkje argumentet hennar. Om ho ikkje har råd til å betjene eit stort nok lån for å kunne kjøpe seg inn 50% så skal ho investere endå meir i ein anna bustad?

Det er hennar pengar, så om de deler faste utgifter til mat, straum osv. og ho vil bruke alt ho har til overs på lån så har ho lov til det, men det høyrest ikkje ideellt ut.

Lenke til kommentar

hun mener at istedenfor å kjøpe seg inn til meg så skal hu investere i en annen leilighet å leie den ut parralelt. for så å ha sikret verdi/økonomien sin i den.

Men tror ikke hun forstår at hun må jo dele på løpende utgifter når hun da bor hos meg.

Jer har vært snill å latt henne bo her gratis til nå, bare spleiset på strømen.

Lenke til kommentar
crazydevill skrev (34 minutter siden):

hun mener at istedenfor å kjøpe seg inn til meg så skal hu investere i en annen leilighet å leie den ut parralelt. for så å ha sikret verdi/økonomien sin i den.

Men tror ikke hun forstår at hun må jo dele på løpende utgifter når hun da bor hos meg.

Jer har vært snill å latt henne bo her gratis til nå, bare spleiset på strømen.

Der har du jo problemet. Hun forstår ikke at du har vært snill og at du skal slutte å være snill.
Og se det fra hennes perspektiv, hvorfor har du bare vært snill for en periode? Hvorfor kan du ikke bare være snill resten av livet, mens hun sikrer seg?

Nei dessverre så er det den harde sannheten som må til. 
Du må være tydelig - gjør hva du vil med dine egne penger, men skal du bo her, så må du bære halve kostnaden av fellesutgifter, end of discussion. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
On 5/6/2021 at 10:33 AM, crazydevill said:

hun mener at istedenfor å kjøpe seg inn til meg så skal hu investere i en annen leilighet å leie den ut parralelt. for så å ha sikret verdi/økonomien sin i den.

Men tror ikke hun forstår at hun må jo dele på løpende utgifter når hun da bor hos meg.

Jer har vært snill å latt henne bo her gratis til nå, bare spleiset på strømen.

Kjenner igjen den der. Kan jo forberede deg på det neste "morsomme" steget: hvis det ender med at hun kjøper seg inn med f.eks. 30%, hvordan skal dere da fordele utgiftene? Du betaler jo da i praksis 70% av "husleia" gjennom din del, enten som lån eller egenkapital, og subsidierer fortsatt deler av hennes boutgifter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...