Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Trenger hjelp med en forvaltningsrett oppgave til i morgen


JZEB

Anbefalte innlegg

Her er oppgaven som jeg trenger hjelp med til i morgen. Jeg må finne ut hvilket rettslig spørsmål oppgaven reiser og jeg må løse dem.

"Svein Skarp" var offiser i forsvaret og tok sin tjeneste alvorlig. Han var lei, alle "slabbedasker" som etter hans syns ikke utførte jobben sin på en riktig måte. Etter at Skarp ikke hadde adlydt ordre fra en overordnet, ble det opprettet en disiplinærsak mot ham. Han reagerte med å sende et klagebrev til forsvarsdepartementet, der han opplyste om forholdene i leiren.

Først beskrev Skarp, tjenestens art, som inneholdt både førstegangstjeneste og hemmelige oppdrag. Deretter beskrev han avvik fra normal opptreden i tjeneste, der han navnga både jevnbyrdige kollegaer og overordne som "inkompetente i tjenesten", "drittsekker", "feiginger" og "en fare for rikets sikkerhet", i det han beskrev konkrete hendelser rundt behandlingen av disiplinærsaken. Han viste også til flere kollegaer at de var dårlig trent, slit med både den fysiske og psykiske helsen og var "uegnet for strid", i det han viste til konkrete tilfeller. 

TV2 fattet interesse for saken og krevde innsyn i brevet som var sendt. Forsvarsdepartementet nektet innsyn i saken under henvisning til at dette gjaldt rikets sikkerhet, at det var påkrevd hemmeligholdt av utenrikspolitiske interesser, og at det var taushetsbelagte opplysninger"

Løs de rettslige spørsmålene oppgaven reiser

 

   

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...