Gå til innhold

nettbestilling kansellert av selger


Anbefalte innlegg

Hei, jeg bestilte nylig et 3080-skjermkort hos Elkjøp, der produktet i flg. nettsiden skulle komme inn og bli leveringsklart i slutten av april. Jeg var skeptisk til dette, så ringte kundeservice og fikk bekreftelse derfra også. 

Dagen etter fikk jeg beskjed om at bestillingen var kansellert, fordi annonsen var blitt lagt inn pga. systemfeil. I SMS fra Elkjøp stod det:

Hei! Grunnet teknisk feil i et system viste vi feilaktig Gigabyte RTX 3080 tilgjengelig for kjøp i går på elkjop.no. Disse vil ikke komme inn på lager og vi er derfor nødt til å kansellere din bestilling. Vi beklager veldig, hilsen Elkjøp. 

Jeg ringte kundeservice igjen, og spurte om muligheten for godtgjørelse, da produktet var nedsatt 15% i pris. Han jeg snakket med viste til salgsvilkårene til Elkjøp pkt. 3 "Din bestilling". Her står det blant annet at:

Vi forbeholder oss retten til å kansellere din bestilling eller dele av denne, dersom produktet er utsolgt. Ved utsolgtsituasjoner vil du få melding om dette, eventuelt sammen med informasjon om hva vi kan tilby i stedet. Du vil få muligheten til å akseptere vårt nye tilbud med de endringer vi angir i forhold til din bestilling, eller kansellere bestillingen.

Videre står det: 

Dersom det har forekommet skrive- eller trykkfeil av vesentlig størrelse fra Selger sin side, i annonser o.l. og/eller i nettbutikken som er større enn 15% av normal utsalgspris, kan Selger ensidig endre, slette eller avvise ordre. Dette gjelder selv om kunde har mottatt ordrebekreftelse eller lignende. Vi tar også forbehold om retten til å annullere din bestilling, samt å ikke opprettholde våre kundegarantier som følge av force majeure. Dette foreligger dersom det ikke er mulig å oppfylle avtalevilkårene. Dette kan skyldes ekstraordinære omstendigheter og hendelser som Elkjøp Norge ikke har kunnet forutse som krig, ekstraordinære naturbegivenheter, brann, streik og pandemi.

Jeg har følgende spørsmål angående eventuell rett til godtgjørelse samt ovennevnte salgsvilkår:

  1. Er disse vilkårene i strid med noe lovverk som er ment å beskytte forbruker ? 
  2. Det står "eventuelt sammen med informasjon om hva vi kan tilby i stedet. Er det adgang til for selger til å innsnevre muligheten for å tilby annet produkt med tilsvarende prisreduksjon? 
  3. Angående trykkfeil av vesentlig størrelse, så stod skjermkortet annonsert med 15% redusert pris. Det betyr at prisen ikke var større en 15% av normal utsalgspris, og selger kan vel derfor ikke slette eller avvise ordren på dette grunnlaget? Det er vel heller ikke grunnlag for annullering som følge av "force majeure"?
  4. En vanlig utsolgtsituasjon vil være at du har et produkt inne når annonsen blir utstedt. Det er jo ikke tilfelle her, da produktet allerede var "utsolgt" når annonsen ble utstedt. Vil ikke denne teksten primært være tilsiktet den vanlige situasjonen, og ikke for tilfeller som dette, og vil ikke "systemfeil" være noe som ligger nærmere et forhold som er utenfor menneskelig kontroll (men allikevel ikke nært nok)? Altså at det faller mellom to stoler. 
  5. Uavhengig av om jeg har kjøpt et produkt som er utsolgt, så har jeg også inngått en avtale om nedsatt pris på et produkt? Kan disse forholdene ses adskilt i fra hverandre, og kan det derfor innebære at jeg vil kunne ha krav på nedsatt pris på et annet produkt, uavhengig av om produktet jeg bestilte var utsolgt?

De som har peil på lov og rett innenfor dette området tenker nok sikkert at her er det en som har lite greie på dette, og det er jo sant :) Håper at noen vil bruke litt tid på å gi meg noen svar og råd angående de ovennevnte spørsmålene, så jeg vet bedre om det noe grunnlag for å gå videre med saken. 

På forhånd takk til de som eventuelt svarer :)

Endret av jolieber
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De vilkårene er definitivt i strid med forbrukerloven ja. Og er ikke veldig overrasket over at det er Elkjøp det er snakk om...

 

Jeg mener å huske at:

- Du har en avtale med elkjøp straks du har mottatt en ordrebekreftelse (ikke bestillingsbekreftelse). Mulig det er flere nyanser her. Om betaling har skjedd, eller dere har gjort andre ting som validerer at kjøpet er gjort, så vil det også kunne telle.

- Straks den avtalen er gjort, så har du ganske gode rettigheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei Axefjord, takk for tilbakemeldingen! Er det da forbrukerrådet jeg burde kontakte for å gå videre med saken? 

Ser nå at jeg ikke har fått en "juridisk bindende ordrebekreftelse", men kun en automatisk bekreftelse, i flg. Elkjøp. Står at noen ordre vil bli vurdert manuelt. Har Elkjøp sitt på det rette med denne fremgangsmåten? Det står at de forbeholder seg retten til å kansellere ordren innen 24 timer dersom det skulle vise seg å være feil i ordren som følge av "trykkfeil, tekniske problemer, leveringssvikt eller lignende situasjoner." Så vidt jeg kan se, står det ikke noe om dette i salgsvilkårene. 

Endret av jolieber
Lenke til kommentar

Hmm, mulig jeg har drevet vranglære.

Jeg fant mer informasjon her:

https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/veiledning-standard-salgsbetingelser-forbrukerkjop-varer-internett#chapter-5

Edit: det over stemmer ikke. Det er forslag til retningslinjer, det er sent for en småbarnspappa 😴

Det beste svaret er hvis du finner en lignende sak hos Forbrukertvistutvalget. Der avlegges det juridisk dom i slike saker.

Forbrukerrådet er riktig instans om du vil klage.

Endret av Axefjord
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-grkpmGQW

Min personlige mening om dette er at "alle" som har peiling på skjermkortmarkedet burde ant ulv ulv da disse kortene ikke var borte etter at 5 minutter var gått.. Elkjøp har vært den desidert flinkeste av nettbutikkene til å levere RTX3 serie kort som forventet, så her syns jeg vi som forbrukere bør godta at systemfeil kan skje og at feilprodukt kan bli lagt ut for salg. Det å tro at noen man prater med på kundeservice vet noe som helst om faktiske forhold rundt levering og forventet dato på disse kortene som du og jeg ikke vet er bare og glemme og det at kundeservice på chat sier at prisen er riktig er i praksis det samme som at du og jeg går på nettsiden og leser av prisen og bekrefter tallet som står der. Jeg kjøpt selv kort, men var fullt klar over at det var en stor sjanse for at dette kun skje, så lenge de ikke trekker pengene, men kun reserverer beløpet og betaler tilbake dette fortløpende ser jeg ikke problemet (jeg har allerede fått tilbake pengene mine).

Endret av Slettet-grkpmGQW
Lenke til kommentar
14 minutes ago, justus said:

Min personlige mening om dette er at "alle" som har peiling på skjermkortmarkedet burde ant ulv ulv da disse kortene ikke var borte etter at 5 minutter var gått.. Elkjøp har vært den desidert flinkeste av nettbutikkene til å levere RTX3 serie kort som forventet, så her syns jeg vi som forbrukere bør godta at systemfeil kan skje og at feilprodukt kan bli lagt ut for salg. Det å tro at noen man prater med på kundeservice vet noe som helst om faktiske forhold rundt levering og forventet dato på disse kortene som du og jeg ikke vet er bare og glemme og det at kundeservice på chat sier at prisen er riktig er i praksis det samme som at du og jeg går på nettsiden og leser av prisen og bekrefter tallet som står der. Jeg kjøpt selv kort, men var fullt klar over at det var en stor sjanse for at dette kun skje, så lenge de ikke trekker pengene, men kun reserverer beløpet og betaler tilbake dette fortløpende ser jeg ikke problemet (jeg har allerede fått tilbake pengene mine).

Men forbruker skal ikke måtte anta at kundeservice er ubrukelig... Selv om det i elkjøps tilfelle ofte stemmer...

Kundeservice må kunne si at "beklager, men jeg har ikke mer info enn nettsiden. Du får bestille, så går det sikkert bra". Det er jo fordelen med mindre butikker, at kundeservice faktisk vet hva som skjer og kunne bidratt med mer informasjon.

Dessverre virker det som en ukultur hos Elkjøp på å alltids svare, selv om svaret er mangelfullt eller feil. Nå en da reklamerer på feil informasjon, så får en beskjed om "vi bruker ikke forbrukerkjøpsloven"... (ja, seriøst)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
justus skrev (1 time siden):

Min personlige mening om dette er at "alle" som har peiling på skjermkortmarkedet burde ant ulv ulv da disse kortene ikke var borte etter at 5 minutter var gått.. Elkjøp har vært den desidert flinkeste av nettbutikkene til å levere RTX3 serie kort som forventet, så her syns jeg vi som forbrukere bør godta at systemfeil kan skje og at feilprodukt kan bli lagt ut for salg. Det å tro at noen man prater med på kundeservice vet noe som helst om faktiske forhold rundt levering og forventet dato på disse kortene som du og jeg ikke vet er bare og glemme og det at kundeservice på chat sier at prisen er riktig er i praksis det samme som at du og jeg går på nettsiden og leser av prisen og bekrefter tallet som står der. Jeg kjøpt selv kort, men var fullt klar over at det var en stor sjanse for at dette kun skje, så lenge de ikke trekker pengene, men kun reserverer beløpet og betaler tilbake dette fortløpende ser jeg ikke problemet (jeg har allerede fått tilbake pengene mine).

Det er vel slik at det er et stort spekter av forskjellige mennesker som bestiller skjermkort, og jeg tror jeg er på en annen side enn deg i forhold til hva jeg mener er kravet til forkunnskaper før jeg bestiller. I tillegg er det jo slik at det drypper inn skjermkort nå og da, som sendes ut til de som har bestilt, så for meg som en helt ordinær vanlig person var det ikke unaturlig å anta at det faktisk var kommet inn noen skjermkort av en eller annen modell (som ikke tidligere hadde vært solgt) som var til salgs. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...