Gå til innhold

Gode laptoper


Anbefalte innlegg

Hei,

Ønsker å høre hva dere der ute er fornøyd med av laptoper.
Har en laptop som begynner å dra på årene, og har begynt å merke noen mekaniske irritasjoner på tastatur og museplate.
Jeg er ikke lojal til merker, men min Lenovo maser litt med medfølgende programvare.

Ser mye spennende hos Lenovo, Samsung, Asus og Huawei, men også Dell og HP har noen jeg er interessert i.

Kriterier: 500Gb minne, USB-C, WiFi 6, lettvekter, 13-14", godt og behagelig tastatur, god på film, bilder, og gjerne god lyd. Pris, helst under 13.000,-.
Blir ikke brukt til tunge redigeringsoppgaver. Så det er ikke snakk om workstation, samtidig som det er eneste pc jeg har, og blir brukt en god del på reiser. 

Har sett på Lenovo Yoga, Yoga Slim, Galaxy Book Ion og Flex, Asus ZenBook og Vivobook, Huawei MateBook, Dell XPS, HP Envy x360.
Elkjøp selger en del til nedsatt pris ifbm. lagertømming eller selger utstillingsmodeller for tiden, samt noe som blir solgt privat på finn.no. 
Virker som at spesielt Dell ligger noe høyere i pris enn resten. Samsung er heller ikke rimelige.

Noen som har lignende modeller som kan komme med anbefalinger? Noe jeg burde se etter, eller ikke legge vekt på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke hatt noen av modellene du nevner, så kan ikke gi deg konkrete tilbakemeldinger sånn sett. Sjekk tester på Youtube. 

Men én ting kan jeg si. Jeg har hatt en HP x360, riktig nok en Spectre og ikke Envy, men det er sikkert samme greia. Den 360-skjermen kommer du sannsynligvis aldri til å bruke noe særlig. En laptop er for stor og tung til å brukes som nettbrett. Det kan kanskje forsvares hvis du er mye på reisefot, da kan du brette vekk tastaturet og ha filmen i fanget, men utover det? Næh. Jeg hadde ikke lagt vekt på den funksjonen, hvertfall. 

Av de jeg har hatt så har jeg best erfaring med Acer. Asus ble varm som et helvete og hadde kjip skjerm, HP-maskiner er de eneste jeg har opplevd at batteriet faktisk tar kvelden, tastaturet på Huaweien jeg har nå kommer jeg aldri til å like. 

Men, alt dette er jo 100% modellavhengig, selv om én modell fra en produsent er råtten så kan en annen modell være helt fin. Jeg hadde ikke vektlagt merker noe spesielt. Igjen, søk opp maskiner du er interessert i og se/les noen tester. 

Thinkpad-serien til Lenovo pleier å ha gode tastatur. 

Lykke til med valget. :) 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Det høres jo strengt tatt ut som MacBook Air er midt i blinken for deg. Eneste kravet ditt den ikke oppfyller er at du må over 13 000 for å få mer enn 256 gb lagring.

Dit går jeg ikke... 😄

:utakt skrev (1 time siden):

Men én ting kan jeg si. Jeg har hatt en HP x360, riktig nok en Spectre og ikke Envy, men det er sikkert samme greia. Den 360-skjermen kommer du sannsynligvis aldri til å bruke noe særlig. En laptop er for stor og tung til å brukes som nettbrett. Det kan kanskje forsvares hvis du er mye på reisefot, da kan du brette vekk tastaturet og ha filmen i fanget, men utover det? Næh. Jeg hadde ikke lagt vekt på den funksjonen, hvertfall. 

Å brette laptopen hele veien rundt er ikke et must, men av og til kjekt. Men å jobbe med den som et nettbrett med skjermtastatur blir bare makkverket.

 

:utakt skrev (1 time siden):

Av de jeg har hatt så har jeg best erfaring med Acer. Asus ble varm som et helvete og hadde kjip skjerm, HP-maskiner er de eneste jeg har opplevd at batteriet faktisk tar kvelden, tastaturet på Huaweien jeg har nå kommer jeg aldri til å like. 

Thinkpad-serien til Lenovo pleier å ha gode tastatur. 

Har i dag en Lenovo Yoga 900. Siden den ligger i bag under reiser, så ser jeg merker fra tastaturet på skjermen av og til, samt at den blir litt varm. Tastaturet er jeg veldig fornøyd med. 

Må nok i butikk for å se på, når samfunnet åpner litt opp igjen. Har lest litt tester, men det blir for objektivt. Men gjennom testene jeg har lest har jeg endt opp på modellene jeg nevnte i toppen.

Enda et spørsmål; vifteløse maskiner var i begynnelsen utstyrt med mobilprosessorer? Nå har de vel Intel i5 og lignende av nyere kaliber. Vifteløst er vel ikke negativt lengre, hvis en tenker på varme, strømtrekk og krefter tilgjengelig?

Lenke til kommentar
:utakt skrev (36 minutter siden):

Jeg kan ikke nok om dette med prosessorer og sånt. Men rent logisk, uten vifte så vil vel prosessoren redusere ytelsen hvis det blir for varmt, aktiv vs passiv kjøling. 

Hvis du tenker å kjøre noe spill ville jeg definitivt gått for vifte. 

Det stemmer, men det er ikke nødvendigvis et like stort problem som tidligere. Men om man spiller svært krevende spill eller driver med ting som videoredigering og 3d-rendering, kan det nok bli en flaskehals.

Lenke til kommentar

Driver lite med spill på laptopen. Vil hovedsakelig være snakk om musikk, filmer, bilde, lett redigering, ørtogførti åpne faner i nettleseren, og en del ymse installert software. Det viktigste er at den er noe sterkere enn dagens maskin, taper seg minst mulig over tid (brukeropplevelsen), og mindre støy og varme enn dagens maskin. Den jeg har nå klarer ikke spille av 4K-film fra GoPro, men det er kanskje å vente?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...