GĂ„ til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spĂžrsmĂ„l her ×

Elektro: ik2pmaks og ik2pmin, hvor er de?


Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg skal dokumentere en styrestrÞmssikring med tanke pÄ ik2pmin og ik3pmax. Dette er for Ä tilfredstille kravene i5 < ik2pmin og ik3pmax < Icn (vernets bryterevne pÄ 30kA). 

Kresten gÄr slik: 230V IT 16A automatsikring sikring 2p > stikkontakt > styrestrÞmssikring i styreskap > fra styreskap til ledlys. 

Da er spÞrsmÄlet: Hvor skal jeg mÄle minimum og/eller maksimumsverdiene for en kortslutning? Blir det korrekt Ä mÄle maksimumsverdien i sikringen pÄ 16A, og minimumsverdien i styrestrÞmssikringen? :) Eller skal minimumsverdien mÄles i lyset?

Endret av sykkapac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
geir__hk skrev (23 minutter siden):

Hvorfor skal du mÄle ik2pmaks og ik2pmin ?

StyrestrĂžmssikringen som er satt inn er ikke dokumentert.

Som sagt, skal jeg dokumentere at vernet tÄler hÞyeste mulige kortslutning og at vÊrner lÞser ut momentant ved laveste mulige kortslutning.

Endret av sykkapac
Lenke til kommentar

HÞyeste kortslutningsstrÞm mÄ du henvende deg til nettselskapet, det kommer an pÄ hvor nÊrme trafo er (og sikkert en rekke andre variabler fra deres side). Minimumsverdi mÄler du sÄ langt ut pÄ anlegget som mulig etter det aktuelle vernet, da du vil sjekke at en eventuell kortslutning vil oppnÄ en hÞyere strÞm enn vernets I5-verdi. Kabellengde har mye Ä si. I dette tilfellet blir det lyspunktet.

Standard vern har en maksverdi pÄ 10kA, det stÄr vel pÄ vernet. I5 verdien pÄ vernet er 5 x nominell strÞmverdi pÄ en B karakteristikk, 10 x for C.

Endret av Vegard O
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Vegard O skrev (1 time siden):

HÞyeste kortslutningsstrÞm mÄ du henvende deg til nettselskapet, det kommer an pÄ hvor nÊrme trafo er (og sikkert en rekke andre variabler fra deres side). Minimumsverdi mÄler du sÄ langt ut pÄ anlegget som mulig etter det aktuelle vernet, da du vil sjekke at en eventuell kortslutning vil oppnÄ en hÞyere strÞm enn vernets I5-verdi. Kabellengde har mye Ä si. I dette tilfellet blir det lyspunktet.

Standard vern har en maksverdi pÄ 10kA, det stÄr vel pÄ vernet. I5 verdien pÄ vernet er 5 x nominell strÞmverdi pÄ en B karakteristikk, 10 x for C.

Hvorfor er det slik at man ikke kan mÄle ik3pmaks i et anlegg? Har ogsÄ tidligere sett formler for beregning pÄ ik3pmaks.

Lenke til kommentar

Kan ikke skjÞnne hvorfor du er sÄ oppsatt pÄ Ä mÄle ik3pmaks? Tenker du virkelig Ä kjÞre kortslutning for mÄling pÄ egne kurser - slik som det ser ut til slik du formulerer deg?

Dette er uansett avhengig av ytre forhold (les: hos nettselskapet) du ikke styrer, og tidspunkt for teoretisk ik3pmaks kommer kanskje aldri.

En annen ting : Ikke gjĂžr dette alene uten en fagperson til stede, for jeg har en gryende misstanke om at du kommer til Ă„ gjĂžre noe som kan vĂŠre farlig for deg selv . . .

Lenke til kommentar
geir__hk skrev (37 minutter siden):

Kan ikke skjÞnne hvorfor du er sÄ oppsatt pÄ Ä mÄle ik3pmaks? Tenker du virkelig Ä kjÞre kortslutning for mÄling pÄ egne kurser - slik som det ser ut til slik du formulerer deg?

Dette er uansett avhengig av ytre forhold (les: hos nettselskapet) du ikke styrer, og tidspunkt for teoretisk ik3pmaks kommer kanskje aldri.

En annen ting : Ikke gjĂžr dette alene uten en fagperson til stede, for jeg har en gryende misstanke om at du kommer til Ă„ gjĂžre noe som kan vĂŠre farlig for deg selv . . .

SpÞrsmÄlet angÄende mÄlinger av ik3pmax angÄr bare nyskjerrighet og forstÄelse, ikke nÞdvendigvis at jeg er sÄ «opptatt» av Ä ta kortslutningsmÄlinger.

Jeg tenkte Ä finne ik3pmax for den aktuelle kurs ja. 

Det at du har en gryende mistanke om at jeg kommer til Ä skade megselv er noe du inbiller deg, men takk for innsikt uansett 👍
 

 

Endret av sykkapac
Lenke til kommentar
sykkapac skrev (5 timer siden):

Hvorfor er det slik at man ikke kan mÄle ik3pmaks i et anlegg? Har ogsÄ tidligere sett formler for beregning pÄ ik3pmaks.

Klart kan det mÄles, men det er en veldig dÄrlig ide. Da mÄ du lage en kortslutning og det gjÞr man ikke. Dette er testet ut av fagfolk i trygge omgivelser, og som har utarbeidet formler vi andre kan bruke. Maks kortslutningsstrÞm regner man ut ved hjelp av variabler som nettselskap sitter med. StÞrrelse pÄ trafo, spenningsnivÄ, lengde pÄ inntak, m.m.

Ik3pmaks er hÞyeste strÞm du vil fÄ ved Ä kortslutte tre faser i inntaksskapet i bygget. Evt ik2pmaks hvis man har to faser inn i bygget. SÄ lenge man passer pÄ at bryteevnen til vern i anlegget er hÞyere enn denne verdien, sÄ er ikke maks kortslutningsstrÞmmer noe man behÞver Ä regne ut i resten av anlegget. Som sagt sÄ fÄr du denne verdien av nettselskapet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Vegard O skrev (PĂ„ 7.4.2021 den 4.35):

Klart kan det mÄles, men det er en veldig dÄrlig ide. Da mÄ du lage en kortslutning og det gjÞr man ikke. Dette er testet ut av fagfolk i trygge omgivelser, og som har utarbeidet formler vi andre kan bruke. Maks kortslutningsstrÞm regner man ut ved hjelp av variabler som nettselskap sitter med. StÞrrelse pÄ trafo, spenningsnivÄ, lengde pÄ inntak, m.m.

Ik3pmaks er hÞyeste strÞm du vil fÄ ved Ä kortslutte tre faser i inntaksskapet i bygget. Evt ik2pmaks hvis man har to faser inn i bygget. SÄ lenge man passer pÄ at bryteevnen til vern i anlegget er hÞyere enn denne verdien, sÄ er ikke maks kortslutningsstrÞmmer noe man behÞver Ä regne ut i resten av anlegget. Som sagt sÄ fÄr du denne verdien av nettselskapet.

SkjĂžnner👍 HĂžyeste kortslutning som kan oppstĂ„ (ik3pmax) beregnes vell som kortslutningen som kan oppstĂ„ i hovedsikring for fordelingen? 

Men litt ifra dette temaet: 

Ik2pmin beregnes vell fra det aktuelle vernet, og til enden av kresten, ELLER til neste sikring.

For eksempel: Det er trekt en PR i fra kursens sikring og til en styrestrÞmssikring. Ik2pmin for kursens sikring blir vell ved styrestrÞmssikringen? 

 

 

Endret av sykkapac
Lenke til kommentar
17 hours ago, sykkapac said:

Det at du har en gryende mistanke om at jeg kommer til Ä skade megselv er noe du inbiller deg, men takk for innsikt uansett 👍

Jeg svarer pÄ generelt grunnlag:

NÄr jeg kommer over trÄder, spesielt elektro, der jeg har misstanke om at trÄdstarter Äpenbart ikke har faglig innsikt, og der trÄdstarter antyder at h*n kan komme til Ä begynne Ä koble pÄ egen hÄnd (holder med vag misstanke) - sÄ pleier jeg Ä komme med innspill der jeg advarer trÄdstarter om farene denne kan vÊre i ferd med Ä utsette seg for.

At trÄdstarter i dette tilfellet velger Ä oppfatte dette som et personangrep tar jeg ikke til etterretning.

Lenke til kommentar
geir__hk skrev (PĂ„ 7.4.2021 den 17.40):

Jeg svarer pÄ generelt grunnlag:

NÄr jeg kommer over trÄder, spesielt elektro, der jeg har misstanke om at trÄdstarter Äpenbart ikke har faglig innsikt, og der trÄdstarter antyder at h*n kan komme til Ä begynne Ä koble pÄ egen hÄnd (holder med vag misstanke) - sÄ pleier jeg Ä komme med innspill der jeg advarer trÄdstarter om farene denne kan vÊre i ferd med Ä utsette seg for.

At trÄdstarter i dette tilfellet velger Ä oppfatte dette som et personangrep tar jeg ikke til etterretning.

Neida, gÄr fint det. Men for Ä fÄ svar pÄ spÞrsmÄet mitt: ik3pmaks* er da beregnet som kortslutningsverdien pÄ de tre fasene til fordelingens hovedsikring? Eller kanskje mindre sannsynlig helt bak til trafoens sekundÊrside? 
Dette er den verdien jeg mener man fÄr oppgitt av nettleverandÞren.

Den reele ik3pmaks befinner seg vell egentlig i begynnelsen av kabelen for hver enkelt kurs, altsÄ noe lavere?
Jeg mener jo at den enkelte kurs vil bli utsatt for en lavere ik3pmaks enn hovedsikringen i fordelingen kan bli utsatt for, men i praksis blir det veldig mye dokumentasjon. Derfor tar vi utgangspunkt i nettleverandÞrens ik3pmaks verdi? 

Endret av sykkapac
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (36 minutter siden):

Man forholder seg som regel til nettleverandĂžrens oppgitte ik3pmaks. Det er kun for tilknytningspunktet til kunden som nettleverandĂžren pleier Ă„ oppgi.

Da er det oppklart.

Og med tanke pÄ ik2pmin. Denne verdien mÄles/beregnes vell til enden av kretsen til det aktuelle vernet  ELLER til neste sikring?

AltsÄ, er det koblet en kabel i mellom aktuell kurs og en styrestrÞmssikring, blir ik2pmin verdi for det aktuell vern pÄ styrestrÞmmsikring? Ikke helt i ende av krets da jeg har en styrestrÞmssikring som skal ta seg av det?

ik2pmin for styrestrĂžmssikringen blir da i enden av kretsen for styrestrĂžmssikring, f.eks lys, magnetventil, osv

Endret av sykkapac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
×
×
  • Opprett ny...