Jump to content

sykkapac

Medlemmer
  • Content Count

    48
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Recent Profile Visitors

692 profile views
  1. Da er det oppklart. Og med tanke på ik2pmin. Denne verdien måles/beregnes vell til enden av kretsen til det aktuelle vernet ELLER til neste sikring? Altså, er det koblet en kabel i mellom aktuell kurs og en styrestrømssikring, blir ik2pmin verdi for det aktuell vern på styrestrømmsikring? Ikke helt i ende av krets da jeg har en styrestrømssikring som skal ta seg av det? ik2pmin for styrestrømssikringen blir da i enden av kretsen for styrestrømssikring, f.eks lys, magnetventil, osv
  2. Neida, går fint det. Men for å få svar på spørsmået mitt: ik3pmaks* er da beregnet som kortslutningsverdien på de tre fasene til fordelingens hovedsikring? Eller kanskje mindre sannsynlig helt bak til trafoens sekundærside? Dette er den verdien jeg mener man får oppgitt av nettleverandøren. Den reele ik3pmaks befinner seg vell egentlig i begynnelsen av kabelen for hver enkelt kurs, altså noe lavere? Jeg mener jo at den enkelte kurs vil bli utsatt for en lavere ik3pmaks enn hovedsikringen i fordelingen kan bli utsatt for, men i praksis blir det veldig mye dokumentasjon. Derfor tar vi utgangspunkt i nettleverandørens ik3pmaks verdi?
  3. Skjønner👍 Høyeste kortslutning som kan oppstå (ik3pmax) beregnes vell som kortslutningen som kan oppstå i hovedsikring for fordelingen? Men litt ifra dette temaet: Ik2pmin beregnes vell fra det aktuelle vernet, og til enden av kresten, ELLER til neste sikring. For eksempel: Det er trekt en PR i fra kursens sikring og til en styrestrømssikring. Ik2pmin for kursens sikring blir vell ved styrestrømssikringen?
  4. Spørsmålet angående målinger av ik3pmax angår bare nyskjerrighet og forståelse, ikke nødvendigvis at jeg er så «opptatt» av å ta kortslutningsmålinger. Jeg tenkte å finne ik3pmax for den aktuelle kurs ja. Det at du har en gryende mistanke om at jeg kommer til å skade megselv er noe du inbiller deg, men takk for innsikt uansett 👍
  5. Hvorfor er det slik at man ikke kan måle ik3pmaks i et anlegg? Har også tidligere sett formler for beregning på ik3pmaks.
  6. Styrestrømssikringen som er satt inn er ikke dokumentert. Som sagt, skal jeg dokumentere at vernet tåler høyeste mulige kortslutning og at værner løser ut momentant ved laveste mulige kortslutning.
  7. Hei Jeg skal dokumentere en styrestrømssikring med tanke på ik2pmin og ik3pmax. Dette er for å tilfredstille kravene i5 < ik2pmin og ik3pmax < Icn (vernets bryterevne på 30kA). Kresten går slik: 230V IT 16A automatsikring sikring 2p > stikkontakt > styrestrømssikring i styreskap > fra styreskap til ledlys. Da er spørsmålet: Hvor skal jeg måle minimum og/eller maksimumsverdiene for en kortslutning? Blir det korrekt å måle maksimumsverdien i sikringen på 16A, og minimumsverdien i styrestrømssikringen? Eller skal minimumsverdien måles i lyset?
  8. Etter endt læretid i automatiseringsfaget vurderer jeg å ta videreutdanning, for å spesialisere seg i faget og få flere jobbmuligheter. Har noen av dere gjort det? Hvordan var skolegangen? Får man stipend ved flytting? Opplevde dere flere jobbmuligheter? Forresten så er det Y-veien jeg vurderer (bachelor i automasjon), men hvilken andre muligheter burde jeg ta en titt på? Og er det mulighet å evt gå skole samtidig som man får jobb etter fagbrev)
  9. Skjønner, det var altså hvor lenge de kan avvente saken som ble bestemt - ikke tapen av førerkort. Men er det til noe fordel at tingretten beskrev at jeg ikke var en trafikkrisiko, kontrollerte bilen og at det ikke er noen tegn på at jeg holdte høy fart? Saken er forresten avgjort til 6 månder uten lappen og 6000.- i bot.
  10. Liten oppdatering: utforkjøringen skjedde i lav fart, jeg var oppmerksom, og jeg var på langtur. Med tanke på at fristen for å bytte til vinterdekk ikke var før senere på året, ble jeg overrasket når jeg plustelig kom til ett parti med mye snø. Politiet var ikke særlig hjelpsom på stedet, selv om jeg la meg helt flat, og var egentlig bare ute etter å «grille» meg. Men de ga meg 6 månder. Endte opp med 6 månder uten lappen, selv om lokal tingrett mente mindre tapstid. Skjønte ikke helt det siste paragrafet. Altså mente tingretten 3 månder for å legge litt press mot påtalemyndighetene? De sa også at jeg ikke var en trafikkrisiko basert på den ene hendelsen.
  11. Etter endt læretid i automatiseringsfaget vurderer jeg å ta videreutdanning, for å spesialisere seg i faget og få flere jobbmuligheter. Har noen av dere gjort det? Hvordan var skolegangen? Får man stipend ved flytting? Opplevde dere flere jobbmuligheter? Forresten så er det Y-veien jeg vurderer (bachelor i automasjon), men hvilken andre muligheter burde jeg ta en titt på? Og er det mulighet å evt gå skole samtidig som man får jobb etter fagbrev)
  12. Burde jeg bare vedta boten da? Mener jeg kan få mindre tid uten lappen om jeg ikke vedtar, da tingretten mente mindre tid. Eller skal jeg bare vedta? Rart jeg for til tingretten ETTER jeg fikk forelegget, der i tingretten sto det at saken fortsetter og tapstiden er usikker (men ca 3 månder)
  13. Blir kanskje litt feil å ta utgangspunkt i at 6 månder er rettferdig, bare fordi jeg har gjort noe straffbart? Må nevnes at tingretten mente at tapsperioden var for lang. De mener en tapsperiode på 3 månder. Merkelig at tingrett skriver at tapstiden ikke er avgjort enda, og at den ikke blir det for innom 3 månder, men samtidig har jeg fått brev om forlegg på 6 månder fra påtalemyndighetene. Virket ikke ut som noe var endelig avgjort, med tanke på at jeg var i tingretten etter at jeg fikk brev om forelegg.
  14. Ved utforkjøring tok poltiet førerkortet mitt midlertidilig, og påtalemyndighetene sendte brev om forelegg på 6 tusen og førerkort beslaglagt i 6 månder. Her kan jeg velge å vedta, og godta 6 månder. Eller så kan jeg ikke vedta forelegg, men da frykter jeg for at boten blir mye dyrere. På en annen side samtykket jeg ikke midlertidlig førerkortbeslag, og møtte dermed til tingrett angående det. Der forklare jeg meg godt, og der mente de den midlertidlige tapsperioden foreslått av påtalemyndigheten var for lang. Her nevne de at saken ville mest sannsynlig bli avgjort innen 3 månder. Spørsmålet er da: Om de sier saken blir avgjort innen 3 månder, hvorfor kan jeg avslutte saken nå med å godta forelegg? Og det virker som at det blir veldig dyrt om jeg ikke vedtar forelegget (saksomkostninger, osv). Grunnen til at jeg ikke vil vedta boten er at det virker som, i følge tingretten, at tapsperioden er usikker, og jeg vil dermed ikke godta 6 månder. Er litt stresset med tanke på at jeg egentlig skulle ha svart om jeg vedtar eller ikke innen 5 dager.
  15. Kjørte av veien ja. Fikk forelegg fra påtalemyndighetene: 6000.- og 6 månder. På en annen side godtok jeg ikke det midlertidlige førerkortbeslaget. Det vil si at jeg fikk forklare megselv i tingrett, der de mente en tid på 3 månder, og at den påtalemyndighetene foreslo var for lang. Det må nevnes at denne tingretten er angående det midlertidlige førerkortbeslaget, og vil ikke avgjøre saken. Det som er, er at om jeg ikke godtar forlegger, og jeg ikke "vinner" rettsaken, så vil boten bli mye dyerere(?). Så er veldig usikker.
×
×
  • Create New...