Gå til innhold

Berging av lasteskipet blir vanskelig: Klarer de det ikke vil skipet kunne treffe land i morgen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra Kystverkets video kan det se ut som det henger en sleper eller ankerkjetting fra baugen (bildene viser i forumtråden):

image.png.0f5f7aa4498d569619fa0fecbd8ea066.png

Det henger også en trosse på stb side akterut:

image.png.05d9741310f4a1ab21437732682ed147.png

Det går også wirer i sjøen fra aktre kran. Bommen er borte, spørs om den henger under båten etter løftewirene.

image.png.0421048b26d9dfaa689a37b32826d752.png

Endret av J-Å
Lenke til kommentar

Man skulle tro eierne av båten som falt av og forsikringselskapet ville organisere en slepebåt til å gå ut og berge den, istedetfor å tvinne tommeltotter og håpe staten vil fikse brasene.

Før i tiden ville det vært eiere av båter med slepekapasitet, og det finnes mange ledige av dem dottet rundt norgeskysten, som ville gått de 4 timene ut i havet ut og berget den. For så å kreve 20% bergelønn av alle forlatte verdier som ble reddet (12 millioner for den lille og mye mer for den store). Men slike opportunister finnes vist ikke lenger. Nå venter alle hjemme i stuen på en godt betalt garantert beløps finværs kontrakt og imens ødelegges verdier.

Spørsmål; hvorfor svingte de ikke de solide kranbommene på tvers av skipet som en rask og enkel motvekt mot den under dekk lasten som forskjøv seg. 20 grader list er bedre enn 30 grader.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Martin O. Nygård said:

Før i tiden ville det vært eiere av båter med slepekapasitet, og det finnes mange ledige av dem dottet rundt norgeskysten, som ville gått de 4 timene ut i havet ut og berget den.

Ja, det er rart at ingen legger seg i området ihvertfall. Men det er ikke så lett å få bergelønn for en båt som driver langt til havs. Mye lettere hvis den holder på å drive på land.  Rederiets operatør har ihvertfalI følge NRK engasjert  BB Ocean som er på vei fra Kristiansund og Normand Drott som er på nordgående fra Bergen.

1 hour ago, Martin O. Nygård said:

Spørsmål; hvorfor svingte de ikke de solide kranbommene på tvers av skipet som en rask og enkel motvekt mot den under dekk lasten som forskjøv seg. 20 grader list er bedre enn 30 grader.

Det er ikke sikkert disse bommene kan svinges med så mye krengning. De er sikkert bare designet for bruk i havn. Dreiemekanismen er ofte en tannkrans. Det er Ikke uvanlig at kraner må til tannlegen etter røff bruk offshore. 

Endret av J-Å
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Eemslift Hendrika: Skal slepes inn til land:

I en ny oppdatering opplyser Kystverket at lasteskipet Eemslift Hendrika drifter fortsatt og befinner seg 40-50 nautiske mil vest for Ålesund.

- Det er 15-18 meters sjø, samt 18-20 m/s vind fra nord. Dette gjør det umulig for Kystvakten gjøre noe annet enn å observere, heter det i uttalelsen.

Tidligere i dag kom det melding om at en av båtene på dekket til det forlatte lasteskipet hadde falt ut i havet. Kystverket opplyser at den nå ligger noen nautiske mil fra havaristen.

- At arbeidsbåten forsvant antas å ha hatt en positiv effekt på stabiliteten til Eemslift Hendrika, og kan bidra til å unngå kantring.

Rederiet i Nederland har ifølge Kystverket engasjert to slepebåter som skal reise ut fra Bergen og Kristiansund i kveld.

- Disse vil være ved havaristen ved 3-4-tiden i morgen tidlig. Dersom vær og vind tillater det, vil det bli fraktet personell om bord på havaristen for å få festet sleper. Skipet skal så etter planen slepes inn til land.

Ifølge Kystverket er det fortsatt stor risiko for at skipet kan kantre og utgjøre miljøfare, men de regner med det vil ta drøyt ett døgn før fartøyet eventuelt vil kunne treffe land og grunnstøte. Det er sannsynlig at skipet vil bli koblet opp et slep før det, ifølge Kystverket.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
41 minutes ago, Gunstein said:

Tror VG fikk opplyst at mannskapet hadde lagt ut sleper bak før de ble berget. Men, har ikke slike skip ballasttanker på begge sider, som kan gi litt kontroll?

Jo, litt, men det er endel hensyn å ta, når en først har kommet i trøbbel.

- Med så mye dekkslast trengs det en god del ballast, da er det mindre å trimme på.

- Halvfulle ("slakke") tanker reduserer stabiliteten enda mer.

- Hvis lasten som har forskjøvet seg ikke er festet igjen, så kan den forskyve seg til motsatt side hvis skipet rettes opp (og fortsatt beveger seg mye). Det samme med evt. vann i lasterommet. Hvis en da har trimmet ballasten den veien, så kan situasjonen bli verre.

Endret av J-Å
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...