Gå til innhold

Erfaring med Samsung Odyssey G7 27" og RTX3080?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
56 minutes ago, RTXpensive said:

Noen her som har erfaring med Samsung Odyssey G7 27" parret med rtx3070? Ser Power har skjermen på tilbud til 4999,-

Fungerer bra. Eneste minuset i min bok er en bug på skjermen som gjør at den blinker ut i 0,5-1 sekund en sjelden gang. Altså går i svart. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, RTXpensive said:

Noen her som har erfaring med Samsung Odyssey G7 27" parret med rtx3070? Ser Power har skjermen på tilbud til 4999,-

Koblet til en 3090 i mitt tilfelle, men veldig fornøyd med skjermen. Greit med både Gsync og Freesync støtte også om man skulle koble til en konsoll eller et AMD kort en gang i fremtiden.

Lenke til kommentar
7 hours ago, RTXpensive said:

Noen her som har erfaring med Samsung Odyssey G7 27" parret med rtx3070? Ser Power har skjermen på tilbud til 4999,-

Hvis du kun skal spille 200+ fps spill på skjermen hadde jeg anbefalt en TN skjerm, IPS har treig decay på pixlene som gir en liten ghosting effect på ting som går fra hvitt til grålig. Typisk når du skyter i Apex og du har muzzle flash, hvis du skyter og flytter musen, og du har 200+ fps vil du merke dette på en IPS skjerm. Har selv HP Omen X 27 og er veldig fornøyd med klarheten.

Så snart BenQ lanserer en 240hz 1440p med DyAc, og den støtter GSync og Freesync er det et veldig lett bytte for meg.

Hvis du ikke skal kun spille men også nyte film, evt vil ha rikere farger osv, go for it. De er ganske herlige å se på.

Endret av starflame
Skrev TFT istedetfor TN
Lenke til kommentar
starflame skrev (1 time siden):

Hvis du kun skal spille 200+ fps spill på skjermen hadde jeg anbefalt en TFT skjerm, IPS har treig decay på pixlene som gir en liten ghosting effect på ting som går fra hvitt til grålig. Typisk når du skyter i Apex og du har muzzle flash, hvis du skyter og flytter musen, og du har 200+ fps vil du merke dette på en IPS skjerm. Har selv HP Omen X 27 og er veldig fornøyd med klarheten.

Så snart BenQ lanserer en 240hz 1440p med DyAc, og den støtter GSync og Freesync er det et veldig lett bytte for meg.

Hvis du ikke skal kun spille men også nyte film, evt vil ha rikere farger osv, go for it. De er ganske herlige å se på.

Odyssey G7 bruker VA panel. 

Denne ghosting effekten du snakker om må være veldig individuelt om man merker eller ikke. Jeg merket det ikke på min gamle Asus ROG Swift PG279Q (2560x1440 144Hz IPS) og heller ikke på min nye Gigabyte Aorus FI27Q-X (2560x1440 240Hz IPS). 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, 6u4rdi4n said:

Denne ghosting effekten du snakker om må være veldig individuelt om man merker eller ikke. Jeg merket det ikke på min gamle Asus ROG Swift PG279Q

Det er nok veldig individuelt, men VA panelene er såpass ille at jeg ikke makter å bruke dem til annet enn desktop (har ikke prøvd 240Hz Odyssey).
PG279Q har flott bilde, men jeg irriterte meg såpass mye over responstiden at den havnet på loftet hos 12åringen

Gikk tilbake til TN (Omen X27) og den passer meg mye bedre (frem til en egnet oled monitor) 😃

Lenke til kommentar
16 minutes ago, 6u4rdi4n said:

Odyssey G7 bruker VA panel. 

Denne ghosting effekten du snakker om må være veldig individuelt om man merker eller ikke. Jeg merket det ikke på min gamle Asus ROG Swift PG279Q (2560x1440 144Hz IPS) og heller ikke på min nye Gigabyte Aorus FI27Q-X (2560x1440 240Hz IPS). 

Så 144Hz har 6.94 ms frametime, på 240hz er det 4.16ms. IPS og VA har mye tregere decay enn TN noe du kan se resultatet av på A5hun sine videoer. Jeg anbefaler veldig sterkt at du klikker deg inn og ser den videoen.

Det er basically flere after images(etterbilder?) på IPS og VA, noe som er mest merkbart på høyere refresh da det er flere oppdateringer i sekundet, men decay-raten holder seg så du opplever mer ghosting jo høyere du går. En gammel 144Hz TN gruser nye 280Hz IPS skjermer, som A5hun sin video viser med eksempler. I videoen sammenligner han også CRT.

Jeg hadde en 165Hz AOC Agon IPS som når overclocket fra 144Hz til 165Hz, hadde store problemer med dette pga displayet øker strømmen og refresher raskere men dette øker ghosting i tillegg til hvilken overdrive settings man bruker.

De fleste vet ikke at de har denne typen ghosting da ingen egentlig har utstyret (I videoen viser han hvordan han lagde sitt eget måle utstyr og program for å konvertere lineære gamma verdier til true RGB automatisk) til å måle og mange legger ikke merke til det fordi de vet ikke forskjellen. Da jeg byttet til Omen X 27'en var det veldig klart hvor utydelig det var.

Noe så enkelt som å gå på gaia starmap og snu dette rundt omkring (trenger ikke egentlig å ha inverted farger slik som A5hun viser), vises det lett hvordan pixlene forsvinner når man beveger kartet rundt. Du kan også bare åpne MS Paint og med 1 punkts cursoren flytter musen rundt fort. Den forsvinner når du flytter musen som er pga ghostingen, altså at pixlene ikke har nok tid til å returnere før en ny frame presenteres. Du får opptil 30ms+ pixel decay på en typisk 144hz eller 280hz IPS skjerm, som gir deg 4-8 after images.

Ganske stort problem som veldig få er klar over. Nå som vi får raskere og raskere skjermer er dette er ganske stort issue. Er en grunn til at de som spiller esport velger TN skjermer over IPS og VA. Bildet er mye, mye klarere.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

  Kopierer inn kommentaren min fra den andre tråden da den inneholder en del relevant info.

On 3/21/2021 at 12:09 PM, sycho said:

Jeg merker utrolig liten forskjell rundt akkurat det der (hvis det er en forskjell i det hele tatt) fra min gamle Acer Predator 240hz til min nye Samsung G7. 
Og jeg spiller competetive FPS...

Fra min erfaring er det mye mer merkbart på FPS hvor du må snu kameraet en del som i Overwatch, Titanfall 2 eller Apex.

"Folk flest" vil aldri legge merke til dette fordi de ikke bryr seg og mest fordi de ikke vet at dette er en greie. Likevel om IPS skjermer kommer seg ned til 0.5ms GtG så er det kun marketing hvor de pusher displayene til det ytterste for å få nye frames vist klarest mulig, decay er fremdeles en greie pga panel typen.

Kan sammenligne det til noen som spiller League på 60fps/Hz og ikke skjønner hvorfor noen ønsker å spille på 144fps/Hz. De har ikke sett det og forstår ikke forskjellen. Samme opp til 240-280fps/Hz, over 180 begynner det å bli mer en følelse av at spillet "flyter" istedenfor å ha frames, samt at din input latency går ned drastisk når du spiller på høy fps med en høy hz skjerm. Alt føles mer responsivt og du ser jo ting fysisk tidligere enn på lavere Hz/fps.

Ingen fokuserer på hvor lang tid det tar før en IPS/VA pixel bytter fra 100% RGB hvitt til 53% RGB grå, som tar opptil 18-30ms å fullføre, men det skjer jo når du skyter i et spill ganske ofte. Du opplever det ikke til lik grad når du beveger deg rundt i feks Valorant, kun når du kommer til å måtte skyte og muzzle flashen kommer opp, og siden du ikke beveger kameraet "veldig mye" i forhold til andre FPS som apex eller OW vil du ikke legge merke til det like mye.

Det har også sannsynligvis ikke mye å gjøre med din evne til å spille, om du spiller comp så er du evnt bare en god spiller med bra gamesense. Det er også verdt å nevne igjen, høyere Hz gir bare flere/raskere oppdateringer, det fjerner ikke decayet som følger hver pixel. Du får mer "flytende" smear eller ghosting på høyere Hz fordi det er så mange oppdateringer. Jeg likte ikke Alienware sin 240Hz IPS heller pga dette. Videoen fra A5hun som jeg linket forklarer og viser dette bra.

Men når vi kommer til det punktet hvor nvidia har lagt merke til at system latency er et "problem" eller rettere en hurdle å komme seg over, og har lagd Nvidia Reflex som er deres input pipeline som minimerer input og system latency fra systemet til skjermen, samt at de har laget Nvidia LDAT for å måle totalt system latency, så betyr disse 18-30ms after images'ene noe.

Nvidia skjønner at man som gamer vil presse lav system latency og stabile frametimes, fordi det gjør en forskjell.

Jeg var innom en nettcafe i Oslo en gang for noen år siden mens jeg hadde AOC Agon IPS skjermen hvor vi spilte Overwatch på 144Hz TN skjermer de hadde. Husker veldig tydelig at det var øyeblikket jeg tenkte "Dette var så utrolig klart å spille med i forhold til det jeg har hjemme", som fikk meg til å starte å undersøke hvorfor min skjerm/pc føltes så sluggish i forhold. Hadde på den tiden en 1080ti og 3200Mhz ram, så det eneste problemet var skjermen.

Etter det har jeg blitt greit opplært på hva påvirker latency og hvordan skjermer fungerer. Spesielt å spille på 144fps er ganske hakkete for meg i forhold til 200+ fps nå 😄



I allefall, anbefaler å følge A5hun, han har utrolig informative videoer. Mange som spiller spill på høyt nivå uten å vite noe om hvordan utstyret deres fungerer, som kan lett gi dem en liten edge ekstra om de hadde visst hva de skulle stille på.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

VA-panelet på G9 (og muligens G7?) er noe rimelig unikt nå, kan ikke sammenliknes med "alle andres VA". Har Samsung sin G9. De er svært, svært raske med veldig lite etterslep. Merkelig kombinasjon: minnet om TN/OLED på respons, sortnivået til VA, og fargene til en "dårlig" IPS. Merket ganske kjapt forskjellen bare med å flytte musepilen 120 vs 240Hz og litt Witcher 3 + Divinity: Original Sin 2, samt programmering/scrolling av tekst.

De eldre VA-skjermene jeg sitter forran akkurat nå har noe voldsomt etterslep i forhold til G9 og CXen, spesielt på skygger, som er tilsynelatende fraværende på G9.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...