Gå til innhold

Blinkende LED's


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

tror jeg har en koblingskjema av dette hjemme...

men er på skolen nå, så da blir det litt vanskelig..

men jeg kan se om jeg finner det, og så kan jeg legge det inn her.. :)

det er riktignok koblingskjema med 12V lyspærer.. men er jo bare å bytte ut de med LED's.. ikke no problem ;)

Lenke til kommentar

nei, har ikke funnet det..

men skal ta å rase i gjennom den gamle pc benken når jeg får tid.. (har en forferdelig prøve i morra)

Det er ikke rett å kople flere lysdioder i serie (uten motstand) for å kople til 12V.

det blir da rikig det?

vist man kobler inn nok dioder i serie, så man får f.esk 12V..?

vist ikke det er riktig så skal jeg saksøke elektronikklæreren min, som lærte meg det..

Endret av nikk0
Lenke til kommentar
nei, har ikke funnet det..

men skal ta å rase i gjennom den gamle pc benken når jeg får tid.. (har en forferdelig prøve i morra)

Det er ikke rett å kople flere lysdioder i serie (uten motstand) for å kople til 12V.

det blir da rikig det?

vist man kobler inn nok dioder i serie, så man får f.esk 12V..?

vist ikke det er riktig så skal jeg saksøke elektronikklæreren min, som lærte meg det..

Hei.

 

 

 

La elektronikklæreren din være i fred, sikkert en grei fyr!

 

Det går an å kople lysdioder i serie og kople til 12V men da har du ingen kontroll med strømmen som går i kretsen. Ved for mye strøm blir lysdiodene ødelagt. (Prøv selv, det koster bare noen få kroner og kan være ganske morsomt)

 

Ved å bruke en motstand i serie vil du begrense strømmen til en verdi diodene tåler.

 

Sjekk denne linken for mer info om lysdioder: http://www.theledlight.com/technical.html

Sjekk linken "LED basics". Kanskje det får ting på plass.

 

Good Luck.

Lenke til kommentar

okay.. jeg skal la læreren leve..

men bare for å lære feilene sine videre.. :p

det var noe jeg aldri lærte i fjor.. men men.. =/

jeg er temmelig sikker på at vi kobla diodene i serie i fjor uten motstand..

 

men uansett..

Saken er den at jeg har et led som jeg gjerne skulle hatt til å blinke, uten fast mønster, mao. random blinking.

det vil du ikke få med mitt skjema uansett.. da får du et fast mønster.. :p

Endret av nikk0
Lenke til kommentar
Hei.

 

Det er ikke rett å kople flere lysdioder i serie (uten motstand) for å kople til 12V.

 

For bruk av lysdioder sjekk mitt inledd i denne tråden.

 

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=149826&hl=

 

 

For random blinkende LED se her: http://quozl.netrek.org/flasher/

 

 

Good Luck.

PIC mikrokontrollere er fine greier. Har selv programer dem litt ,men ikke allverden. FIkk ikke så mye tid til det på VK1 siden vi først leste igjennom et datablad på 120sider også en "pic cookbook". Men skal du få den til og virke må du få programer den kontrollern og det er ikke så lett som det er sagt..

 

Picstart pluss er en ting som man bruker til og brenne inn programmer og den koster jo ikke lite..

Lenke til kommentar
dioder.jpg

det funker da det?

akkuratt sånn vi gjorde i fjor på skolen..

12v/1,7=> 7 dioder i serie.

Hvis du ser på I-V karakteristikken til en LED, så vil du se at stigningstallet til strømmen (over terskelspenningen) er veldig stort. Dette betyr at du i praksis ikke kan kontrollere stømmen med spenningen over LED'en. Du må må derfor ha en motstand i serie for å begrense strømmen.

 

Mao så vil du meste sannsynlig svi av både LED og kanskje en sikring, da dette i verste fall er tilnærmet en kortslutning. :scared:

Lenke til kommentar
dioder.jpg

det funker da det?

akkuratt sånn vi gjorde i fjor på skolen..

12v/1,7=> 7 dioder i serie.

Hvis du ser på I-V karakteristikken til en LED, så vil du se at stigningstallet til strømmen (over terskelspenningen) er veldig stort. Dette betyr at du i praksis ikke kan kontrollere stømmen med spenningen over LED'en. Du må må derfor ha en motstand i serie for å begrense strømmen.

 

Mao så vil du meste sannsynlig svi av både LED og kanskje en sikring, da dette i verste fall er tilnærmet en kortslutning. :scared:

Har sett seriekobling av led`s i flere profesjonelle konstruksjoner der de er tilkoblet en konstant spenning. Er ikke noe problem i praksis.. er ikke en vanlig diode dette som er konstruert for langt større strømmer. Seriemotstand kan man sløyfe vet man at tilførselsspenningen er relativt stabil.

 

Eks:

 

LED lamper for bremselys i bil.

LED lommelykter fra clas ohlson.

IR LED`s til overvåkingkamera.

Lenke til kommentar
Eks:

 

LED lamper for bremselys i bil.

LED lommelykter fra clas ohlson.

IR LED`s til overvåkingkamera.

I alle disse anvendelsesområdene vet man med 100% sikkerhet at spenningen ikke kan overstige et nivå. F.eks. bilbatteriets spenning ikke overstiger 15V. IR lampens batteri ikke overstiger 7.5V. Lommelyktens spenningskilde ikke overstiger 3V osv.

 

Diodene kan desgnes til å tåle denne spenningen.

Om man så mater dem med en spenning som er lavere enn V_max så er det ikke noe problem. Lysintensiteten blir bare litt mindre (noe som ikke er kritisk i disse anvendelsesområdene).

 

Hvis man derimot jobber med strømforsyninger med transformatorer så er ikke spenningen stabil. I verste fall kan spenningen over diodene bli så store at de brenner opp. Det sikreste er å koble en motstand i serie.

 

Hadde diodene vært diamanter ville jeg aldri turt å kjøre en serie direkte med strømforsyningen på 12V :p Er du uheldig kan V_f på diodene være lavere enn normalt og totalt spenningsfall over dem kan være betydelig lavere enn normalt og det rusler for mye strøm gjennom dem...

Lenke til kommentar

er noe med teori og praksis... i teorien slak man alltid ha en motstand, men i praksis er det ikke helt nødvendig... så lenge spenningen er rett... Lysdioder tåler faktisk ganske mye... man må bare passe på at alle lysdiodene i en serie har like data, og pass på at man ikke regner feil... går man ut i fra at en lysdiode er 2 volt ("standard") og lysdioden er 1,7 (ikke uvanlig på kraftige røde dioder) så går det fort galt...

 

når det gjelder LED lomemlykter så er det unødvendig med motsatnd uansett i og med at batteriene i seg selv har en intern motstand... er begrensning for hvor mye strøm man kan trekke av et lite batteri... ,man kan godt ta små knappcellebatteri å seriekoble dem til 12 volt, men strømmen vil ikke vær nok til å svi en LED uansett (kommer litt an på batteritype) (ville ikke stolt på dette på et bilbatteri da.. ;) )

 

hvis spenningen er større enn det LED'en er beregna på må man selvfølgelig bruke en motsatand..

Lenke til kommentar
...med at batteriene i seg selv har en intern motstand... er begrensning for hvor mye strøm man kan trekke av et lite batteri...

 

Du kan ihvertfall trekke mer enn 30mA, som er for mye for diodene...

 

Uansett så er det ikke uendelig mye arbeid å sette på en motstand,

og det er greit å forsikre seg om at det ikke går til * , særlig hvis du

kjøper mange av de sterke(dyre) diodene.

Lenke til kommentar

Beklager - deler av dette innlegget er til Of-topic diskusjonen om hvor mye en LED tåler.

 

For å får en ekte randomfunksjon kan du benytte en op-amp med meget høy forsterkning, med bare en liten ledningsstump på inngangen. Den vil da forsterke opp støyen ganske kraftig, og dette pulstoget kan du bruke for å styre en transistor som er i serie med LED'en. Du vil da få fullstendig randomisert blinking.

 

[OffTopic]

Ah... ikke for å kaste mer bensin på bålet, men innen for rimelighetens grenser er det mulig å fore en LED med mye mer enn 20-30 mA. Stikkordet er pulsbreddemodulasjon.

 

Eks. Fore LED'en med et pulstog hvor det er spenning i 10% tiden. Da kan du kjøre 100mA gjennom den stakkars LED'en - og få et vanvittig lysutbytte, mens du i praksis tilfører en strøm på bare 10mA (gjennomsnitt).

 

Frekvensen på denne pulsen bør selvsagt være såpass høy at en ikke blir plaget av det blinkende lyset, samt at det er innenfor grensene for hva den tåler. Den vil IKKE tåle en 10A strømpuls, selv om det bare er i 0.1% av tiden - bare for å nevne det liksom :-)

[/OffTopic]

Endret av Freeload
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...