Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matteoppgave jeg ikke vet hvordan jeg skal løse


Anbefalte innlegg

Hei, sitter og jobber med noe matteoppgaver i forbindelse med skole og sitter fast på en jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre på. Den er følgende:

En mann har et rektangelformet teppe som er 240 cm2 stort. Langsiden er 5 cm lengre enn kortsiden

Hvor lang er kortsiden?

Hvor lang er langsiden?

 

Noen tips til hvordan jeg kan løse dette?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svaret er åpenbart at mannen har blitt lurt av en teppeselger, han burde kjøpt et sirkelformet teppe.

__

Men, du vet at teppet er 240 kvadratcentimeter, og at den ene siden er 5 cm lengre enn den andre.

Litt logikk kan hjelpe noen ganger, vi vet at 12 * 20 er 240, så det er i nærheten av det, men avstanden er 5, ikke 8, så det blir trolig litt over 13, og litt under 19, men for å finne ut akkurat hvor mye, så må det ligninger til.

Dersom du ser på ligningen postet av brukeren ovenfor, kan du avlede at

x(x+5) = 240

Som bør gi deg svaret.

Du kan også skrive det som : x² + 5x = 240, deretter kan vi trekke fra 240 på hver side, så får vi  x² + 5x - 240 = 0.

Dermed kan vi lage en brøk, som ikke var enkelt å skrive her ->     x₁, ₂ =  -5 ± √5² - 4 * 1 * (-240)
                                                                                                                                            2 * 1

Å finne at sidene blir 13.19235... og 18.19235.... et svært lite teppe, på størrelse med et lommetørkle ?

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...