Gå til innhold

Kutt i vei og bane!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Burde legges om til å kunne tilpasses hyperloop ombygging. Bygg ny jernbane på stolper i rør 5-10 meter over bakken. Gjør også betydelig mindre inngrep på naturen. Toget dreper sånn det er i dag fler dyr enn noe annet her i landet, sau, reinsdyr, ulv, elg, bjørn m.m.

Lenke til kommentar

Her var det mye rare påstander uten særlig dekning eller forklaring sånn som denne:

"Reduseres for eksempel jernbaneinvesteringene, vil det dempe veksten i eiendomspriser og byggekostnader i Oslo-området, et stort problem for menigmann i boligmarkedet."

Jeg er forøvrig enig i at man bør se på kundegrunnlaget for jernbanebygninger etter Corna. Det er kanskje litt tidlig å si noe sikkert om hva den nye normalen vil bli men jeg er ganske trygg på at den vil være anderledes en før Corona pandemien slo til.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, ChristianM said:

Her var det mye rare påstander uten særlig dekning eller forklaring sånn som denne:

"Reduseres for eksempel jernbaneinvesteringene, vil det dempe veksten i eiendomspriser og byggekostnader i Oslo-området, et stort problem for menigmann i boligmarkedet."

Jeg er forøvrig enig i at man bør se på kundegrunnlaget for jernbanebygninger etter Corna. Det er kanskje litt tidlig å si noe sikkert om hva den nye normalen vil bli men jeg er ganske trygg på at den vil være anderledes en før Corona pandemien slo til.

 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk er så skråsikre på dette

Har sett flere byråkrater, Politikere og andre har sagt at folk vil reise mindre etter corona enn før.

Muligens vil du få noen få som ikke blir å reise på grunn av frykt eller slike følelser men at det skal ha så voldsomme påvirkninger på antalllet reisende tviler jeg litt på.

Man har sett det delvis under delvis åpning under corronaen allerede

Folk blir drittlei av å holde seg hjemme over lang tid og får før eller siden lyst til å reise steder

selv om det er forbundet risko med smitte.

En god del Nordmenn reiste jo til ganske høyrisoko land sett i forhold til å holdt seg i Norge til tross for større smitterisko til de landene de reiste til.

Jeg tror heller dette er ett utspill for å slippe å invistere så mye i infrastruktur i eget land.

Med slike utspill så kan man jo i teorien overbevise en del folk at en god del av infrastrukturbyggingen ikke er nødvendig og at derfor ambisjonene kan senkes kraftig.

 

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Sitat

 

Vei- og baneprosjekters karbonavtrykk fra anleggsfasen er i dag grovt sagt proporsjonal med pengebruken. Regner vi 30–40 tonn CO₂ per million investert og prosjektkostnader kanskje opp mot 400 mrd. kroner, aner vi CO₂-konsekvenser i titalls millioner tonn. Uhørt.

 

Jeg vil bare minne om at det ble bygget en sykkelvei i Stavanger nå nylig for 1,4 milliarder kroner.

Det sagt så kjøper jeg ikke helt argumentet om at utslipp følger eller må følge pengebruken i framtida. Det går fint an å justere faktoren mellom pengebruk og utslipp ved å gjøre noen tiltak mot utslipp i anleggsfasen. Disse tiltakene er allerede på full fart inn i form av krav til utslippsfrie anleggsplasser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...