Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Dan-Inge skrev (37 minutter siden):

Så heller mot noe enkelt, men vil ha fart og stabilitet. 

Då må en nesten sette seg ned å tenke hvor en trenger fart og til hva.

Selv bruker jeg følgende kanaler som ikke overlapper hverandre (for å få så godt nett som mulig): 36,40,44,48,52,56,60,64,100,104,140 og 144. Dette gir meg 2x 80Mhz og 2x 40Mhz på 5Ghz'en. 80Mhz'ene har jeg valgt å bruke der de trengs mest, mens 40Mhz'ene brukes til å dekke soverom, gang, toalett, bad, ja der det rett og slett ikke er behov for å ha den raskeste hastigheten.

Jeg ser helt klart at fullt Unifi utstyr fort blir kostbart og ei heller det enkleste (ikke helt plug 'n' play). Noe enkelt og greit kan være å gå for ett mesh system. NULL nevnte tidligere TP-Link Deco X60, kanskje det kan være verdt å titte på noe slikt? Har ingen erfaring med slike sett selv så kan ikke uttale meg om noe der. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 3/2/2021 at 9:07 PM, NULL said:

Personlig kan jeg vel ellers si at mitt valg falt på TP-Link Deco X60. WiFi 6-mesh-løsning med to 5GHz-radioer. Kanskje ikke så viktig her siden alt ser ut til å kjøre med med kablet backhaul. Har kjørt disse i AP-modus (altså deaktivert ruterdelen) og vært godt fornøyd. 

Men ser prisen ligger på ca. 4500 kr nå, kontra ned i 3000 når de har vært på salg....

TP-Link Deco M9+ er et annet alternativ til under 3000 kr nå, og jeg er fornøyd, først og fremst fordi det er 100% stabilt med massevis av kapasitet og mulighet for kablet backhaul som jeg også benytter. 

Jeg ser det er en ny "Ikke kjøp" anmeldelse på komplett for M9+, men den anmeldelsen kjenner jeg meg ikke igjen i.

Lenke til kommentar
56 minutes ago, cacb said:

TP-Link Deco M9+ er et annet alternativ til under 3000 kr nå, og jeg er fornøyd, først og fremst fordi det er 100% stabilt med massevis av kapasitet og mulighet for kablet backhaul som jeg også benytter. 

Jeg ser det er en ny "Ikke kjøp" anmeldelse på komplett for M9+, men den anmeldelsen kjenner jeg meg ikke igjen i.

Når det gjelder slike anmeldelser hos forhandlere og lignende, tror jeg fort det også kan være slik at det er større sannsynlighet for at man legger igjen noe hvis man har hatt problemer.

Fordelen med X60 kontra M9+ blir WiFi 6, som man vel kan si gjør de noe mer framtidsrettet. Hvis man uansett har kablet backhaul, kan man tildels stille spørsmålet om det vil være spesiell forskjell kontra rimeligere modeller. Nå har ikke jeg prøvd å kjøre X60-en med rent kablet backhaul (har én satellitt som står trådløst).

Lenke til kommentar
8 hours ago, NULL said:

Når det gjelder slike anmeldelser hos forhandlere og lignende, tror jeg fort det også kan være slik at det er større sannsynlighet for at man legger igjen noe hvis man har hatt problemer.

Fordelen med X60 kontra M9+ blir WiFi 6, som man vel kan si gjør de noe mer framtidsrettet. Hvis man uansett har kablet backhaul, kan man tildels stille spørsmålet om det vil være spesiell forskjell kontra rimeligere modeller. Nå har ikke jeg prøvd å kjøre X60-en med rent kablet backhaul (har én satellitt som står trådløst).

Enig i at problemer fort kan lede til overrepresentasjon i slike anmeldelser.

Jeg vet ikke riktig hva jeg eventuelt har å hente på WiFi 6. Sålenge det fungerer brukbart både kablet og trådløst idag er det like greit å ha valgt en billigere løsning tenker jeg. Når det så er tid for oppgradering om noen år er det kanskje like greit å vente med WiFi 6 til da. Problemet for folk flest er at man ikke får testet ut på forhånd flere leverandører/modeller og er henvist til ryktebørsen og anmeldelser, og da er det litt dumt om anmeldelsene ikke er representative.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...