Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Lite trykk i dusjen etter bytte av dusjsett


Anbefalte innlegg

Hei

Vi hadde en enkel dusj hvor trykket var ganske bra. Vi byttet denne ut med et dusjsett bestående av takdusj og en håndgrepsdusj. Trykket var ganske dårlig sammenlignet med det gamle, både fra tak og hånddusjen. Vi fant ut at dette er jo en Ecojoy, altså vann- og strømsparende teknologi. Ringte Megaflis som sa at hånddusjen er en sparedusj men at man kan ta ut en plastsak i overgang slange og hånddusj som anvist på denne videoen. Etter fjerning av denne er det åpent rett inn til dusjhodet. Dette hjalp ingenting på trykket i hånddusjen. Megaflis sa at det ikke var noe lignende for takdusjen, men etter at jeg åpnet denne i dag så ser jeg nøyaktig samme vannsparende ting inni. Fikk bare tatt ut gummiringen, men merket ikke noe forskjell her.

Jeg byttet ut den nye hånddusjen med den gamle, og da er det bra trykk. Så dette utelukker jo at blandebatteri i seg selv slipper mindre vann ut gjennom slangene.

Kan det være at vanntrykket i boligen er lavere enn det som er anbefalt for denne typen dusjsett? Den nye hånddusjen er større en den gamle og har mange flere dyser. 

Hvis dette handler om vanntrykk, kan man øke det på noen måte?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Større diameter på slange på nye?

Fyll en bøtte med hver slange og ta tiden.
Fylles de like fort, men med forskjellig trykk, så har du svaret

Jeg har dårlig trykk til visse tider på døgnet, så vanntilførselen til huset er for liten
I vår gamle bygård fikset vi det med en pumpe, billigere/lettere enn å legge nye rør

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 2/28/2021 at 7:07 AM, Dubious said:

Større diameter på slange på nye?

Fyll en bøtte med hver slange og ta tiden.
Fylles de like fort, men med forskjellig trykk, så har du svaret

Jeg har dårlig trykk til visse tider på døgnet, så vanntilførselen til huset er for liten
I vår gamle bygård fikset vi det med en pumpe, billigere/lettere enn å legge nye rør

Godt poeng, jeg leser også på megaflis sin produktside at 

- GROHE EcoJoy 9,5 l/min gjennomstrømningsbegrenser
- minimumsmengde 7 l/min.

Vi gjorde følgende i går:

  1. Tok av hånddusjen og målte vann ut fra slangen: 10,5l/min
  2. Tok på hånddusjen UTEN gjennomstrømningsbegrenser: 7,5l/min
  3. Takdusj uten gummiring men med gjennomstrømningsbegrenser: +9,5l/min (noe vann havnet utenfor bøtten)

Dette sier meg at det må være noe feil med hånddusjen. Uten gjennomstrømningsbegrenser får vi MINDRE vann per minutt enn det den skal klare MED gjennomstrømningsbegrenser. Det gir jo ikke mening i mitt hode. 

Endret av shadowano
rettet opp feil betydning i punkt 3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
  • 7 måneder senere...

Hei, det ble ikke noen endring i trykket med den nye hånddusjen. Det er nok "for mange" dyser, som gjør at det trykket som kommer gjennom slangen må fordeles på alle dysene, som i mitt tilfelle gjør at trykket ikke er så bra. Jeg vil si at både slangen og hånddysjen begrenser trykket, for trykket direkte fra blandebatteriet er høyere. 

Kanskje høre med en rørlegger om anbefaling av slange og hånddysj for best mulig trykk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
shadowano skrev (1 time siden):

Hei, det ble ikke noen endring i trykket med den nye hånddusjen. Det er nok "for mange" dyser, som gjør at det trykket som kommer gjennom slangen må fordeles på alle dysene, som i mitt tilfelle gjør at trykket ikke er så bra. Jeg vil si at både slangen og hånddysjen begrenser trykket, for trykket direkte fra blandebatteriet er høyere. 

Kanskje høre med en rørlegger om anbefaling av slange og hånddysj for best mulig trykk?

Her gikk jeg på med nytt mot og 10L bøtte. Etter å ha funnet ut at vannmengden var mer enn halvert i takdusj sammenliknet med hånddusjen, så var det bare å eliminere. Tok ut alle reduksjons-deler jeg fant og fyller nå bøtta på ca 30sek. Kona er fornøyd, og vi andre får heller skru ned trøkket for å spare på vannet. Nå er det ikke akkurat noen sparedusj lenger, men det var heller ikke det jeg kjøpte. Med dagens strømpriser og energibehov så spørs det om ikke jeg skal legge inn en gummiring i takdusjen for å begrense hvor mange dyser som brukes allikevel. Vi må alle bidra for miljøet og egen lommebok...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...