Gå til innhold

"Byttet i ny swap enhet"


bb1986

Anbefalte innlegg

Hei, 

litt usikker på denne.

Firmaet jeg jobber i har kjøpt en Microsoft Surface som aldri ville starte opp. Jeg tok kontakt med bedriften vi kjøpte enheten fra, som svarte at alle Surface maskiner må inn via deres servicepartner for dette (Conmodo). Fulgte instruksene og fikk en sendingslapp på epost. Sendte så inn enheten, og fikk tilbake en "ny swap enhet" som det stod i arbeidsbeskrivelsen. Enheten jeg har fått tilbake er ikke ny, forseglingen er brutt, og ser at den er pakket ut og lagt tilbake. 

Jeg sendte så en ny mail til bedriften der vi kjøpte enheten, og forklarte at jeg ønsket å få ordren kreditert, fordi vi ikke kan selge en brukt enhet. Fikk til svar at de ikke kunne gjøre noe med dette fordi de heller ikke ville få solgt en brukt maskin, samt at omlevering var innenfor ifht kjøpsloven. 
Om vi ønsket å få ordren kreditert, så måtte vi ta dette opp med servicepartner (conmodo). 

Har ikke vi krav på å få en ny enhet fra de som har solgt oss enheten, da enheten vi opprinnelig hadde kjøpt ikke fungerte fra første stund? Jeg trodde selger bestandig stod ansvarlig?  Om dette skulle stemme for privatkunder, har man samme krav som bedriftskunde? 
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis den første enheten var ny, så må den omleverte enheten også være ny. Siden produktet som ble kjøpt ikke starter så kan dere heve kjøpet hvis selger ikke utbedrer mangelen, se kjøpsloven §§36,37 og 39

Du kan rette mangelskrav mot selgeren og mot tidligere salgsledd, se kjøpsloven §84, hva som er mest effektivt er en annen sak

Endret av pedr0a
Lenke til kommentar
4 hours ago, Dapp47 said:

Men hvis en utpakket enhet ikke startet, så har dere jo pakket den ut? Dere får så en utpakket enhet tilbake. Hva er forskjellen? 

En vet ikke hvordan eller hvor lenge swap-enheten har vært brukt. En eller flere kunder kan jo ha (mis)brukt enheten i opptil 14 dager før de returnerte den. Og f.eks Apple bruker jo gamle komponenter i swap-enheter. Da er ikke varen ny lengre, noe Forbrukerrådet var enige i.

Det sagt, mange ganger kan det være greit med swap-enhet, som fører til kjappere saksgang. Men det skulle vært valgfritt..

Jeg ville søkt hos forbrukerklage etter lignende avgjørelser. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...