Redaksjonen. Skrevet 17. februar 2021 Skrevet 17. februar 2021 Det nye lynraske Airbus-helikopteret nærmer seg byggestart – men jomfruferden er utsatt
Lynxman Skrevet 17. februar 2021 Skrevet 17. februar 2021 Artig utvikling. Det er ikke dumt med to fremdriftspropeller i stedet for halerotor. Halerotoren sløser egentlig bare energi på å motvirke dreiemomentet som driver hovedrotoren. Regner med de endrer til pusher-rotorer for å forbedre sikkerheten. Skikkelig upraktisk med propellene på siden foran vingene som på X3 med tanke på av- og påstigning.
Rune Galambos Skrevet 19. februar 2021 Skrevet 19. februar 2021 Enig med at ved av- og påstigning er plasseringene av skyvepropellene en økt risiko for personskade/død. Samtidig blir nok dette en maskin man ikke lander i "confined area, når man har hjulunderstell og propeller så nære bakken. Jeg lurer også på hvor mye billigere denne faktisk blir per flytime kontra et konvensjonelt helikopter. Her snakker vi et vesentlig mer komplekst rotorsystem med 2x rotor shafts til skyvepropellene fra hovedgirkassen med tilhørende 90graders girkasser. samtidig må de også ha en form for clutch funksjon eller blade pitch? for å motarbeide torque effekten fra hovedrotoren samtidig som man må kunne bevege flyet i yaw-aksen. Regner jo med at Airbus har regnet den økte kostnaden ved større kompleksitet mot høyere hastighet og lavere drivstofforbruk og at dette fortsatt er positivt regnestykke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå