Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bredbåndsrouter med QOS (og PPPOE)?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Noen som veit av bredbåndsrouter med støtte for PPPOE og QOS?

Trenger en router der jeg har mulighet til å fordele prioritet på ulike tjenester og ulike pc'er i nettet mitt.

Det er bare en bonus om routeren har innebygget switch og trådløst aksesspunkt, men intet krav.

 

Noen som veit av en sånn? Evt har noen erfaringer med sånt?

 

Jeg veit det er mulig å få til med en linux/bsd-box.. men det vil jeg rett og slett ikke ha stående å støye i stua mi.

 

Eller kanskje finnes en rimelig traffic-shaper som egen boks? Noen som veit?

Endret av netdude
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å finne en router som støtter PPPoE er ikke det vanskeligste i verden. ;)

 

Mitt ønske er å kunne dele internett med andre uten at de skal kunne "ta alt" av båndbredde når de fyrer igang kazaa, eller andre båndbreddesultne applikasjoner. Vil ha en mest mulig jevn fordeling av båndbredde, slik at ikke en ødelegger for alle.

Lenke til kommentar
Å finne en router som støtter PPPoE er ikke det vanskeligste i verden. ;)

 

Mitt ønske er å kunne dele internett med andre uten at de skal kunne "ta alt" av båndbredde når de fyrer igang kazaa, eller andre båndbreddesultne applikasjoner. Vil ha en mest mulig jevn fordeling av båndbredde, slik at ikke en ødelegger for alle.

Draytek kommer snart med denne:

 

http://www.bgc.no/produkter/draytek/vigor2900.htm

 

Klippet:

Styring av båndbredden

En populær funksjon i denne ruteren er muligheten for å kontrollere hastigheten for hver port i switchen, samt gi en garantert hastighet på bestemte porter. Eksempelvis kan du gi barna 250Kbps og deg selv 750Kbps av en 1Mbps linje.

Lenke til kommentar

Etter litt søk og sånt fant jeg ut at denne har VLAN-støtte også. Men etter som jeg klarte å forstå gjelder "bandwidth throttle"-funksjonen kun per port, ikke per tjeneste, og heller ikke "fra adresse X, til adresse Y".

Dette betyr at om man struper ned en port så vil dette også gjelde mot de andre enhetene på Lokalnettet. Ikke kun mot internett.

Lenke til kommentar
Å finne en router som støtter PPPoE er ikke det vanskeligste i verden. ;)

 

Mitt ønske er å kunne dele internett med andre uten at de skal kunne "ta alt" av båndbredde når de fyrer igang kazaa, eller andre båndbreddesultne applikasjoner. Vil ha en mest mulig jevn fordeling av båndbredde, slik at ikke en ødelegger for alle.

Draytek kommer snart med denne:

 

http://www.bgc.no/produkter/draytek/vigor2900.htm

 

Klippet:

Styring av båndbredden

En populær funksjon i denne ruteren er muligheten for å kontrollere hastigheten for hver port i switchen, samt gi en garantert hastighet på bestemte porter. Eksempelvis kan du gi barna 250Kbps og deg selv 750Kbps av en 1Mbps linje.

Lekkert!!:) En sånn boks har mange venta på lenge!

Lenke til kommentar
Hvis du vil begrense hvor my av bånd bredden de skal få har jeg bare et enklet forslag. Bruk WinMX! Der kan du besteme ALT! I motsettning til DC++ feks.

...eh...tror ikke det svaret der han er ute etter ;)

 

edit: ikke mitt heller forsåvidt...

Endret av ridgea
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ta en titt på ZyXEL ZyWALL serien, da spesiellt ZyWALL 10W og ZyWALL 70, kommer et par produkter til i den serien som heter ZyWALL 5 og ZyWALL 35.

 

http://www.zyxel.com/product/model.php?ind...alue=1021873683

http://www.zyxel.com/product/model.php?ind...alue=1021873683

 

Personlig så liker jeg Bandwith Management mulighetene i ZyWALL 70, bedre enn de som er i ZyWALL 10W.

Endret av JPedro
Lenke til kommentar
Bruk netlimiter :p

Netlimiter er ingen seriøs QOS sak.. :p Suger prosessorkraft og er enkel og koble ut for folk som ikke vil ha begrensning. Er bedre å ha det i en hardware router. De zyxel sakene er nok noe dyre. Var en eller annen levrandør som skulle begynne å levere noen QOS routere for hjemmemarkedet nå men kommer ikke på navnet i farten. :cry:

 

En linux boks er jo et bra alternativ, men det krever en del kunskaper da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...