Gå til innhold

Tverrsnitt på høyttalerkabelen


Anbefalte innlegg

Når det gjelder optiske kabler så er det ganske riktig at disse kan gå flere kilometer uten repeater/forsterkerledd. Men dette gjelder ikke for SPDIF standarden som brukes i hjemmestereosammenheng. Husker ikke hvor jeg har lest dette, men regner med at det er på en av sidene i hw-nettverket, evt. itpro.no. Det er jo en grunn til at fiberkabler til SPDIF standarden bare selges i ultra-korte lengder? Seff. har jo Claser'n skjøtestykker og det hele - men tror ikke det er noe som følger "standarden".

 

Forskjellen ligger nok i kvalitet på sender/mottaker lyskilder/fotoceller. På "kilometerlengder" brukes jo laserled's, mens det nok er billigere komponenter å finne eksempelvis på et lydkort eller en dvd-spiller.

 

Uansett, COAX blir - og er - det enkleste ihvertfall om du skal ha noen meters lengde på kabelen mellom lydkilde og forsterker. COAX'en er dessuten veldig godt dempet/skjermet mot ytre støykilder slik at dette i praksis ikke gir hørbar forskjell i form av feilbit eller lignende. Selvfølgelig er jo Optisk idiotsikkert mht. støy, men vi må nesten forholde oss til de faktiske forhold når det gjelder utstyr i "heimen" ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mezzy: Det er faktisk vanlige laser-LED som brukes i brukes i CD-spillere, DVD-spillere, Lydkort med optisk ut, laserpekere og lignende enheter. Disse laser-LED'ene er også veldig billige å produsere (max ~10 kr/stk) ellers hadde de nok ikke fått så stor utbredelse som de har i dag.

 

Det med sjøtestykker annenhver meter er nok ikke særlig bra om man vil ha lange kabler, men det er jo bare å spesialbestille en kilometerlang optisk kabel om man skulle trenge det, og montere på endestykker med en eller annen spesialtang. Lysstyrken taper seg ikke så mye at det er noe vits med forsterker selv på magne kilometer.

 

Når det gjelder digitale signaler over coax så er det like idiotsikkert som over optisk fiber siden skjerming og demping ikke spiller noen særlig rolle. Det sørger ECC-feilkorrigeringen for. Ergo du får faktisk perfekt gjengitt det digitale signalet i andre enden. Det er _ikke_ noe tap, hverken hørbart, målbart eller en gang teotetisk. kvalitetstapet er rett og slett ikke-eksisterende.

Lenke til kommentar

Det er bra vi er enige! -Ingenting er bedre enn som så.

 

Anwyay, Optiske kabler blir "sveiset" - ofte i dyre "skjøtemaskiner" til ca. 200.000,- - ihvertfall de vi har brukt der jeg tidligere jobbet. Det var da mest kabler for Telenor og den gjengen vi drev å skjøtte..

 

Når det gjelder plugger brukte vi som oftest 1meters optiske apparatsnorer med fabrikkmonterte plugger på. Disse klippet vi ca. midt på - så skjøtte vi denne på selve "hovedkabelen". Dette fordi det er enklere/billigere å skjøte enn å sette på konnektorer på fiberkablen. Uansett er dette snakk om helt andre kabler enn hva vi har hjemme :-)

 

PS: Trodde det bare var vanlig LEDs i SPDIF utgangene.. men uansett - bare kult om det er laserled.. Men tror ikke de er fullt så lyssterke som de som brukes på et mer "proffesjonelt" plan..

Lenke til kommentar
Jeg ville mye heller hatt kabel fra Biltema enn fra Hifiklubben ihvertfall.

 

Og grunnen til at Nordost Valhalla er så sinnsvakt dyrt, er fordi maskinen som produserer kablene er svindyr. Gull er ikke spesielt dyrt. Fikk høre at maskinen kostet nesten 1 milliard kr, og at den bare produserer rundt 30-40 meter i timen.

Hehe, aner jeg et litt dårlig forhold til hifiklubben eller er du som meg og bruker ca. 1-3% av anleggets verdi i kabler? :)

 

Og btw. de Nordost folka kan jo ikke være gode, de skulle vært boikotta til døden! :thumbup:

Lenke til kommentar
Det skulle holde fint med 2,5mm. Dersom du legger kabler permanent dog, bør du gå opp et hakk, dersom du kan tenke deg å kjøpe noe større senere.

 

Og; det med at det bare brukes 2,5 kvadrat til kinoer osv tror jeg ikke på. Dette er jo forskjellig fra kino til kino, ja, fra sal til sal. THX er jo bare en fancy hollywoodrating. I de fleste kinoer har man installert PA, og 2,5mm til PA går bare til nød. Faktisk er mange PA-kabler koaksiale.

 

 

 

bfisk

Ble veldig nysgjerrig på den uttalelsen der med at 2,5mm går bare til nød på PA. Jeg har satt opp flere PA-anlegg i størrelsesorden 100-150 høyttalere og har da brukt 1,5mm. Dette går veldig fint og det har aldri vært snakk om å bruke noe større. Mulig at du her tenker på spesielle PA-anlegg der lydkvaliteten er ekstremt viktig, men å si at 2,5 går kun til nøds....vel.....dersom dette bygger på erfaring så må det ha vært noe gale med anlegget.

Lenke til kommentar
Det skulle holde fint med 2,5mm. Dersom du legger kabler permanent dog, bør du gå opp et hakk, dersom du kan tenke deg å kjøpe noe større senere.

 

Og; det med at det bare brukes 2,5 kvadrat til kinoer osv tror jeg ikke på. Dette er jo forskjellig fra kino til kino, ja, fra sal til sal. THX er jo bare en fancy hollywoodrating. I de fleste kinoer har man installert PA, og 2,5mm til PA går bare til nød. Faktisk er mange PA-kabler koaksiale.

 

 

 

bfisk

Ble veldig nysgjerrig på den uttalelsen der med at 2,5mm går bare til nød på PA. Jeg har satt opp flere PA-anlegg i størrelsesorden 100-150 høyttalere og har da brukt 1,5mm. Dette går veldig fint og det har aldri vært snakk om å bruke noe større. Mulig at du her tenker på spesielle PA-anlegg der lydkvaliteten er ekstremt viktig, men å si at 2,5 går kun til nøds....vel.....dersom dette bygger på erfaring så må det ha vært noe gale med anlegget.

Enig, ta foreksempel 1.5mm kabler for innstallasjon i hus, disse er laget for belastning opp til 2300w. Det sier seg selv at 1.5mm holder i massevis til en høyttaler så lenge ikke kabelen er så veldig lang (effekttap). Jeg vet ikke hvor mye effekttap en høyttalerkabel maksimalt bør ha, 1-5%??? Men til korte strekk som man generellt bruker hjemme 2x3m osv har dette 0 betydning hvis man ikke bruker cat-5 kabel :thumbdown:

 

bfisk: er litt nysgjerrig på hvilken kvalitet kablene du legger holder, er vel helskjermet eller noe i den duren?

Lenke til kommentar

Ja som tidligere nevnt så er det vanskelig å høre

forskjell på 1.5 og 2.5mm2.

Jeg prøvd som sagt med en 150w forsterker med tre forskjellige

kvadrat. (0.75/1.5 og 2.5mm)

Det er stor forskjell mellom 0.75 og 1.5 , men derfra og opp

er det umulig å høre forskjell.

Lenke til kommentar
Nå er det vel ikke bare tverrsnittet på kabelen dette går på. Som nevnt tidligere her er det ikke all verden å hente med å kjøpe dyre kabler. (Har selv dyre kabler og er glad for det. Men den store gevinsten er det ikke.)

 

F.eks 2.5 mm2 kabel er ikke den samme om den er kjøpt på biltema eller hifiklubben. Det er en kvalitets forskjell på kabelene. En høykvalitets kabel på f.eks 2,5 mm2 kan nok sammenlignes med en 4mm2 i dårlig kvalietet. Dette har mye med hvordan legeringen i kablene osv er.

Legeringen som brukes i kabler er kobber. Vanlig "skrap-kobber" er faktisl veldig rent, rundt 99-99,9%. Dette vil si at det er utrolig liten forskjelli ledningsevne på de forskjellige kobber-typene. Det spiller derfor ingen rolle om kabelen er kjøpt på biltema og koster 10 kr/m eller om noen HiFi-dudes selger samme kobberet med samme tverrsnitt i en annen innpakning til 1000 kr/m.

 

Det som evt kan spille litt mer rolle er kontaktene. Da mener jeg ikke om de er laget av gull eller noe annet, men om de sitter hardt nok til å få skikkelig kontakt. Jeg mener altså at om du lodder kabelen fast på begge ender eller skrur den vanvittig hardt til så spiller det ingen rolle hva interface-materialet er. Uheldigvis brukes det normalt ganske dårlige audio-kontakter som sitter med alt for lavt press. Dermed må man ha et mykt materiale som ikke korroderer for å få sånn passe god kontakt. F.eks gull. Gullet trenger kun å være på selve kontaktoverflaten av pluggen og det spiller derfor liten rolle om pluggen er laget i massivt gull. Gull-kvaliteten spiller også 0 rolle. Det holder fint med 50% gull siden det er mer enn nok for å unngå korrosjon. Det er jo tross alt korrosjonsmotstanden som er grunnen for å bruke gull framfor sølv som ellers har bedre elektrisk ledningsevne og til og med er billigere.

 

Konklusjon: Kjøp gjerne 2,5 eller 4,0 mm^2 kobberkabler på biltema, men skru/lodd de helst skikkelig til. For å unngå korrosjon fullstendig: smør de inn med vaselin, slik man gjør med polene på bilbatterier.

Dette innlegget bifalles, alt av kobber som brukes i ledninger er mer enn rent nok for ledningsformål, eneste ledningsproblemet man kan potensielt få, er pga korrodering. Men det skal sies at ekstremt rent kobber er noe stivere, og mer solid (tror jeg ihvertfall, mulig jeg husker feil), så det kan jo være en fordel (men ikke akkurat noe du betaler 1000 kr meteren for)

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg hatt endel anlegg opp gjennom åra, Dali, BW, Denon, NAD, Electrocompaniet, etc og har hatt endel kabler også. Etter min mening holder det plenty med 2,5 mm2 Biltemakabler. ( Til Sorrounden bruker jeg 1,5 mm2 til bakhøytalerne. Jeg har hørt på dyre kabler (10.000,- for 2x3 m ) og ja det er mulig å høre forskjell, men kjøper du høytalerkabler for 200 i stedet og putter 9.800,- inn i høyttalere eller forsterker, vil det ha mye mer å si.

 

Signalkabler; styr unna de billigste, spander 300-500 kr.

 

Når det gjelder optisk vs coax synes jeg coax er best.

 

Og tilslutt Scart, kjøp også her en kabel til 200-500 kr.

 

 

MVH

 

Westa

Endret av westa
Lenke til kommentar

takk AtW :)

 

Super-rene metaller er forresten veldig myke eller veldig sprø. Dette kommer av at bruddmekanikken går til ett av to ekstreme ytterpunkter når metallet er så rent at det nærmer seg enkrystalinsk. Silisium blir sprøtt, mens bl.a kobber, bly, aluminium, sølv, gull og jern blir ekstremt mykt. På jobb (metallurgen på gløs) hadde jeg tilgang på enkrystalinsk aluminium-staver med en diameter på ca 1cm. De lot seg lett bøye ved å legge mellom tre fingre og bøye. Nesten som plastelina. Det samme skjer med høyrent kobber. I ledninger brukes som regel ganske urent kobber for å bevare litt mekanisk styrke. I høyspentledninger brukes Aluminium på tross av dårligere elektrisk ledningsevne enn kobber fordi den mekansike styrken er mye høyere enn for kobber og fordi egenvekten er lavere selv om man må bruke litt tykkere kabler for å få samme ledningsevne.

Lenke til kommentar
takk AtW :)

 

Super-rene metaller er forresten veldig myke eller veldig sprø. Dette kommer av at bruddmekanikken går til ett av to ekstreme ytterpunkter når metallet er så rent at det nærmer seg enkrystalinsk. Silisium blir sprøtt, mens bl.a kobber, bly, aluminium, sølv, gull og jern blir ekstremt mykt. På jobb (metallurgen på gløs) hadde jeg tilgang på enkrystalinsk aluminium-staver med en diameter på ca 1cm. De lot seg lett bøye ved å legge mellom tre fingre og bøye. Nesten som plastelina. Det samme skjer med høyrent kobber. I ledninger brukes som regel ganske urent kobber for å bevare litt mekanisk styrke. I høyspentledninger brukes Aluminium på tross av dårligere elektrisk ledningsevne enn kobber fordi den mekansike styrken er mye høyere enn for kobber og fordi egenvekten er lavere selv om man må bruke litt tykkere kabler for å få samme ledningsevne.

Ahh, slik var det var, veldig mykt, var ganske langt ut på jordet da gitt... Jaja, kan ikke huske riktig hver gang.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kan nevne at hvis du vil ha bedre lyd, kan Bi-Wiring være et ypperlig alternativ.

Hvis tilkoplingen på Daliene dine er av rette typen kan du gjøre det.

 

Det man rett og slett gjør er å bruke 2 kabler til hver høyttaler.

Jeg har ikke noe spesielt godt lydøre, men en kompis av meg gjorde dette etter råd fra meg.

Han kjøpte vanlig standardkabel. 2.5 mm² til Mellomtone/Bass og 1.5 mm² til diskant på et par B&W.

Han sa det var en sinnsyk forbedring.

 

En annen sak er hvordan elektriske signaler går gjennom en kabel.

Jo høyere frekvens, jo lengre ut mot kantene av ledertversnittet går signalet.

(Radarer overfører faktisk signalet i rør, siden signalet ikke benytter seg av kjernen i en kabel pga så høy frekvens).

Mens bass og lave frekvenser går mere i kjernen av kabelen.

Så det er mange som sverger til en kabel med få ledere, fremfor mange tynne ledere tvunnet sammen, siden lydegenskapene er helt annerledes.

Endret av snole
Lenke til kommentar
Kan nevne at hvis du vil ha bedre lyd, kan Bi-Wiring være et ypperlig alternativ.

Hvis tilkoplingen på Daliene dine er av rette typen kan du gjøre det.

 

Det man rett og slett gjør er å bruke 2 kabler til hver høyttaler.

Jeg har ikke noe spesielt godt lydøre, men en kompis av meg gjorde dette etter råd fra meg.

Han kjøpte vanlig standardkabel. 2.5 mm² til Mellomtone/Bass og 1.5 mm² til diskant på et par B&W.

Han sa det var en sinnsyk forbedring.

 

En annen sak er hvordan elektriske signaler går gjennom en kabel.

Jo høyere frekvens, jo lengre ut mot kantene av ledertversnittet går signalet.

(Radarer overfører faktisk signalet i rør, siden signalet ikke benytter seg av kjernen i en kabel pga så høy frekvens).

Mens bass og lave frekvenser går mere i kjernen av kabelen.

Så det er mange som sverger til en kabel med få ledere, fremfor mange tynne ledere tvunnet sammen, siden lydegenskapene er helt annerledes.

Hmm, så frekvensen på lydsignalet avgjør hvor mye skineffekt man får? Vet du hvorfor det er slik? Lenge siden jeg har hatt om skin-effekt nå, så jeg husker ikke så mye om det (mente vagt å huske at det var frevensen på vekselstrømmen som bestemte skin-effekten, men som sagt, så er det lenge siden jeg har hatt noe om det, så mye mulig jeg husker feil).

 

AtW

Lenke til kommentar

Hadde om det på skolen i 95-96.

Så husker ikke helt de fysiske lovene som spiller inn der.

Men har noe med energi i elektronene og slikt.

Søk litt på nettet og du finner garantert ut om det.

 

Jeg kjøpte pga det der Tara Labs kabler til 30 spenn for meteren (ikke dyre kabler).

De var 1.5mm², men kun en leder. Nesten som en vanlig strømkabel.

 

Men, Lyd & Bilde hadde interessante tester av kabler for 1-2 år siden.

Der testet de fra det dyreste dyre, til lampettledning.

Lampettledning kom faktisk godt ut. ;)

 

Men dog, man skal ikke alltid svelge det som skriver.

 

Samme kompisen min som testet Bi-Wiring leste en gang i et HIFI-blad en test av en CD-spiller.

Testeren var ikke helt overbevist over lyden, og tok ut støpselet av veggen og snudde det 180 grader og plugget det inn igjen.

Ifølge han som gjorde testen i bladet ble lyden betraktelig bedre pga det.

Hmmmmm........

 

Ikke tru alt man leser.... :p

Lenke til kommentar

Jo, det stemmer det med skin-effekten. Har ikke noe å si om det er et varierende lydsignal strømmen i kablen repreresenterer eller en kjedelig sinus vekselspenning. Så vidt jeg husker følger skin-effekten kvadratet av frekvensen, og er omvendt proposjonal med ledningsevnen i materialet.

 

Igjen så vidt jeg husker:

Kobber: 50 Hz: intrengningsdybde 30 mm

Kobber: 5.000 Hz: intrengningsdybde 3 mm

Kobber: 500.000 Hz: intrengningsdybde 0,3 mm

Lenke til kommentar
Jeg ville mye heller hatt kabel fra Biltema enn fra Hifiklubben ihvertfall.

 

Og grunnen til at Nordost Valhalla er så sinnsvakt dyrt, er fordi maskinen som produserer kablene er svindyr. Gull er ikke spesielt dyrt. Fikk høre at maskinen kostet nesten 1 milliard kr, og at den bare produserer rundt 30-40 meter i timen.

Hehe, aner jeg et litt dårlig forhold til hifiklubben eller er du som meg og bruker ca. 1-3% av anleggets verdi i kabler? :)

 

Og btw. de Nordost folka kan jo ikke være gode, de skulle vært boikotta til døden! :thumbup:

Har ikke noe spesielt imot Hifiklubben. Men man får mer for penga ved å kjøpe på biltema.

Lenke til kommentar
Og nå som varmepumper er så populært så finner man mange eksempler på at det er beregnet over 20 års inntjeningstid på skoler, bedrifter og andre som har investert i varmepumper.

20 års inntjening :wow:

 

Hvor i all verden er det skolene kjøper sine varmepumper fra? I vanlig norsk vær er det normal å regne med å redusere strømforbruket med rundt 50% ved oppvarming via varmepumpe i stedet for vanlig strøm. Regnestykket for et gjennomsnittlig hus (bygd på 80-tallet, 2 etasjer a 90m^2, normalt isolert) blir:

* Strømforbruk ca 20.000 kr i året, derav 70% til uunnværlig luft-oppvarming.

* Middels ok varmepumper med innstallasjon og den nevnte virkningsgraden koster ca 15.000 kr og er nok til oppvarming av hele boligen (ca 3kW max varmeeffekt ved en virkningsgrad på 60%).

 

*Regne, regne* Dette vil føre til en årlig reduksjon i strømutgifter på 7.000 kr. Varmepumpa er altså spart inn på bare 2 år og 2 mnd. (Og det er til og med med beskjedne tall i beregningen) Da lurer jeg svært på hvordan i all verden skoler kan beregne 20 års nedbetaling. Eller betaler de 10 ganger så mye som oss for varmepumper med samme effekt?

 

Sorry: Dette var ultra-off-topic.

Det der var litt optimistisk. Varmepumper i private hjem har en beregnet inntjeningstid på rundt 3-6år. Ta feks en runde i google så finner du eksempler: http://www.google.com/search?hl=no&ie=UTF-...+varmepumpe&lr=

Ellers så finnes det ulike typer varmepumper med ulik inntjeningstid.

 

 

Et av eksemplene med inntjeningstid på 20 år:

http://www.gausdal.vgs.no/avisutklipp/gd_varmeanlegg.html

Lenke til kommentar
Jeg ville mye heller hatt kabel fra Biltema enn fra Hifiklubben ihvertfall.

 

Og grunnen til at Nordost Valhalla er så sinnsvakt dyrt, er fordi maskinen som produserer kablene er svindyr. Gull er ikke spesielt dyrt. Fikk høre at maskinen kostet nesten 1 milliard kr, og at den bare produserer rundt 30-40 meter i timen.

Her tror jeg du tar dyktig feil. En maskin til en milliard kroner som produserer 40 m i timen må være en elendig butikk. Gidder ikke regne på det, men dem skal produsere i rimelig mange år før dem kan tjene en eneste kr på den maskina.

Om kabelen selges for ca 60.000 for 2*2 m etter div fordyrende ledd, må man kunna anta at bedriften tjener minst 1000 kr meteren, noe som forsatt virker veldig lavt. Kunne smellt det inn i en litt mer avansert modell, men greit å kjenne litt fler av variablene...

 

 

Et forenklet rengestykke:

1.000.000.000/1000/40/24/365= ca 2,9år.

 

 

Forutsetter at de lager 40 meter kabel 24 timer i døgnet hele året, noe som kanskje er litt drøyt. Må jo ta hensyn til en rekke variabler her, men det skulle være fullt mulig å tjene inn denne maskinen på relativt få år. :wow:

 

 

Ellers er jeg av de som tror at veldig dyre kabler er hypa opp av hi-fi industrien. kommer du over en minimumsgrense av kvalitet vil, IMHO, veldig få høre forskjell.

Endret av darkfish
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...