Gå til innhold

Kan mørk energi være en egenskap ved selve rommet?


Anbefalte innlegg

I følge Den generelle relativitetsteorien er krummet romtid det samme som gravitasjon. Det vi kjenner som en tyngdekraft er altså en kombinasjon  av en innoverkrumming av rommet og en bremsing av tiden, altså en krumming av romtiden. Veldig forenklet. Men det stemmer med flere sider av virkeligheten og slike beregninger har bl.a gjort GPS funksjonelt.

Målinger siden 2002 har dog påvist at universets utvidelse ikke blir stadig langsommere etter hvert som gravitasjonen bremser den opprinnelige utvidelseshastigheten fra Det store smellet, men at farten i nyere tid (kosmisk sett) er i ferd med å øke igjen. Denne ekstrautvidelsen forklares med en mystisk "mørk energi", der ordet mørk ikke går på farge, men på det ukjente.

Jeg er ingen forsker, med null kunnskap om matematikken og beregningene som folkene på f.eks CERN holder på med, men det slår meg at kanskje denne "mørke energien" egentlig kan være en egenskap ved selve rommet (?), f.eks ved at et tomt rom (et digert rom med få eller ingen galakser) kanskje egentlig krummer svakt utover (?). Kanskje denne utoverkrummingen av rommet til og med var nok til å sette i gang Det store smellet for 13,8 milliarder år siden også?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
SeaLion skrev (1 time siden):

.Vsauce er god, og dette var en grundigere forklaring på mitt første avsnitt, men ikke et svar på spørsmålet mitt

Sitat

Jeg er ingen forsker, med null kunnskap om matematikken og beregningene som folkene på f.eks CERN holder på med, men det slår meg at kanskje denne "mørke energien" egentlig kan være en egenskap ved selve rommet (?), f.eks ved at et tomt rom (et digert rom med få eller ingen galakser) kanskje egentlig krummer svakt utover (?). Kanskje denne utoverkrummingen av rommet til og med var nok til å sette i gang Det store smellet for 13,8 milliarder år siden også?

Problemet er at du ikke kan svare på spørsmålet ditt uten matematikk. Det er over min og din fatteevne.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har ikke noe svar på det du spør om, men tenkte et tema relatert til emnet kunne være av interesse. Fysikkprofessor Kåre Olaussen ved NTNU sier at fotoner mister energi til rommet og slik påvirker utvidelsen:

There is a kinetic energy associated with the expansion rate of the universe itself. Reasonable enough, you should think. But it has the wrong sign! The faster the universe expands, the more negative its kinetic energy is. In fact, in such a way that the total energy of the universe is exactly zero (this is the content of the first Friedman equation).
Consider the universe as consisting only of photons (or more generally only relativistic particles), plus itself. As it expands, the energy of the photons decreases quite rapidly, but its velocity (rate of expansion) also decreases equally rapidly. That makes its kinetic energy less negative.
So, the answer is quite simple: The energy of the photons is converted into kinetic energy of the universe itself, making it expand less rapidly.

 

What happens to the photon energy that is lost to cosmic redshift? (researchgate.net)

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...