Gå til innhold

Beste måte å få (stabil og rask) wi-fi i hele huset på?


Anbefalte innlegg

Jeg oppholder meg for tiden i det som må kunne sies å være et ganske stort hus. Huset er avlangt/rektangulært, og går over tre plan. Her er løsningen en hjemmesentral fra Altibox som også fungerer som ruter. Denne står midt i det midterste planet. Denne dekker ikke ytterpunktene av huset godt, og oppholdsrom som for eksempel kjellerstue helt i ytterkanten av det nederste planet har ikke noe god dekning. Det har derfor vært en egen ruter der nede. Den har etter alle solemerker tatt kvelden..

I den forbindelse lurer jeg på om noen har noe tips. Altibox selv anbefaler Google Nest Wifi. Er dette noe å anbefale i en situasjon som vår? Eller kan en enkelt repeater eller to fungere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tradisjonelle repeatere hadde jeg styrt unna. Hvis man ønsker en rimeligere løsning enn Google Nest Wifi, og ikke har "ekstraordinære behov", kan man eksempelvis se på noen av de rimeligere løsningene fra TP-Link Deco-serien. Eksempel modellen M5 er på tilbud til 1690 kroner på Elkjøp for tiden i sett med tre enheter (og tre enheter er nok det du trenger mistnker jeg).

Er det slik å forstå at det til kjellerstuen er lagt opp kabletnettverk hvor det har stått en ekstra ruter?

Endret av NULL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med NULL. Jeg ville valgt en mesh-løsning, og styrt unna Google sin pga. pris, funksjonalitet samt at jeg av prinsipp styrer unna Google. Har selv TP-link Deco M9+ og det fungerer fint hos oss. M5 er sikkert også OK, men en noe billigere løsning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, NULL said:

Tradisjonelle repeatere hadde jeg styrt unna. Hvis man ønsker en rimeligere løsning enn Google Nest Wifi, og ikke har "ekstraordinære behov", kan man eksempelvis se på noen av de rimeligere løsningene fra TP-Link Deco-serien. Eksempel modellen M5 er på tilbud til 1690 kroner på Elkjøp for tiden i sett med tre enheter (og tre enheter er nok det du trenger mistnker jeg).

Er det slik å forstå at det til kjellerstuen er lagt opp kabletnettverk hvor det har stått en ekstra ruter?

Det er riktig. Det går en kabel fra hjemmesentralen og ned til kjellerstuen der ruteren har stått til nå. 
 

Har løsningen du linket til porter for kabel på alle punktene? Det sikrer vel i alle fall bedre dekning i kjellerstuen. Forstår det slik at Google sin ikke har porter på alle. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, d'espresso said:

Det er riktig. Det går en kabel fra hjemmesentralen og ned til kjellerstuen der ruteren har stått til nå. 
 

Har løsningen du linket til porter for kabel på alle punktene? Det sikrer vel i alle fall bedre dekning i kjellerstuen. Forstår det slik at Google sin ikke har porter på alle. 

TP-Link M5 har to Ethernet-porter på hver enhet. På enheten som er primærenhet, vil da den ene være WAN-port. Hvis du har kablet nett ned til kjellerstuen, vil det være en fordel å bruke framfor å ha trådløs forbindelse til "mesh-satellitten". På satellitten kan da også den andre ethernet-porten brukes for å koble til andre enheter.

Jeg regner med M5 i likhet med de fleste andre (alle andre?) Deco-modeller kan settes i aksesspunktmodus. Da fortsetter du å bruke Altibox-ruteren som ruter, og det kan potensielt ha noen fordeler når det gjelder blant annet TV og hvordan tv-dekodere er tilkoblet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du har stort hus ville jeg kanskje valgt M9+ framfor M5, da M9+ har større dekningsareal og egen kanal for backhaul. Forøvrig er det alltid en god ide å kable der det er mulig. Bruk Cat5e eller Cat6 om du som vi har altibox 500/500. Om du har behov for ekstra porter er det kurant å sette opp en enkel switch, f.eks. https://www.komplett.no/product/821778/datautstyr/nettverk/switch/tp-link-tl-sg105-switch 

Vi har en Altibox VMG i bro-modus og bruker M9+ som ruter. Mellom første og andre M9+ enhet går det en CAT6 kabel via en TL-SG108 switch der flere enheter er tilkoplet. Tredje M9+ står i kjelleren og har trådløs forbindelse. DECOene gir full fleksibilitet slik sett kablet eller trådløst. Ser det står på en av Komplett-reviewene at DECOene ikke kan restartes samlet, det er feil. Mulig det stemmer for mobil-appen, men du kan også logge på via web-browser fra en PC og der kan alle restartes samlet om nødvendig (har ikke hatt behov for å restarte de  siste 8 måneder).

Endret av cacb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen hjertelig takk, folkens. :)

Så vidt jeg ser er M5 billigst på Elkjøp til 1690, og M9 plus på Komplett (med en switch) til 2990. Da er kanskje sistnevnte verdt det, og så kjøre hjemmesentralen fra Altibox (FMG) i bromodus. Må innrømme at jeg ikke har snøring  på om Wifi 6 er noe man burde ha, men det er vel ikke noe som er på to og et halv år gamle M9.

 

Lenke til kommentar
18 minutes ago, d'espresso said:

Tusen hjertelig takk, folkens. :)

Så vidt jeg ser er M5 billigst på Elkjøp til 1690, og M9 plus på Komplett (med en switch) til 2990. Da er kanskje sistnevnte verdt det, og så kjøre hjemmesentralen fra Altibox (FMG) i bromodus. Må innrømme at jeg ikke har snøring  på om Wifi 6 er noe man burde ha, men det er vel ikke noe som er på to og et halv år gamle M9.

Har ikke sjekket prisene nå, men ganske nylig var Deco X60 på tilbud til 2990. Har selv Deco X60, som blir etterfølgeren til M9+ (støtter WiFi 6). Hvis man har kablet backhaul, er jeg usikker på om det blir all verdens forskjell i praksis mellom M5 og M9+. Betalte vel selv 4K for X60 i fjor sommer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
52 minutes ago, NULL said:

Har ikke sjekket prisene nå, men ganske nylig var Deco X60 på tilbud til 2990. Har selv Deco X60, som blir etterfølgeren til M9+ (støtter WiFi 6). Hvis man har kablet backhaul, er jeg usikker på om det blir all verdens forskjell i praksis mellom M5 og M9+. Betalte vel selv 4K for X60 i fjor sommer.

Farken. Da skulle jeg virkelig slått til! Men, da ser det ut til at det blir en av de tre.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...