Gå til innhold

Overtatt langhåret katt


Gjest Slettet+513

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+513

Jeg har overtatt en langhåret katt på 15 år for ca tre uker siden. Den har bodd i et hus der eier har pendlet, og vært alene i dager av gangen. Den har hatt vann og mat, og katteluke så den har kunnet gå inn og ut som den vil. Det har selvsagt blitt mye tørrfor, og dager gammelt vann som sikkert blir uappetittlig å drikke. Den har også fått dårlig tørrfor kjøpt på dagligvare.

I disse ukene har jeg gitt katten mye våtfor av bedre kvalitet, og selvsagt friskt vann hver dag. Planen er å få den over på mer råforing, slik jeg forer mine egne katter.

Greia er at katten ser ut til å ha foretatt en transformasjon på disse ukene. Den har gått fra å være tynn med flokete pels, til mer fluffy, mer kjøtt på beina, ikke så 'gammel' i ansiktet og mindre floker i pelsen. Jeg trodde først den kunne være for gammel og stiv til å vaske seg ordentlig, men det virker ikke sånn nå. Jeg har vanskelig for å tro at maten skal ha gjort så stor forskjell, og særlig ikke på så kort tid, og lurer på om røyting kan ha spilt inn? Tenker også den kan ha vært dehydrert og spist lite mens eier har vært borte. Jeg har aldri hatt langhåret katt, og vet ikke hvordan det er med pelsskifte og floker osv. Husker hunden min pleide å begynne å skifte til vårpels på denne tiden, og lurer på om gamle floker kan ha blitt borte med pelsskiftet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Langhårede katter trenger pelsstell. Det kan floke seg spesielt på lårene bak, på det som tilsvarer armhulene våre og på sidene.

Min katt er en plass mellom medium og langhåret, mye underpels, skikkelig vinterkatt. Han tåler hvertfall 5-6 minusgrader så lenge han har et krypinn med varmt underlag å ligge på.

Jeg bruker en furminator på han, særlig om sommeren for det er da det kan floke seg. Furminator tar tak i løs underpels og reduserer faren for floker betydelig.

Får katten floker så må du ta tak i de med fingrene og rive litt i de så floken blir luftig, så børster du over floken lett mange ganger. Ikke bruk for mye kraft når du børster for floken gjør pelsen irritert.

Det er ikke sikkert en økt er nok til å løsne en floke, det må kanskje gjentas 2-3-4 ganger.

Endret av Thor.
Lenke til kommentar

Ikke at jeg har fasitsvaret, men det kan vel være en kombinasjon av flere ting. Bedre kosthold vil jo gjøre at pelsen blir bedre, og når den gamle pelsen felles vil jo den nye kunne gjøre at katten raskt ser bedre ut. Jeg tror heller ikke man skal underdrive hvor mye sosial kontakt spiller inn på dyrs helse. Man har jo forsket på hormonutskillelsen hos både hunder og katter, og selv om katter kan gi uttrykk for å være veldig selvstendige, ser man at også de skiller ut ganske mye hormoner ved menneskelig kontakt. Trivsel kan jo kanskje også fremme annen atferd som gjør at katten ser bedre ut, feks. at den blir mer aktiv og "groomer" seg mer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

@Hugo_Hardnuts Ja det kan helt klart ha noe med at katten har mer selskap også, han må jo ha hatt et temmelig kjedelig liv før. Visste ikke dette med utskillelsen av hormoner, interessant. Tipper det er en kombinasjon av flere ting. Blir spennende å se hvordan denne katten kommer til å se ut fremover nå.

Jeg har ikke sett noe tannstein på kattene mine, alle er råforet fra de var små. Jeg har tre katter som er 9 og 10 år gamle + denne på 15 som jeg nylig har overtatt.

Det jeg forer med er stort sett oksekjøtt-sekkene fra Provit, samt noe mat som jeg finner på dumpster-diving, som litt grillet kylling og diverse rått kjøtt om det er spiselig for dem. Jeg gir ingenting med tilsetningsstoffer. Kjøttet blander jeg med f.ex. litt av fruktsmoothien min (kan inneholde blåbær, bananer, mango, appelsin, persille, salatblader, dadler, pærer, epler osv.), moste kokte grønnsaker, hvetegresspulver eller annet grønt pulver for dyr, kanskje litt Ester C-vitamin, villaksolje osv. Vil de ha noe av maten min så får de det, jeg spiser heller ikke noe med tilsetningsstoffer.
De liker ikke  å få så mye blandet inn i råforet sitt, men jeg prøver å få i dem litt side jeg ikke kan fore etter prey-modell. De får også kyllingvinger som fungerer som rå kjøttbein for dem. Og så jager de mye mus.
Jeg har gjort denne "investeringen" i maten deres for å holde dem friskest mulig. Hadde en "oppvåkning" på dette da jeg hadde en hund med eksem. Hun tålte ikke noe tørrfor, men med en gang jeg gikk over til råfor + frukt og grønnsaker så forsvant eksemen og kom ikke tilbake så lenge hun levde. Etter dette har jeg holdt meg så og si helt unna ferdigprodusert dyremat, med unntak av nå som jeg har en katt som har levd på det i 15 år, eller hvis jeg reiser bort og noen andre forer dem.

Lenke til kommentar
Hapi70 skrev (14 timer siden):

Visste ikke dette med utskillelsen av hormoner, interessant.

Nei, det er ganske spennende. Det er et hormon som heter oxytocin, også omtalt som et "tilknytnings-hormon" eller "kjærlighetshormonet". Hos mennesker ser man at særlig mødre skiller ut masse av det når de først får kontakt med barnet sitt umiddelbart etter fødselen, og at vi også skiller det ut i større eller mindre grad når vi har sosial kontakt senere i livet. Hormonet er nok altså en viktig komponent i det å føle/oppleve en tilknytning til andre. Og det ser man også at hunder og katter skiller ut når de har kontakt med mennesker. Dog ser man at hunder skiller ut betydelig mer enn katter (tror det var snakk om 10 ganger mer eller noe) når de er sammen med eieren sin - de er da også mer utpregede flokkdyr enn katter - men det demonstrerer jo bare at også katter har behov for sosial kontakt.

Lenke til kommentar

Liten etterbrenner, men det kan virke som om du forebygger tannstein ved at du gir dem kyllingvinger de gnager på. Jeg har mest erfaring med hund, men hadde en stund problemer med tannstein hos bikkja når han fikk råfor. Det løste seg ved at han fikk sånne oksebein å gnage på (de der knutene av tørket dyrehud fungerer ikke). Får se om ikke katta kan få noe av samme effekten av kyllingvinger, for ved siste veterinærkontroll så de en del tannstein.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...