Gå til innhold

Bilkjøring og valp


Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har en Labrador valp på 6 måneder som takler bilkjøring svært dårlig.
Hun stritter i mot med hele kroppen og må løftes inn i bilen hver gang, blir stående og skjelve før hun etterhvert legger seg ned, peser og sikler veldig.
Tidvis har hun kastet opp enten under bilturen eller rett etter, men dette er blitt bedre etter at vi ikke ga mat på flere timer før reise.

Hennes første biltur var når vi hentet henne hos oppdretter, så vi mistenker at første reisen ble for traumatisk for henne. Vi kjørte hjem 1t hvor hun lå i baksetet med samboeren min. Da vi kom hjem kastet hun opp.

Så vi er usikre på om dette bare er blitt en frykt etter dårlige erfaringer, men kan også være hun bli bilsyk.
Med en gang hun slipper ut av bilen er hun alltid i kjempeform.

Har ikke testet beroligende midler eller pratet med dyrlegen, men vurderer å gjøre dette.

-Vi har elbiler, så de er relativt stillegående
-Vi har sittet flere ganger i bilen uten å dra noe sted
-Hun sitter i baksetet med sele i begge bilene
-Har jobbet både med korte reiser på 5-10minutter, men også lengre reiser på 3-4 timer hvor vi legger inn stopp.

Noen som har tips å komme med?🙂

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Luske_Ludvig skrev (19 minutter siden):

Hunden har nok litt traumer. Dette må snues til noe positiv.

 

Labradorer er jo glad i mat og lag bilen til en morsom plass. Øv med inn og ut av bilen uten å kjøre eller lukke dører. Om og om igjen. Godbiter. Start der. 

Takk for innspill!

Vi har jobbet med godbiter, forsøkt å gjøre det en morsom plass (satt på hundevideoer osv.). Men må nok bare jobbe videre med dette, og enda bedre godbiter!

La døren stå åpen var et godt tips!

Får jobbes i morgen🙂

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Jeg har hatt dette problemet. Jeg løste det ved å gå uhyre sakte frem og bare gjøre bilen til noe trygt og hyggelig for hunden. Jeg åpnet alle dørene og kastet godbiter inn, og gjorde det å hente dem til en lek. Hun fikk flere godbiter når hun var inni bilen, så hun skjønte raskt at det å sitte der ga belønning. Hoppet hun ut, kastet jeg inn flere godbiter og fortsatte å mate henne når hun satte seg ned. Jeg gjorde dette over flere dager, og gradvis lukket jeg alle dørene unntatt èn, og gjorde samme prosedyre inn den døren om og om igjen. Så lukket jeg den inntil et kort sekund, og fortsatte å gi godbiter etterpå. Jeg arbeidet med dette til hun syns det var ok å sitte innelukket i bilen noen sekunder. Så satte jeg meg inn selv, og fortsatte å mate henne fra forsetet (hun satt i baksetet), og etter enda mer tid så startet jeg bilen, mens jeg hele tiden sjekket reaksjonen hennes. Jeg lot henne aldri bli bekymret. Så kjørte jeg en meter, to meter, tre meter, og så en bitte liten tur hver gang vi skulle gå tur. Jeg kjørte bare en kilometer ca, og gikk en lang tur. Altså kort kjøretur, lang, gøy tur. Så begynte hun å forbinde bilen med tur og ville selv inn når jeg åpnet døra. Har aldri hatt noe problem siden.

Nøkkelen er tid. Man må ikke stresse hunden eller gi den årsak til bekymring. Og ikke kjør noen turer med hunden så lenge du jobber med dette, da kan du rykke tilbake til start, og kanskje enda lenger. I og med at man skal ha hunden i mange år, er det verdt det å bruke noen uker på dette.

Lenke til kommentar
Hapi70 skrev (11 timer siden):

Jeg har hatt dette problemet. Jeg løste det ved å gå uhyre sakte frem og bare gjøre bilen til noe trygt og hyggelig for hunden. Jeg åpnet alle dørene og kastet godbiter inn, og gjorde det å hente dem til en lek. Hun fikk flere godbiter når hun var inni bilen, så hun skjønte raskt at det å sitte der ga belønning. Hoppet hun ut, kastet jeg inn flere godbiter og fortsatte å mate henne når hun satte seg ned. Jeg gjorde dette over flere dager, og gradvis lukket jeg alle dørene unntatt èn, og gjorde samme prosedyre inn den døren om og om igjen. Så lukket jeg den inntil et kort sekund, og fortsatte å gi godbiter etterpå. Jeg arbeidet med dette til hun syns det var ok å sitte innelukket i bilen noen sekunder. Så satte jeg meg inn selv, og fortsatte å mate henne fra forsetet (hun satt i baksetet), og etter enda mer tid så startet jeg bilen, mens jeg hele tiden sjekket reaksjonen hennes. Jeg lot henne aldri bli bekymret. Så kjørte jeg en meter, to meter, tre meter, og så en bitte liten tur hver gang vi skulle gå tur. Jeg kjørte bare en kilometer ca, og gikk en lang tur. Altså kort kjøretur, lang, gøy tur. Så begynte hun å forbinde bilen med tur og ville selv inn når jeg åpnet døra. Har aldri hatt noe problem siden.

Nøkkelen er tid. Man må ikke stresse hunden eller gi den årsak til bekymring. Og ikke kjør noen turer med hunden så lenge du jobber med dette, da kan du rykke tilbake til start, og kanskje enda lenger. I og med at man skal ha hunden i mange år, er det verdt det å bruke noen uker på dette.

Takker for detaljert innlegg, flott å høre andre sine erfaringer her. Tålmodighet er nok nøkkelen her.

Vi har generelt alltid gjort noe morsomt etter en biltur, men bilturene har kanskje blitt for dominante, så forsøke det du skriver etter at hun blir tryggere.

 

Complexity skrev (9 timer siden):

Prøvd andre biler?

Mange hunder reagerer på induksjonstopper til komfyrer da de lager en høyfrekvent lyd de ikke takler (som vi ikke hører)

Kan være likens på elbilen så greit å utelukke det.

 

Vi har ikke forsøkt andre biler, har faktisk vært inne på samme tanken. Nå tror jeg hun har fått en generell frykt for biler, men vi skal få testet med en annen bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liten oppdatering etter tre dager med trening.

Dag 1: Startet forsiktig rundt bilen med dørene åpne, brukte leker og godbiter og nærmet oss sakte men sikkert bilen trygt og komfortabelt for valpen. Spiste godbiter fra dørterskler og litt på setene mot slutten hvor hun strakk seg inn på to bein. Ca 30-40min.

Dag 2: Startet med alle dører oppe igjen, ble fort komfortabel rundt bilen og spiste fra dørterskler, seter og litt fra kanten på bagasjerommet. Ca 20min.

Dag 3: Rett på dørterskler med godbiter, gikk raskt over på godbiter fra setet og holdt på med det. Forsøkte å holde forsiktig på henne, men da rygget hun. Gikk raskt tilbake da jeg slapp opp. Ca 15min.

Plan for i morgen blir å finne noe hun kan stå på ved siden av bilen slik at hun enkelt kan spasere inn i baksetet hvis hun føler for det😀

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
5 minutes ago, c7Nn said:

Liten oppdatering etter tre dager med trening.

Dag 1: Startet forsiktig rundt bilen med dørene åpne, brukte leker og godbiter og nærmet oss sakte men sikkert bilen trygt og komfortabelt for valpen. Spiste godbiter fra dørterskler og litt på setene mot slutten hvor hun strakk seg inn på to bein. Ca 30-40min.

Dag 2: Startet med alle dører oppe igjen, ble fort komfortabel rundt bilen og spiste fra dørterskler, seter og litt fra kanten på bagasjerommet. Ca 20min.

Dag 3: Rett på dørterskler med godbiter, gikk raskt over på godbiter fra setet og holdt på med det. Forsøkte å holde forsiktig på henne, men da rygget hun. Gikk raskt tilbake da jeg slapp opp. Ca 15min.

Plan for i morgen blir å finne noe hun kan stå på ved siden av bilen slik at hun enkelt kan spasere inn i baksetet hvis hun føler for det😀

Forsøkte du å få henne inn i bilen? Om hun føler at du presser eller har en "agenda", så vil hun bli mistenksom og det vil ta lengre tid.

Lenke til kommentar
Hapi70 skrev (3 minutter siden):

Forsøkte du å få henne inn i bilen? Om hun føler at du presser eller har en "agenda", så vil hun bli mistenksom og det vil ta lengre tid.

Nei, ville bare se hvordan hun reagerte hvis jeg holdt litt på henne. Hun hoppet ned igjen, men gikk ikke bort fra bilen.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Kan jo oppdatere litt her.

Etter å ha holdt på med trening i og rundt bil i omtrent to måneder måtte vi til slutt gi opp, og fortsette med "tvang" på de få bilturene vi tok. På det tidspunkt hadde vi en Tesla og Nissan Leaf.

Nå byttet jeg Teslaen med en Passat med hundebur før sommeren, og etter noen turer hvor hun måtte løftes inn hoppet hun plutselig inn av fri vilje da vi var på hytta tidligere denne uken. Nå har vi vært på flere bilturer de siste dagene, og hun har stort sett hoppet inn helt selv, med litt godbiter😀

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...