Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hjelp vedrørende dødsbo, skifteattest osv


Eulogy

Anbefalte innlegg

Tvillingbroren min gikk bort forrige måned. Han etterlater seg ingenting av verdier. Men han har en del gjeld, i overkant av en halv mill. 

Han har ingen samboer, er ikke gift, har ikke barn. Eneste han har er våre foreldre og meg. Mine foreldre er gamle, over 80 og jeg har fått ansvar å sørge for at ting går som det skal. Jeg håndterte alt i forbindelse med begravelse. Kostnader i forbindelse med begravelsen er også betalt med min brors midler. Det han sitter igjen med som innskudd er i underkant av 74k. Som sagt så har han gjeld på over halv mill, men har en grei livsforsikring som kommer til å gi en grei utbetaling. 

Tingretten hevder at livsforsikringen ikke skal brukes til å nedbetale gjelden hans, men at det som er på hans konto som skal brukes til å betale ned gjeld. Er det lite verdier i boet så skal jeg fylle ut et skjema som heter "erklæring om privat oppgjør av dødsbo av liten verdi" §80 heter den vel. 

Det jeg lurer på her er om noen vet noe om dette. Har tingretten rett? Jeg har fått fullmakt av mine foreldre for å håndtere alt dette. Vil denne fullmakten gi meg kontroll over forsikringspengene også? Dette er viktig da jeg vet at min bror har et ønske om hva de pengene skulle gå til. Jeg vil følge hans ønsker så godt som mulig.

 

Setter stor pris på alle som kan komme med nyttig info. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kondolerer så mye. Å miste en bror er helt forjævlig. Å miste en tvillingbror orker jeg ikke å tenke på engang. 

Tingretten har rett: Etter forsikringsavtaleloven § 16-1 kan ikke avdødes kreditorer beslaglegge forsikringsutbetalingen. Det betyr i praksis at utbetalingen "hopper over" dødsboet og går direkte til begunstiget, ektefelle eller arvingene (avhengig av hvilke av disse som gjelder). 

Forsikringspengene kan imidlertid ende opp med å gå til kreditorene hans dersom du påtar deg ansvaret for boet. Hvis avdøde selv hadde midler som oversteg grensen for "lite bo", og du derfor måtte signere en alminnelig erklæring om privat skifte for å få tilgang til hans midler, ville du måtte ta på deg ubegrenset ansvar for hans gjeld. Da kan kreditorene kreve deg for all hans gjeld, og også pengene som kommer til utbetaling fra livsforsikringen kan tjene som dekning når du har fått dem. 

Men om din bror etterlater seg bruttoverdier for under 2G kan du få tilgang til hans midler uten å ta på deg ansvar for gjelden ut over det han faktisk eier, og oppad begrenset til 2G. Det virker som det er det tingretten har rådet deg til. 

Merk for øvrig at det er dine foreldre som er arvinger og mottager av forsikringspengene om din bror ikke etterlot seg testamente og ikke hadde oppnevnt deg som begunstiget. Dersom de vil at du skal få midlene bør dere formalisere dette. 

Jeg vil for øvrig sterkt anbefale å gå til advokat for å få hjelp med dette. Dersom det er snakk om en større livsforsikring er det raskt regningssvarende. Dette trenger ikke koste veldig mye. Han kan sørge for at du er sikker på at du både er skjermet fra din brors kreditorer, og at forholdet mellom deg og dine foreldre som arvinger er avklart. Foreldrene dine er jo såpass gamle at de kanskje uansett ikke bryr seg, men det er greit å ha gjort ting riktig. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...