Gå til innhold

Hjemmelading av PHEV og elbil


1Dr.E

Anbefalte innlegg

Hei, 

Har nettopp byttet ut den gamle dieselbilen med en Outlander, og kommer snart til å bytte ut den gamle bensinbilen med en ren elbil.

Ladere og ladesystemer er jo en jungel av informasjon. 

Jeg ønsker tips til hjemmelader som jeg kan installere som kan brukes til både en vanlig elbil og PHEV-en. Har 400V.

Saktelading er bedre enn hurtiglading for batteriet sin del. Er det en god løsning å legge opp en dedikert kurs med vanlig stikk til PHEV i tillegg til en egen kurs til lader for elbil? 

Inntil videre lader jeg fra utestikket på en kurs som er for entré, vaskerom, utebod og utestikk, bevisst utenom bruk av vaskemaskin/tørketrommel. 

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Kjøp en dobbellader fra Defa elns. Da får du en boks med 2 ladeuttak. Legg opp en 16/32 A 3fas kurs så er du sikret i framtiden med tanke på bilbytte.

Du kan også kjøpe 2 Easee ladere å montere disse på samme kurs å kjøre lastbalansering. Disse koster vel 7-8 k stk. ( Får de til 6995 vis du er Tibber kunde)

Ikke anbefalt å lade på stikk. Da skal det være maks 10 A og jordfeilbryter klasse b isåfall. 

Lenke til kommentar

Sitter og leser litt, og får lyst på eeasee med tibber. 

Forstår jeg det rett i at jeg kan installere en slik som kan levere høy effekt, høyere enn de 2,3 kW som Outlander kan ta på sin type 1, og bruke denne til både å lade PHEV-en og en fremtidig elbil som lader med høyere effekt (én bil av gangen)? 

(Den vil levere det bilen selv tar imot?) 

Oppdaget at jeg bomma ista, da sikringen gikk mens jeg lada bilen. Viste seg at vaskemaskin og tørketrommel (som jeg ikke hadde i gang) har dedikerte kurser begge to, og at kursen på utestikket var samme som varmekablene på vaskerommet og i entréen. Koblet fra laderen og vippa opp sikringen igjen, og så slo jeg av varmekabler før jeg gjenopptok landingen. 

Kommer ikke til å lade på natta før jeg har egen kurs/hjemmelader på plass 🙂 Kursen med utestikk har jordfeilbryter C, ikke B. 

Endret av 1Dr.E
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt avhengig av hva opplegget ditt tåler kan du vurdere enten to kurser eller en ladeløsning som har lastdeling og dermed er godkjennbar til å stå på en kurs. Du får ladebokser har har to uttak innebygd for dette formålet.

Hvilket ladebehov kommer du til å ha? Vurder om du egentlig trenger to kurser før du installerer det. Med lastdeling på en kurs vil du kunne lade fra 3.6kW på deling (men potensiellt en hel del mer siden du har trefase) 3.6kW tilsier omkring 18km rekkevidde lagt til i timen. Om bilene normalt står 10 timer (og de samme timene) om dagen i garasjen (som er veldig lite) er det 180km om dagen på deling. Dette behøver ikke være nok til å dekke unntaksdagene, bare snittet.

Står de lengre eller til forskjellige tider får du mer. Kan en eller flere av bilene ta 11kW får du mye mer. Så man skal ha ganske voldsomme behov før en lastdelt lader blir for lite.
 

19 minutes ago, 1Dr.E said:

(Den vil levere det bilen selv tar imot?) 

Det er i utgangspunktet bilen som styrer hvor stor effekt den trekker. Boksen og bilen kommuniserer for å fortelle bilen hvor mye den får lov til å trekke. Dermed kan en boks med to uttak styre lasten slik at begge kan lade samtidig med redusert effekt eller den kan styre slik at de alternerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...