Gå til innhold

Kjøpe og leie ut bolig - Kostnader, skatt etc?


Adrax

Anbefalte innlegg

Jeg har funnet en bolig til 1.900.000 kr. Boligen er delt i to, og begge leilighetene leies idag ut til 6000 kr per leilighet (ikke inkludert strøm).

Jeg har lyst å kjøpe boligen med leietakerne og fortsette å leie ut.

 

Leieinntektene tilsvarer 12.000 kr totalt.

Jeg leier selv idag en annen leilighet til 14000 kr i mnd, der jeg og samboer betaler 7000 kr hver. Vi har per dags dato ikke egenkapital (akkurat ferdig nedbetalt forbruksgjeld), men vi har begge greie inntekter. Jeg har 700.000 kr brutto i året, og hun 350.000 kr brutto i året.

 

Tanken er å sende søknad til banken, og dokumentere godt hvorfor vi bør få full-finansiering på 1.900.000 kr. Der vi dokumenterer våre inntekter, utgifter, og fremtidige leieinntekter, kostnader ved boligen, forsikring etc. Hvert år gir bankene unntak for 10% av lånesøknadene der man ikke trenger egenkapital på 15%. Vi har ikke egenkapital, ikke sikkerhet i bolig, og ingen til å være kausjonist for oss.

Utifra en boliglånskalkulator kommer lånet på 8084 kr per måned med en nedbetalingstid på 25 år. Dvs. at man går i "pluss" på 3916 kr hver måned. Dette før man har betalt forsikringer, eiendomsskatt etc.

 

Spørsmålet mitt er: Hvilke kostnader må jeg regne med?

Eiendomsskatt, forsikring? Noe mer? Hvordan er det med skatt når man ikke selv bor eller har bodd i boligen selv? Vil jeg fortsatt gå i pluss når alle kostnader er betalt?

Endret av Adrax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Adrax skrev (7 timer siden):

Jeg har funnet en bolig til 1.900.000 kr. Boligen er delt i to, og begge leilighetene leies idag ut til 6000 kr per leilighet (ikke inkludert strøm).

Jeg har lyst å kjøpe boligen med leietakerne og fortsette å leie ut.

 

Leieinntektene tilsvarer 12.000 kr totalt.

Jeg leier selv idag en annen leilighet til 14000 kr i mnd, der jeg og samboer betaler 7000 kr hver. Vi har per dags dato ikke egenkapital (akkurat ferdig nedbetalt forbruksgjeld), men vi har begge greie inntekter. Jeg har 700.000 kr brutto i året, og hun 350.000 kr brutto i året.

 

Tanken er å sende søknad til banken, og dokumentere godt hvorfor vi bør få full-finansiering på 1.900.000 kr. Der vi dokumenterer våre inntekter, utgifter, og fremtidige leieinntekter, kostnader ved boligen, forsikring etc. Hvert år gir bankene unntak for 10% av lånesøknadene der man ikke trenger egenkapital på 15%. Vi har ikke egenkapital, ikke sikkerhet i bolig, og ingen til å være kausjonist for oss.

Utifra en boliglånskalkulator kommer lånet på 8084 kr per måned med en nedbetalingstid på 25 år. Dvs. at man går i "pluss" på 3916 kr hver måned. Dette før man har betalt forsikringer, eiendomsskatt etc.

 

Spørsmålet mitt er: Hvilke kostnader må jeg regne med?

Eiendomsskatt, forsikring? Noe mer? Hvordan er det med skatt når man ikke selv bor eller har bodd i boligen selv? Vil jeg fortsatt gå i pluss når alle kostnader er betalt?

Å få unntak fra boliglånsforskriftens krav om egenkapital i sin helhet for å kjøpe utleiebolig tror jeg egentlig du bare kan glemme. Det hjelper nok ikke at du tjener 700 000 kr og dermed fint kunne spart opp egenkapital i bankens øyne. Samtidig trekker samboerens svært lave lønn bare regnestykket ned. Men det skader selvfølgelig ikke å prøve.

Og nei, bankene gir ikke hvert år unntak for 10% av lånesøknadene der man ikke trenger egenkapital på 15%. Men de har muligheten til det. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Bankene bruker nok handlingsrommet til å vurdere søknader uten EK-kravet til å hjelpe folk som trenger bolig og det kan forsvares økonomisk, ikke på utleieobjekter man ikke planlegger å bo i... ihvertfall slik jeg har skjønt det på uttalelser fra banksjefer når det diskuteres handlingsrom og 10% unntak

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...