Gå til innhold

Ny metode for å gjenvinne litiumionbatterier sparer CO2 og ressurser [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når man snakker om tap så er det vel bare at man ikke klarer å skille resten fra hverandre på en effektiv nok måte? Grunnstoffene er vel der fortsatt? Eller blir de fisjoner, eller fusjonert, til noe annet? Noe jeg tviler serkt på. Så blir "tapet" en guffen masse som vi må lager til senere utvinning? Eller forsvinner den ut av skorsteinen, og blir en del av fauna og flora, som til slutt går ned i grunnen igjen?

Lenke til kommentar
gollumffs skrev (3 timer siden):

Når man snakker om tap så er det vel bare at man ikke klarer å skille resten fra hverandre på en effektiv nok måte? Grunnstoffene er vel der fortsatt? Eller blir de fisjoner, eller fusjonert, til noe annet? Noe jeg tviler serkt på. Så blir "tapet" en guffen masse som vi må lager til senere utvinning? Eller forsvinner den ut av skorsteinen, og blir en del av fauna og flora, som til slutt går ned i grunnen igjen?

Vel, ja og ja?

Det blir ikke egentlig borte men det blir utilgjengelig fra et økonomisk perspektiv. Kanskje like greit å kaste det på dynga så noen kan bruke dynga som gruve en gang i fremtiden når økonomien i det blir bedre? Bare sørge for dyngas integritet i mellomtiden, altså hindre lekkasjer av ekle stoffer til omgivelsene..

De dyre og enkle stoffene passer allerede seg selv. Reint aluminium er bra saker, svært anvendelig. Så blir det legert med andre stoffer og da blir det gjerne enda bedre men med mye smalere anvendelighet. Det neste det kan brukes til er støpegods. Hva vi gjør når vi ikke trenger mer støpegods er ikke greit å si. Mulig jeg tar feil men jeg har det inntrykket at det nesten er enklere å lage råaluminium fra malm enn fra støpegods og forurenset aluminium.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...