Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tranger ny switch


Anbefalte innlegg

Om du skal velge 3Com eller SMC trur jeg er hipp som happ. Disse 2 fabrikatene består stort sett av samme komponenter. Det som er fint med SMC er at de har printerserver på sine rutere. Min erfaring er fra SMC (SMC7004BR, SMC7008ABR, SMC2455W) og er svært godt fornøyd med produktene. De som har 3Com er sikkert like godt fornøyd.

 

Dette med printerserver et et must hjemme hos oss.

hm.. jeg lurer bare på hva printerserver er. har en liten aning om hva det kan vær.. men.. ja.. noen som gidder å forklare?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men du kan jo bruke routeren du har. Det er ingenting i veien for at du kan ha to routere etter hverandre. Bedre sikkerhet blir det også hvis begge har NAT. Men litt ekstra admin blir det jo.

Okay... er det noen som vet eller kan fortelle hvordan man gjør det? Samme prosedyre? En guide hadde vært fine saker ;)

 

Vil jo holde kostnadene nede på minimum :)

Lenke til kommentar

De fleste "hjemme-routere" er vanligvis både router og switch i ett, dvs. 1 port til WAN (xDSL) og 4+ porter til LAN. Forhåpentligvis (har ikke sjekket) fungerer switch delen uten at WAN porten er koplet til, så dersom du allerede har en slik router/switch kombinasjon kan du jo prøve å bruke bare switch-delen (LAN portene) før du kjøper en dedikert switch.

Endret av HawP
Lenke til kommentar
Men du kan jo bruke routeren du har. Det er ingenting i veien for at du kan ha to routere etter hverandre. Bedre sikkerhet blir det også hvis begge har NAT. Men litt ekstra admin blir det jo.

Okay... er det noen som vet eller kan fortelle hvordan man gjør det? Samme prosedyre? En guide hadde vært fine saker ;)

 

Vil jo holde kostnadene nede på minimum :)

 

Det kommer jo litt ann på routeren du har.

 

Se om du kan sette den opp med fast IP, og den nye routeren som gateway. Den ny routeren tar du og disabler DHCP. Den gamle står fremdels med DHCP.

 

Noe enkelt forklart med dette skulle være "beine veien".

:thumbup:

Lykke til! Ikke at du trenger det.. :D

Lenke til kommentar
Om du skal velge 3Com eller SMC trur jeg er hipp som happ. Disse 2 fabrikatene består stort sett av samme komponenter. Det som er fint med SMC er at de har printerserver på sine rutere. Min erfaring er fra SMC (SMC7004BR, SMC7008ABR, SMC2455W) og er svært godt fornøyd med produktene. De som har 3Com er sikkert like godt fornøyd.

 

Dette med printerserver et et must hjemme hos oss.

hm.. jeg lurer bare på hva printerserver er. har en liten aning om hva det kan vær.. men.. ja.. noen som gidder å forklare?

 

En printerserver menes at man kan benytte 1 printer til flere PC'er. Dette betyr i praksis at du kan kobler direkte 1 eller flere printere til din ruter, dvs at alle PC'ene har printer. Denne printerserveren er montert inne i ruteren.

 

I motsettning er at du har koblet en printer til en av PC'en og denne må alltid være slått på for å få tilgang med de andre PC'ene.

 

Håper dette ble litt bedre forklart.

Endret av John Kr
Lenke til kommentar
Når begynte de å ha 8 porter i routerne sine? Hvis de har begynt med det er det jo genialt! En av kameratene mine som bestilte NGT i høst fikk router med bare en port hvertfall, og på NTG sidene står det ikke noe om antall porter.

 

Da drøyer jeg hvertfall kjøpet til jeg ser hvor mange porter routern jeg får er på:)

For å si det slik, det finnes ikke rutere med 1 port. Dersom den har 1 port så er det ikke ruter. Dette kommer liksom fram av navnet - ruter.

 

Vanligvis så får man et ADSL modem fra internett leverandøren. Den har somregel 1 port (WAN). :wow:

Sludder og vissvass :)

Du kan fint bruke en router med et interface, eller en pc med et nettkort som en router.

Lenke til kommentar
Når begynte de å ha 8 porter i routerne sine? Hvis de har begynt med det er det jo genialt! En av kameratene mine som bestilte NGT i høst fikk router med bare en port hvertfall, og på NTG sidene står det ikke noe om antall porter.

 

Da drøyer jeg hvertfall kjøpet til jeg ser hvor mange porter routern jeg får er på:)

For å si det slik, det finnes ikke rutere med 1 port. Dersom den har 1 port så er det ikke ruter. Dette kommer liksom fram av navnet - ruter.

 

Vanligvis så får man et ADSL modem fra internett leverandøren. Den har somregel 1 port (WAN). :wow:

For å si det SÅNN: NextGenTel sender ut ROUTERE med ÉN port! :roll:

Sludder og vissvass 2 :)

 

Samtlige routere som ISP`er sender ut har 2 interface. Et for WAN (der plugger du dsl`en din, og et for LAN, der plugger du pc`en din).

 

1+1 = 2

Lenke til kommentar
Når begynte de å ha 8 porter i routerne sine? Hvis de har begynt med det er det jo genialt! En av kameratene mine som bestilte NGT i høst fikk router med bare en port hvertfall, og på NTG sidene står det ikke noe om antall porter.

 

Da drøyer jeg hvertfall kjøpet til jeg ser hvor mange porter routern jeg får er på:)

For å si det slik, det finnes ikke rutere med 1 port. Dersom den har 1 port så er det ikke ruter. Dette kommer liksom fram av navnet - ruter.

 

Vanligvis så får man et ADSL modem fra internett leverandøren. Den har somregel 1 port (WAN). :wow:

For å si det SÅNN: NextGenTel sender ut ROUTERE med ÉN port! :roll:

Sludder og vissvass 2 :)

 

Samtlige routere som ISP`er sender ut har 2 interface. Et for WAN (der plugger du dsl`en din, og et for LAN, der plugger du pc`en din).

 

1+1 = 2

Men herregud da mann! Alle skjønner at det ikke er WAN-porter man snakker om når man snakker om antall porter! :roll:

Lenke til kommentar

Ufff her ble vi ikke enig, men jeg trur ikke vi er så uenig som det høres ut som.

 

Dersom du har et ADSL abonnemang og får en "boks" fra din nett leverandør så er denne boksen ikke en ruter. Denne boksen er en ADSL modem. Denne boksen er ikke en ruter selv om nett leverandøren påstår det.

 

En ruter en en boks som fordeler signalene mellom flere PC'er og gjør det mulig at alle PC'ene får tilgang til internett samtidlig. Denne ADSL modemet er bindeleddet mellom internett og ruteren. For å få dette til må det nødvendigvis være flere en 1 utgang.

 

Jeg blander ikke begrepetr WAN/LAN.

 

Håper denne forklaringen ble bedre. :blush:

Lenke til kommentar

Vel... En ruter har ikke noe med hvor mange LAN porter den har...

 

En ruter med switch er logisk koplet slik (ALLTID i hjemmemarkedet) isp->modem->ruter->switch. Forskjellen er om de bare tar med modembiten (telenor ADSL, alfanett), eller om de tar med ruteren også (NGT). Det eneste en ruter gjør, er å rute mellom forskjellige ip-områder (ipranges), som styres av bla. netmask.

Lenke til kommentar
Hvilket merke er å anbefale? 3Com? SMC?

Har en 8 porters SMC switch som jeg er ganske fornøyd med. I den prisklassen du satser på er det liten forskjell mellom produktene, det blir nesten hipp som happ. Ser at du har valgt deg ut noen 5-porters alternativer, men det er veldig liten prisforskjell ( ca. 100kr,- ) hvis du går opp til en 8-porters switch, f.eks denne:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...19&GrpID=6&s=pl

 

Du aner ikke hvor fort du får bruk for flere porter, venner på besøk, trådløse aksesspunkter etc .:)

 

Forresten, får du en Netopia 3351 fra NGT skal den ha innebygget 4 porters switch. Netopia 4542 har det derimot ikke.

Endret av Zenit
Lenke til kommentar
Hvilket merke er å anbefale? 3Com? SMC?

Har en 8 porters SMC switch som jeg er ganske fornøyd med. I den prisklassen du satser på er det liten forskjell mellom produktene, det blir nesten hipp som happ. Ser at du har valgt deg ut noen 5-porters alternativer, men det er veldig liten prisforskjell ( ca. 100kr,- ) hvis du går opp til en 8-porters switch, f.eks denne:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...19&GrpID=6&s=pl

 

Du aner ikke hvor fort du får bruk for flere porter, venner på besøk, trådløse aksesspunkter etc .:)

 

Forresten, får du en Netopia 3351 fra NGT skal den ha innebygget 4 porters switch. Netopia 4542 har det derimot ikke.

Sant nok det, men flere av de faste som pleier å komme når det er LAN her har allerede i eller to stk switcher, og da blir det alltid nok med 16 porter her i huset:)

Lenke til kommentar
Når begynte de å ha 8 porter i routerne sine? Hvis de har begynt med det er det jo genialt! En av kameratene mine som bestilte NGT i høst fikk router med bare en port hvertfall, og på NTG sidene står det ikke noe om antall porter.

 

Da drøyer jeg hvertfall kjøpet til jeg ser hvor mange porter routern jeg får er på:)

For å si det slik, det finnes ikke rutere med 1 port. Dersom den har 1 port så er det ikke ruter. Dette kommer liksom fram av navnet - ruter.

 

Vanligvis så får man et ADSL modem fra internett leverandøren. Den har somregel 1 port (WAN). :wow:

Der er jeg redd du tar skammelig feil! Om det heter ruter eller ikke har ingenting med om det er en eller flere LAN porter å gjøre! Hvis han skal bytte til NextGenTel så får han en ADSL router med ÉN port... har selv hatt Netopia routeren de bruker og den har ÉN port... Har sett flere routere med kun én LAN port (f.eks. fra ZyXel), selv om de fleste routere som selges i dag kommer med switch-funksjonalitet...

Lenke til kommentar
Ufff her ble vi ikke enig, men jeg trur ikke vi er så uenig som det høres ut som.

 

Dersom du har et ADSL abonnemang og får en "boks" fra din nett leverandør så er denne boksen ikke en ruter. Denne boksen er en ADSL modem. Denne boksen er ikke en ruter selv om nett leverandøren påstår det.

 

En ruter en en boks som fordeler signalene mellom flere PC'er og gjør det mulig at alle PC'ene får tilgang til internett samtidlig. Denne ADSL modemet er bindeleddet mellom internett og ruteren. For å få dette til må det nødvendigvis være flere en 1 utgang.

 

Jeg blander ikke begrepetr WAN/LAN.

 

Håper denne forklaringen ble bedre. :blush:

JO! "Boksen" man får hvis man tegner et NextGenTel abonnement er en router, nettopp fordi den har router funksjonalitet... I tillegg er den en firewall med VPN-features...

Lenke til kommentar
Forresten, får du en Netopia 3351 fra NGT skal den ha innebygget 4 porters switch. Netopia 4542 har det derimot ikke.

Jeg har Netopia 3351 fra NGT, og den er i hvert fall en router med bare en port.

Derfor måtte jeg kjøpe en switch i tillegg.

Hvor er den 4-porters switchen? :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...