Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Har vi gått glipp av noe underveis til bedre velstand ?


Anbefalte innlegg

Realityserien Farmen har sendt sin siste episode 2020, og deltagerne  har forlengst vendt tilbake til år 2020    

Mange deltagerne som  har teke del i farnen hevder at de  har lærd sg sjølv bedre å kjenne etter oppholdet på gården etter å  levd eit tilbaketrukket .  Mange av deltagerne hevder at de har oppdaget nye sider både hos seg selv, og samholdet på gården var det viktigste .

I etterkrigsårene  stod folk mer samlet , og  det sosiale  /  samholdet var langt bedre blandt folk flest ein idag        På  gårdene rundt omkring ferierte slekt / venner  og barn / voksne  tok del i dyreholdet å det praktiske omkring  gårdsarbeide.       Aldri   noen diskusjoner omkring  arbeidsfordeling, men fordelte arbeidet utifra persnonlige kvalifikasjoner.       Mange barn fekk tidleg lære seg å  jobbe saman m/ foreldra, og på den måten ta tidleg ansvar.  

Teknologien  har på eit viss  skapt mindre avstand kommunikasjonsmessig mellom oss menneska m/ mobiler, data o.s.v.     Men , kanskje har mye av teknologien  også skapt  mindre  mellom-menneskelig kontakter /  samhold.    Kanskje har vi mistet noen verdier underveis som tidligere genrasjoner verdisatte ,  men som vi aldri får tilbake.    Ensomhet er idag  eit av helsevesenets største utfordringer, og  eit tankekors at pandemien har det ikkje gjordt enklere for mange.    Det er ingen tvil om at i takt m/ velstandsøkningen  har mange inntatt en større grad av egoholdninger, og blitt mer selvopptatt. 

   Skal ein idag oppsøke eit offentlig kontor som NAV etc. blir ein gjerne møtt  m / påsktiften "sjølvbetjening" .

   Ringer  vi  eit offentlig kontor går det omlag  15 min. før ein endeleg er i mål  m/ å taste riktig nr. .     I neste omgang vert ein  minnet om hvilken plass ein har fått i køen.     Etter en viss ventetid  på linjen  vert ein gjerne minnet om at de kan nås på hjemmesiden, og kan ein regne med tilbakemelding / svar innen  2-3 dager.

Kanskje vil pandemien  føre  til at vi må ta "noen steg tilbake "  og den er blitt ein tankevekker for mange /inkl. våre myndigheter.   En hel verden står føre en store omstillinger, og   ingen vet hva som blir det neste.    

 

 

 

Endret av Flipper
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pandemien nå er en god test på hvor lojale folk er mot fellesskapet.

Når man fra midten av 80-tallet ble mer og mer fokusert på å tilbe og dyrke seg selv, mistet man også noe. Særlig fra år 2000 ser man en endring, unge ble mer respektløse for politi og myndigheter. Økende hverdagsvold mellom unge osv.

Nå er fokuset for en del under 40 år å dyrke eget ego, det gjelder absolutt ikke alle. "Se på meg" generasjonen, har blitt mer først meg selv, så meg selv og til slutt kanskje hjelpe andre om det gir cred til meg selv.

Vi trenger å ha litt begge deler, fellesskapets forpliktelser og ideologi, pluss selvutvikling. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Jeg føler at viruset er som et ekstremt drypp av røde verdier. Det tvinger hele verden til å roe seg ned og reflektere. Verden har jo vært preget av vestens kapitalisme de siste 20-30 år. Alt har gått over styr. Jeg ville helst hatt det gjort på en annen måte. Men det er ikke til å komme unna at en mer sosialistisk og demokratisk stil er det sunneste for psyken. Folk klarer jo ikke å oppføre seg. Greit å tjene penger og jobbe, men dét gir en faktisk ikke automatisk rett til å oppføre seg som en psykopat mot andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...