Even. Skrevet 4. januar 2004 Rapporter Del Skrevet 4. januar 2004 kan noen hjelpe meg med dette? jeg skal lage en mysql database der folk kan legge inn biler med disse feltene eierens navn: bilen befinner seg i: merke: modell: årsmodell: styling: tuning/motor: felg/dekk: ICE (stereo): annet: og på en annen side skal de innlagte bilene vises som linker nedover. skjønner? trenger både mysql og php koden? de som gjør dette kan få en mnd. reklame gratis på siden når den begynner å bli populær Lenke til kommentar
entotre Skrevet 4. januar 2004 Rapporter Del Skrevet 4. januar 2004 Hva skal de ulike feltene: styling, tuning, felg o.s.v. inneholde, da? Er det beskrivelser/tekst eller noe man skal velge fra f.eks. kategorier når man registrerer/legger inn bilen? Lenke til kommentar
Even. Skrevet 4. januar 2004 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. januar 2004 eierens navn: vanlig en linjes tekst bilen befinner seg i: en linjes tekst merke : en linjes tekst eller combo box modell : en linjes tekst årsmodell: comboboks med forskjellige årstall styling, tuning, dekk/felg, ICE: stort tekstfelt med scroll og flere linjer Lenke til kommentar
entotre Skrevet 4. januar 2004 Rapporter Del Skrevet 4. januar 2004 Om tekstfeltene skal ha scroll eller ei er uinteressant for oppsettet av selve databasen, det fikser man i presentasjonen med PHP/HTML. Hva slags grensesnitt bruker du mot databasen - er det PHPMyAdmin eller tilsvarende? Kan evt. hjelpe deg med en .txt-fil eller en .sql-fil du kan kjøre for å opprette tabellene etc. Lenke til kommentar
magikern Skrevet 4. januar 2004 Rapporter Del Skrevet 4. januar 2004 eierens navn: vanlig en linjes tekst bilen befinner seg i: en linjes tekst merke : en linjes tekst eller combo box modell : en linjes tekst årsmodell: comboboks med forskjellige årstall styling, tuning, dekk/felg, ICE: stort tekstfelt med scroll og flere linjer CREATE TABLE car( id INT() AUTO_INCREMENT NOT NULL PRIMARY KEY, firstNAME VARCHAR(255) NOT NULL, surNAME VARCHAR(255) NOT NULL, address VARCHAR(255) NOT NULL, merke VARCHAR(255) NOT NULL, modell VARCHAR(255) NOT NULL, year VARCHAR(255) NOT NULL, styling VARCHAR(255) NOT NULL, tuning VARCHAR(255) NOT NULL, dekk-felg VARCHAR(255) NOT NULL, ICE VARCHAR(255) NOT NULL, ) hvis du bruker phpmyadmin så kan du kopiere den koden rett inn der og (hvis jeg ikke har skrevet noe feil) så skal det gå bra... delte opp de nederste feltene da jeg tror det blir mer oversiktelig sånn sett i db og det er en enkel sak og stappe sammen igjen i php etterpå, men jeg vet ikke om min metode nødvendigvis er den aller beste så vent litt og se om kanskje noen av sql guru'ene her kommer med bedre forslag... hvordan vi kjører dette ut i php kommer i neste leksjon, er greit å først bestemme seg for en brukbar db... og som du ser så delte jeg opp navn i fornavn og slektsnavn, er alltid greit hvis du senere implementerer en søkemotor på siden din... Lenke til kommentar
Even. Skrevet 4. januar 2004 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. januar 2004 bruker phpmyadmin på frac.dk men får opp en feilmelding Feil SQL-spørring : CREATE TABLE car( id INT( ) AUTO_INCREMENT NOT NULL PRIMARY KEY , firstNAME VARCHAR( 255 ) NOT NULL , surNAME VARCHAR( 255 ) NOT NULL , address VARCHAR( 255 ) NOT NULL , merke VARCHAR( 255 ) NOT NULL , modell VARCHAR( 255 ) NOT NULL , year VARCHAR( 255 ) NOT NULL , styling VARCHAR( 255 ) NOT NULL , tuning VARCHAR( 255 ) NOT NULL , dekk - felg VARCHAR( 255 ) NOT NULL , ICE VARCHAR( 255 ) NOT NULL , ) MySQL sa: You have an error in your SQL syntax near ') AUTO_INCREMENT NOT NULL PRIMARY KEY , firstNAME VARCHAR( 255 ) NOT NUL' at line 1 Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 4. januar 2004 Rapporter Del Skrevet 4. januar 2004 jeg pleier personlig å bruke: id int unsigned not null auto_increment primary key for tellere. Lenke til kommentar
Even. Skrevet 5. januar 2004 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. januar 2004 nå har jeg lagd databsen noen som har noen php scripts slik at postene blir listet alfabestisk nedover etter eierens navn og når de trykkes på så generes en ny side og infoen fra posten fylles inn. kanskje litt komplisert? tenkte noe i denne duren Lenke til kommentar
Svendsen Skrevet 5. januar 2004 Rapporter Del Skrevet 5. januar 2004 (endret) nå har jeg lagd databsen noen som har noen php scripts slik at postene blir listet alfabestisk nedover etter eierens navn og når de trykkes på så generes en ny side og infoen fra posten fylles inn. kanskje litt komplisert? tenkte noe i denne duren Ikke for å være frekk eller noe men, hva med å lære seg selv og sitte å knote litt? For det er faktisk veldig enkelt. Det blir som å lage gjestebok med php/MySQL bare utvide litt. Har en bra en HER Der lærer du både oppsett av MySQL og php script, som fint kan brukes til ditt formål med litt forandringer. På den måten jeg lærte og jeg tror fint jeg kan lage et slikt system bare et tips på veien Endret 5. januar 2004 av Svendsen Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 6. januar 2004 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2004 Litt hjelp på veien; <?php //koble til databasen her if ($_REQUEST['id']) { $query="SELECT * FROM car WHERE id='$id' LIMIT 1"; $result = mysql_query($query) or die("<br>Query failed:<br> $query"); $id = mysql_result($result, 0, "id"); $firstNAME = mysql_result($result, 0, "firstNAME"); $surNAME = mysql_result($result, 0, "surNAME"); $merke = mysql_result($result, 0, "merke"); $modell = mysql_result($result, 0, "modell"); $adresse = mysql_result($result, 0, "adresse"); $year = mysql_result($result, 0, "year"); //osv echo "Biltype: $merke $modell<br>Eier: $firstNAME $surNAME<br>Adresse: $adresse"; //osv exit(); } $query="SELECT id, firstNAME, surNAME, merke, modell FROM car ORDER BY surNAME"; $result = mysql_query($query) or die("<br>Query failed:<br> $query"); $num = mysql_numrows($result); $i = 0; while ($i < $num) { $id = mysql_result($result, $i, "id"); $firstNAME = mysql_result($result, $i, "firstNAME"); $surNAME = mysql_result($result, $i, "surNAME"); $merke = mysql_result($result, $i, "merke"); $modell = mysql_result($result, $i, "modell"); echo "<a href=\"$_SERVER['PHP_SELF']?id=$id\">Biltype: $merke $modell | Eier: $firstNAME $surNAME</a><br>"; ++$i; } ?> Dette er ikke testet, men det burde fungere. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 6. januar 2004 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2004 CREATE TABLE car( id INT( ) AUTO_INCREMENT NOT NULL PRIMARY KEY , firstNAME VARCHAR( 255 ) NOT NULL , surNAME VARCHAR( 255 ) NOT NULL , address VARCHAR( 255 ) NOT NULL , merke VARCHAR( 255 ) NOT NULL , modell VARCHAR( 255 ) NOT NULL , year VARCHAR( 255 ) NOT NULL , styling VARCHAR( 255 ) NOT NULL , tuning VARCHAR( 255 ) NOT NULL , dekk - felg VARCHAR( 255 ) NOT NULL , ICE VARCHAR( 255 ) NOT NULL; ) Lenke til kommentar
???????? Skrevet 6. januar 2004 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2004 Dersom id feltet skal være auto_increment er det ikke noen særlige fordeler av at mulige verdier skal være -2147483648 til 2147483647. Sett feltet til UNSIGNED også, da vil feltet gå fra 0 til 4294967295. Videre er det kanskje ikke noe poeng at det er mulig å legge til over 4.2 milliarder? så kanskje sette feltet til mediumint eller angi en verdi f.eks. int(8). Ta en kikk i manualen på: Colum Types Lenke til kommentar
Even. Skrevet 10. januar 2004 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. januar 2004 fikk opp en feilmelding http://gatebiler.frac.dk/showcase.php Lenke til kommentar
Svendsen Skrevet 10. januar 2004 Rapporter Del Skrevet 10. januar 2004 fikk opp en feilmelding http://gatebiler.frac.dk/showcase.php bedre hvis du poster kode og feilmelding her Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 10. januar 2004 Rapporter Del Skrevet 10. januar 2004 du har ingen kolonner som heter "navn" og "etternavn" i din tabell, så du får rimeligvis en feilmelding når du prøver å SELECT'e dem. kanskje bytte dem ut med firstNAME og surNAME? Lenke til kommentar
Even. Skrevet 10. januar 2004 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. januar 2004 du har ingen kolonner som heter "navn" og "etternavn" i din tabell, så du får rimeligvis en feilmelding når du prøver å SELECT'e dem. jo det har jeg jeg lagde db`en selv fordi det gikk ikke med sql koden Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 12. januar 2004 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2004 http://hotwired.lycos.com/webmonkey/99/21/...?tw=programming Tror faktisk det er nesten hele koden til slik du ville ha det. Bare å endre diverse variabler, og litt småting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå