Gå til innhold

For høy spenning og klokkehastighet ved idle AMD 2700x?


Anbefalte innlegg

Hei.

Har en AMD Ryzen 2700x med ett Asus Strix X470-f hovedkort.

Har problemer med at spenningen ligger konstant rundt 1.4v og CPU hastighet rundt 4.2 GHz ved idle. Kjører nå siste BIOS og chipset drivere. Bruker da "AMD Ryzen Balanced" strømplan. Hvis jeg velger "Power Saver" planen så halveres spenninga og hastighet legger seg på rundt 2.2 GHz.  Vet at jeg bare kan velge "Power Saver" planen, men er ikke da poengen med en så kraftig CPU.

Har god kjøler NH-D15, men likevel ligger temperaturen på rundt 45-60 grader ved Idle. Viftene spinner ikke kjapt rundt, men burde være lavere. Ved "power saver" planen så faller temperaturen til rundt 35 grader. 

 

Vet at det er mye instillinger i BIOS, men veldig usikker på om det er noe her som kan endres for å gjøre dette bedre. 

Her er skjermbilde av HWMonitor ved idle.

image.thumb.png.28aa93270fce25ee2c22b40c4cf04472.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke erfaringer fra Ryzen 2700X, men ut fra andre så Ryzen cpu'er så tror jeg dette kan hjelpe enten hver for seg eller brukt i lag.

Bytte fra "AMD Ryzen Balanced" strømplan til vanlig Balanced (mulig jeg bare lagde en ny balanced strømplan)

Negativ voltage offset (cpu i bios) i området 0.030V til 0.060V, forslag: 0.050V (NB: negativ offset)

Redusere PPT (bios) til i området 65-120, forslag: 105 (PPT er hvor mange watt prosessoren kan booste til)

Justere vifte profil på CPU slik at en slipper at viftene driver å endrer hastighet for temperaturer under 55 grader. Jeg gjør dette ved å la cpu viften gå på et konstant turtall så lenge temp er under 55 grader. En kan også tillate 75 grader uten at viftene går på 100%.

Ellers så har Ryzen Master utility en "Eco" mode som virker godt på dette, men da må en inn i det programmet og aktivere den modusen som jeg finner litt upraktisk.

En alternativ løsning er å bruke  "Power Saver" planen, men det vil jeg tro går mer ut over ytelsen.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...