Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan fikse betongterrasse med dammer?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har et lite problem med terrassen min hjemme.

Den er laget i betong, er ca 100m2 og er ujevn.

Når det regner så renne ikke vannet bort men blir liggende i pytter rundt omkring. Dette medfører at det samler seg dritt og mose og det blir såpeglatt.

Det gjelder ca 50% av terrassen er og sånn noenlunde midt på.

 

Jeg ser på forskjellige forslag for å få ordnet dette.

 

  1. Slipe ned betongdekket for å skape fall.
    1. Dette vil dog medføre veldig mye sliping. Vet ikke hvor dype de største dammene er men ca 1,5 til 2 cm. Vet heller ikke hvordan jeg helt skal få til dette på en god måte. Da jeg snakket med firma så mente dem at man måtte regne med 60-70 tusen sånn ca og det er langt mer enn jeg har. Er også litt redd for at betongen skal bli litt «tynn» på kanten med fall og i verste fall komme ned i armeringen.
  2. Støpe på en såle
    1. Dette virker litt mer praktisk. Dersom jeg legger på en såle over hele verandaen så blir det jo helt rett, men er usikker på om vektøkningen kan bli for stor. Under terrassen så er det et stort rom, og det er litt kjedelig om jeg avretter hele dekket for så å finne ut at alt har sunket 3mm og jeg dermed får en enda større dam. Burde vel også hatt fall her, men aner ikke hvordan jeg lager fall på så stort dekke.
    2. Et annet aspekt er at jeg legger kun avretning ned i dammene for slik å sørge for at jeg avretter gulvet mest mulig. Det vil ikke se fint ut, men kan sikkert fylle kantene med noe som gjør at det ser bedre ut. Til slutt så kan jeg sikkert hive på epoxy eller fliser for å få det enda finere.
  3. Legge på et type smart gulv/falskt gulv i en høyde over er også mulig men det vil medføre at det vil ligge masse vann nesten konstant  med dritt og søle under så det ønsker jeg ikke.

 

 

Noen andre forslag? Terrassen er formet som en feit L og jeg er rett og slett usikker på hva som er en billig og god fiks for dette. Setter pris på alle tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...