Harald Brombach (digi.no) Skrevet 18. november 2020 Rapporter Del Skrevet 18. november 2020 Firefox har fått ren HTTPS-modus. Kan bli obligatorisk i framtiden Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 19. november 2020 Rapporter Del Skrevet 19. november 2020 Desverre lager den trøbbel på flare nettsteder. Fordi de bruker elementer eller tjenester uten https internt på siden. Det er naturligvis nettstedene sin feil, og de bør fikse det ASAP! Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 19. november 2020 Rapporter Del Skrevet 19. november 2020 Den nye Facebook designen er treg som fy selv på 84 beta. Jeg begriper ikke hva Facebook driver med som gjør siden så treg. Lenke til kommentar
Bjarne Nilsson Skrevet 19. november 2020 Rapporter Del Skrevet 19. november 2020 plass til enda mer tracking og reklame går jeg ut fra, vi snakker tross alt om facebook here, husk du er ikke kunden, du (eller rettere sagt proflen din og lnkerrr tl andre profiler er produktet) kundene er whem som vil ha dataene , reklame folk Lenke til kommentar
Penny Skrevet 19. november 2020 Rapporter Del Skrevet 19. november 2020 Obligatorisk er nå litt voldsomt, det må i hvert fall være mulig å deaktivere det for brukere som er oppgående nok til å finne about:config. Jeg sitter med en del industriell maskinvare som ikke vil få oppdateringer, men som forventes å være i bruk så lenge de elektromekaniske enhetene de kontrollerer fortsatt fungerer. Fravær av https er overhodet ikke noe problem, siden den eneste IP-trafikken disse opplever er når jeg setter meg ved siden av dem og strekker en kabel direkte mellom laptop og enhet. Det blir for dumt om jeg skal ha flere nettlesere/versjoner av nettlesere fordi den oppdaterte versjonen som er trygg nok for internett nekter å fungere i jobbsammenheng. Lenke til kommentar
Bjarne Nilsson Skrevet 19. november 2020 Rapporter Del Skrevet 19. november 2020 I utgangspunktet er jeg enig, problemet er at om et eller annan populært får probkemer,har du guider av typen « howto get websitex to work in firefox» som gir deg et åatksåpe pungter på åssen du slår av den fungsonen , som glemmer og poengtere at dette er kan medføre økt rissiko ... Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 19. november 2020 Rapporter Del Skrevet 19. november 2020 4 hours ago, Penny said: Obligatorisk er nå litt voldsomt, det må i hvert fall være mulig å deaktivere det for brukere som er oppgående nok til å finne about:config. Jeg sitter med en del industriell maskinvare som ikke vil få oppdateringer, men som forventes å være i bruk så lenge de elektromekaniske enhetene de kontrollerer fortsatt fungerer. Fravær av https er overhodet ikke noe problem, siden den eneste IP-trafikken disse opplever er når jeg setter meg ved siden av dem og strekker en kabel direkte mellom laptop og enhet. Det blir for dumt om jeg skal ha flere nettlesere/versjoner av nettlesere fordi den oppdaterte versjonen som er trygg nok for internett nekter å fungere i jobbsammenheng. Dumt ja, men hva om du må ha gamle versjoner som ikke engang er støttet lengre? Jeg har hardware kjøpt i fjor som ikke lenger er mulig å kontakte med noen oppdaterte nettlesere, men kun gjennom leverandørens programvare som da installerer et gammelt og uønsket Iexplore-plugin for å virke. Det er et kjent problem med noen av denne leverandørens problemer på enheter som ikke lengre får firmware-oppdateringer. Edge, Chrome og Firefox, til og med siste versjon av Internet Explorer støtter ikke sertifikatene de bruker lengre, og det er ikke mulig å gå rundt det. Det hadde vært svært gunstig om jeg kunne gå rundt det på denne enheten som jeg tross alt eier og har på lokalnettverket, godta dette ene sertifikatet - men neida. Denne trenden fører nok til at ganske mye hardware med egensignerte sertifikater eller lokal http-trafikk i praksis blir ubrukelig lenge før de slutter å virke. Lenke til kommentar
Vidofnir Skrevet 19. november 2020 Rapporter Del Skrevet 19. november 2020 Har hatt (denne fantastiske) funksjonen påskrudd en stund nå, uproblematisk i praksis. Som man ser i skjermdumpen så kan man temporært tillate vanlig http hvis det er behov for det i enkelttilfeller. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 19. november 2020 Rapporter Del Skrevet 19. november 2020 (endret) Slik var det med "alle andre" innstramminger (på sertifikater) - i en overgangsfase fikk man midlertidig tillate/godkjenne sertifikatene manuelt. Så et spørsmål blir da om det vil forbli tillatt over tid, eller om det også denne gangen er en overgangsordning. Det er først da det egentlig kan bli et problem. Så lenge man får muligheten til å bruke tjenester/enheter bare med et par ekstra klikk eller en endret innstilling, er det overkommelig. Endret 19. november 2020 av tommyb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå