Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Våkner hver natt for å tisse


alfibooyyy

Anbefalte innlegg

Hei:) Jeg er en gutt på 21 år som våkner de aller fleste nettene for å gå på do. Tar ofte lang tid å sovne igjen, så dette påvirker nattesøvnen. 

Fortalte legen om det idag, hun sa det var heeelt vanlig. Hun sa hun også kunne ta urinprøve, noen som vet om man kan finne ut noe slikt ved urinprøve? Håpte egentlig å bli henvist til urolog, men det ble jeg ikke. Noen som vet om muligheter for å dra til urolog uten at det blir svindyrt?

Takk på forhånd for svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 00b9e...d2e

Så du spurte ikke legen om hva en urinprøve kunne avdekke?

Hva har du googlet deg frem til som du mener en urolog kan avdekke?

Slutt heller å drikk og spis 3-4 timer før du legger deg ei uke å se om det hjelper.

Anonymous poster hash: 00b9e...d2e

Lenke til kommentar
Gjest ce54c...af8

Ikke drikk 3-4 timer før du legger deg. Sjekk om du har diabetes, da kan det bli mange hyppige toalettbesøk om natta. Jeg våkner alltid en gang i løpet av en natt for å tisse uansett når jeg slutter å drikke på dagen. 

Anonymous poster hash: ce54c...af8

Lenke til kommentar

Jeg har tidvis slitt mye med samme. 

Ikke alltid sammenheng med væskeinntak. 

Dager jeg ikke drikker etter kl. 18 og pisser før leggetid i 22-tiden... nattpiss. Dager med litt drikke og ikke piss før soving, nada. Men perioder er det nattlig.

Tok ultralyd av blæra, og da (i tillegg til en undersøkelse relatert til en ulykke).. jeg får ikke tømt blæra godt nok hver gang

Frykta en stund diabetes, men jeg lever for sunt og aktivt til det, og har det heller ikke i familien, og deter det heller ikke. 

Jeg er nesten 40

Endret av #BalleClorin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
alfibooyyy skrev (5 timer siden):

noen som vet om man kan finne ut noe slikt ved urinprøve?

Ved en urinprøve kan man finne ut mye rart, men i din sammenheng er det i sær fire ting som sjekkes. Sukker, eggehvitestoffer, infeksjoner og salter. Sukker for å se om du bl.a kan ha diabetes. Infeksjoner for å se om du kan ha infeksjon i urinveiene, herunder seksuelt overførte sykdommer. Eggehvitestoffer og salter for å sjekke ut om du har bl.a. kan ha nyreproblemer.

Som det nevnes her ovenfor, reduser inntaket kveldstid av væske og søtt/salt.
Veldig forenklet og i grove trekk kan man si at blodtrykket i kroppen endrer seg når man legger seg ned. Blodtrykket har en stor innvirkning på de mekanismer som regulerer urinproduksjonen. Sukker og salter, binder væske i kroppen. Det du tar inn i løpet av dagen, skal enten forbrennes, eller forflyttes ut av kroppen, da med bl.a urinen. Hvis du har samlet på deg mye av dette i løpet av dagen, da er det om natten det skal ut.
 

alfibooyyy skrev (6 timer siden):

Noen som vet om muligheter for å dra til urolog uten at det blir svindyrt?

Nei, det koster flesk med de fleste private helsetjenester. Da er det bedre at du ber om en henvisning. Uansett må fastlegen avklare noen elementære spørsmål før det henvises til spesialist. Urinprøve for å avklare det jeg ovenfor, er et av minstekravene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 73750...8d1

Traff nettopp fastlegen min med det samme i dag. Han ville prøve ut sovepiller og at vi skal ta urinprøve og blodprøve neste uke bare for å utelukke at det ikke er noe alvorlig som står bak.

Det som har fungert best for meg på egenhånd hittil er å redusere inntaket av vann før jeg legger meg til bare 100ml kl 20:00.

Anonymous poster hash: 73750...8d1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...