Gå til innhold

Tungoljeforbud på Svalbard vil ramme de billige cruisene hardest [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"– Vi må passe på at det ikke bare er de rike turistene som kan komme til Norge, sier han (Arthur Kordt)"

Tja, noen reisemål bør ha en viss eksklusivitet for at de skal beholde sin opplevelsesverdi. Mount Everest blir ikke det samme hvis det blir kabelbane opp, og restaurant på toppen. Vi må ihvertfall prise turismen så høyt at det dekker eventuelle redningsaksjoner og tiltak mot naturskader. Det finnes andre ting vi kan gjøre for verdens fattige enn å sende dem på massecruise rundt Svalbard.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg vil anta at cruiseskip har et antall tanker og at de kan velge å fylle opp en del av dem med diesel. Videre er drivstoffkostnadene bare en brøkdel av øvrige kostnader. Så tårene som felles med hensyn til krav til å bruke diesel rundt Svalbard, er bare krokodilletårer!

Dette kravet betyr nok lite for cruisefarten, men det åpner for liknende krav over atskillig større områder, og det er nok det skipsfarten er redd for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Ketill Jacobsen said:

Jeg vil anta at cruiseskip har et antall tanker og at de kan velge å fylle opp en del av dem med diesel.

Jeg oppfatter det som at forbudet også gjelder å ha med seg tungolje inn i området, selv om den ikke forbrennes. På grunn av fare for oljesøl ved evt forlis.  Det er jo også andre konsekvenser ved et forlis der oppe. Det har vært cruiseskip der med over 4000 passasjerer. Fra Viking Sky på Hustadvika klarte de å evakuere ca 20 i timen. Med 6 helikoptere.

Endret av J-Å
  • Liker 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (1 time siden):

Jeg oppfatter det som at forbudet også gjelder å ha med seg tungolje inn i området, selv om den ikke forbrennes. På grunn av fare for oljesøl ved evt forlis.  Det er jo også andre konsekvenser ved et forlis der oppe. Det har vært cruiseskip der med over 4000 passasjerer. Fra Viking Sky på Hustadvika klarte de å evakuere ca 20 i timen. Med 6 helikoptere.

Godt poeng!

Lenke til kommentar

Tungolje problematikken på Svalbard gjelder vel stort sett om de kommer direkte inn ifra andre destinasjoner enn Norge. Skal de klare svovelkravene i Seca området i Nordsjøen, må de enten kjøre Lav svovel fuel eller scrubbe tungoljedrifta. Det bør helt klart komme et forbud mot og ha med seg/og forbruke tungolje til Svalbard, et utslipp av større omfang der vil være en skikkelig miljøkatastrofe - tenk bare på logistikk og infrastruktur for opprensking...

Det andre er at man bør begrense antall mennesker på en kjøl i dette området. Viking Sky viste hvor sårbart dette kan bli, og Norge har ingen infrastruktur for SAR som kan håndtere et havari med flere tusen mennesker på Svalbard. Vi har det vel knapt nok på norskekysten..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...