Gå til innhold

Hvorfor betyr musikk så mye for oss?


Datata

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er et interessant tema.

Vi mennesker er skapt til å kjenne igjen rytmer og mønster. Det gjelder også lyd. Og når vi hører eller oppfatter lyder som er harmonisk, eller som kanskje gjenskaper situasjoner vi har vært i (som tekst og lyrikk), så kan det fremkalle følelser vi har hatt tilknyttet de situasjonene. Det kan være ganske kraftfullt, fungere som avledning, inspirasjon, motivasjon, skape frykt, sorg, latter og mye annet. Jeg er temmelig sikker på at musikk kan brukes som terapi. Men har også lest at det er brukt som fryktverktøy .. at USA's militær spilte metallica for å skremme terrorister til å prate. Vet ikke hvor mye hold det er i det men. Hvis man har hørt på skikkelig metal i timesvis, så blir man ganske sliten.

Personlig kan jeg like nesten all slags musikk. Det spørs bare hvordan det er komponert. Jeg hører kanskje 80% mest på spillmusikk, fra alle sjangre. Jeg finner at spillmusikk er så mye mer interessant og kreativt komponert enn så mye annet.

Jeg tror det er veldig mye mer til det med musikk og lyd og hvordan det påvirker oss mennesker (og dyr), enn vi klarer å forklare enda. Det er jo lydbølger, og de stopper jo ikke i øret .. de går gjennom oss. Kanskje de påvirker oss mye mer helhetlig enn vi klarer å fatte enda, spesielt hvis det spilles høyt.

Noe av det jeg liker minst med musikk og lyd, er hvordan det brukes til å manipulere mennesker.. særlig i kjøpsbetydning. Det er en butikk i sentrum her i byen jeg bor hvor de spiller den verste kommersielle popmusikken med mest mulig mellomtone og diskant, på temmelig høyt nivå. Jeg går kun innom der for å kjøpe såpe, som er bililg der, men på de 2 minuttene jeg er inni der, så blir jeg så sliten i hodet at det er kriminelt ^^ For jeg bruker mye energi på å ikke la meg påvirke av den dritten.

Noe av det som plaga meg mest i arbeidslivet (som håndverker) var også andre håndverkere som absolutt MÅTTE ha radioen på full fuckings guffe hele dagen lang. Det blir vanskelig å konsentrere seg med sånt, spesielt over tid. Særlig når det er p3, p4 og sånne radiokanaler som -bare prater tull- hele dagen, med slitsomme og idiotiske reklamer, og spiller kommersiell popmusikk. Jeg skjønner faktisk ikke hvordan noen klarte å konsentrere seg i det hele tatt .. enda mindre over mange ÅR!!

Når jeg jobba aleine, så likte jeg å ha det stille helt til jeg klarte å få oversikt over jobben, komme i gang, og vite at de neste timene så trengte jeg ikke å bruke så mye tankekraft, bare fysisk kraft. Da kunne musikk gjøre underverker og jeg jobba sikkert 20-30% raskere med riktig musikk. Men orka ikke å ha det på hele dagen lang. Man skal jo ha litt overskudd når man kommer hjem også.

Det samme gjaldt med trening, noe sikkert mange kjenner seg igjen i. Det var en periode jeg var i ganske god form (mange år siden ^^) .. og kunne løpe 30-60 minutter i strekk (noe som er veldig bra for meg). Da spilte jeg alltid musikk på øret. Men de gangene jeg enten hadde glemt øretelefoner og lignende, så ble jeg ikke like motivert. Da ytte jeg kanskje 20-40% dårligere.

Så musikk kan kanskje sies å fungere som et rusmiddel. Det kan misbrukes.

Endret av Taurean
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Taurean skrev (19 timer siden):

Noe av det jeg liker minst med musikk og lyd, er hvordan det brukes til å manipulere mennesker.. særlig i kjøpsbetydning. Det er en butikk i sentrum her i byen jeg bor hvor de spiller den verste kommersielle popmusikken med mest mulig mellomtone og diskant, på temmelig høyt nivå. Jeg går kun innom der for å kjøpe såpe, som er bililg der, men på de 2 minuttene jeg er inni der, så blir jeg så sliten i hodet at det er kriminelt ^^ For jeg bruker mye energi på å ikke la meg påvirke av den dritten.

Skyr butikker og kjøpesentre som pesten når "julestemningen" begynner for alvor å sette seg inn, og de samme forferdelige og ihjelspilte "klassikerne" går igjen for fullt, ofte gjennom forskjellige oppdaterte utgaver i forskjellige butikker, og gjerne i hop med sinte og stressa stemmer, ungeskrik og nei, kjenner at pulsen stiger i takt med irritasjonen, og vil bare bli ferdig og komme meg fortest mulig ut av lokalet. Stakkarene som jobber i butikkene og må bli igjen og høre den musikken, dag ut og dag inn, får vel til slutt bygd opp ei slags "immunforsvar" mot skiten, får jeg da håpe.

Taurean skrev (19 timer siden):

Noe av det som plaga meg mest i arbeidslivet (som håndverker) var også andre håndverkere som absolutt MÅTTE ha radioen på full fuckings guffe hele dagen lang. Det blir vanskelig å konsentrere seg med sånt, spesielt over tid. Særlig når det er p3, p4 og sånne radiokanaler som -bare prater tull- hele dagen, med slitsomme og idiotiske reklamer, og spiller kommersiell popmusikk. Jeg skjønner faktisk ikke hvordan noen klarte å konsentrere seg i det hele tatt .. enda mindre over mange ÅR!!

Hadde ei periode som lærling i snekkeryrket (total fiasko) og der gikk det så langt at han som "styrte" radio-kanalene fikk seg en grei beskjed, etter flere uker med Radio Oslo og P4 lydterror, dag ut og dag inn, der ene morgenen ble han møtt av at hele radioen var stappa ned i ei bøtte med hurtigsement, og lyden av stillhet har sjeldent vært så deilig. Så lenge det varte da, som tja, besto av et par timer, og så fikk en annen luring dratt med seg en ny musikkspiller, og "lyden av Norge/Oslo" var tilbake, men ikke like høyt og aggressivt som tidligere, og hvor da radiosjefen nå fulgte litt ekstra nøysomt med på de rundt seg, og var nå klar over at ikke alle delte hans kjærlighet for ihjelspilte 70, 80, 90 talls hits, som alle andre kanaler også spilte, minst 20-30 ganger om dagen.

Taurean skrev (19 timer siden):

Det samme gjaldt med trening, noe sikkert mange kjenner seg igjen i. Det var en periode jeg var i ganske god form (mange år siden ^^) .. og kunne løpe 30-60 minutter i strekk (noe som er veldig bra for meg). Da spilte jeg alltid musikk på øret. Men de gangene jeg enten hadde glemt øretelefoner og lignende, så ble jeg ikke like motivert. Da ytte jeg kanskje 20-40% dårligere.

På treningssentret går det mest i nyere musikk, eller som en der beskrev det "heismusikk med noe svak puls" , men en sjelden gang dukker det jo opp noe eldre rock eller metall som virkelig røsker godt fra seg, og utrolig hvor effektivt det er å bare få et par minutter med noe som gjør at kroppen yter litt ekstra, tror det var ei Iron Maiden låt, og var som om kroppen hentet frem uante krefter, og der jeg vurderte å gi meg for dagen, holdt jeg plutselig ut en 10-15 minutter til med intenst spurting til jeg knapt kunne stå oppreist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...