Gå til innhold

WindowsXP vil ikke starte opp


Anbefalte innlegg

Jeg har blitt grundig lei av det idiotiske programmet ved navn "windows messenger". Her om dagen sletta jeg likegodt hele mappa som het "messenger". Da kom det opp en sånn "hvis du sletter denne mappen kan det hende at ting ikke fungerer som det skal" (noe i den duren). Og det stemte igrunnen ganske bra, for i dag er det ikke mulig å starte windows. Det står at windows ikke kan starte opp, og jeg kan velge å bruke siste "fungerende innstillinger", men ingen av alternativene fungerer. Når jeg prøver å starte windows kommer det bare den grønne lille tingen som ruller skjermen, og oppstart-screen til XP, så rebootes pcen automatisk (først dukker det opp en blå skjerm med hvit skrift i et mikrosekund). Jeg har skjønt såpass som at slettinga av messenger-mappa kan være årsaken til dette (isåfall ganske idiotisk, at man MÅ ha Wmessenger for å i det hele tatt starte windows)...men jeg klarte å finne frem en "gjenopprettings-cd"...der står det at jeg skal sette inn cden, gå inn i BIOSen og sette boot-rekkefølgen til CD-rom --> harddisk --> floppy, og deretter tilbakestille til harddisk --> floppy --> CD-rom når jeg er ferdig. Dette ser jo veldig greit ut, men nederst på prosedyren står det "etter innstallasjonen må alle øvrige drivere og programmer innstalleres på nytt". Vil dette si at jeg mister alle filer på maskinen min? Det vil jeg isåfall ikke risikere...jeg har også en vanlig windowsXP cd, den må jeg nok lete litt for å finne, men dersom "gjennopprettings-disken" bare formaterer harddisken er jeg villig til å finne den frem. Vil jeg, ved hjelp av XP-cden, være i stand til å få winxp i orden igjen uten å miste filene mine?

 

(beklager at dette ble litt langt, håper dere gidder å lese alt)

 

på forhånd takk

Endret av Sondre^^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du velger å bare reinstallere vanlig uten å formatere, er det bare programmer/drivere som må legges inn på ny, alle filene på volumet skal være der når reinstallasjonen er over. :ermm: (ikke 100% sikker)

Det går også an med den cd'en (skulle jeg mene) å kjøre en reparasjons-install av XP. Det er nok det tryggeste.

Og du; Det var ikke rette måten å disable messenger. Søk litt her på forumet, så finner du fort ut hvordan det skal gjøres.

Systemoppretting er jo seffers og et alternativ, men jeg forstod det slik at dette ikke funka?

Lenke til kommentar

"sikkermodus"-alternativet kommer jeg ikke noen vei med, nei. ikke mulig å få igang windows med eller uten sikkermodus.

 

tror jeg satser på en reperasjons-innstall, jeg. jeg er dessverre ikke helt inne i enkelte aspekter ved windows, kan du forklare nærmere hvordan jeg gjør det?

 

 

takk for svar forresten..

Lenke til kommentar

okay, fant frem xp-cden, og putta den inn. Jeg kom inn i en meny, og trykket på 'E' for reparering/gjenoppretting. Deretter skulle jeg velge windows-innstallasjon, og skrive inn admin-passord...det gikk greit, men jeg sleit mer med resten; det som kom frem var en svart skjerm der det sto "c://windows/" (eller noe), og der jeg skulle skrive inn tekst. Skrev 'help', og fikk en liste over kommandoer. Skrev inn "chkdsk" (tror jeg), og senere "chkdsk /r" for å reparere. Reparasjonen kom til 37%, da fikk jeg vite at "windows har en eller flere uopprettelige problemer". Det høres jo ganske ille ut? Er det noen andre av de kommandoene som kan få bukt med problemet? Jeg har prøvd de mest nærliggende, men uten hell. Er ikke det jeg gjorde en reperasjons-innstall? Hva er det isåfall da?

 

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
okay, fant frem xp-cden, og putta den inn. Jeg kom inn i en meny, og trykket på 'E' for reparering/gjenoppretting. Deretter skulle jeg velge windows-innstallasjon, og skrive inn admin-passord...det gikk greit, men jeg sleit mer med resten; det som kom frem var en svart skjerm der det sto "c://windows/" (eller noe), og der jeg skulle skrive inn tekst. Skrev 'help', og fikk en liste over kommandoer. Skrev inn "chkdsk" (tror jeg), og senere "chkdsk /r" for å reparere. Reparasjonen kom til 37%, da fikk jeg vite at "windows har en eller flere uopprettelige problemer". Det høres jo ganske ille ut? Er det noen andre av de kommandoene som kan få bukt med problemet? Jeg har prøvd de mest nærliggende, men uten hell. Er ikke det jeg gjorde en reperasjons-innstall? Hva er det isåfall da?

 

 

På forhånd takk.

Du tok den første rep. du skulle hoppe over, du får en ny rep. litt senere,

ta den du...... (ny inst. eller rep)

Lenke til kommentar
Hva mener du med hoppe over? Prøvde å trykke f3 for å avslutte, men det bare restarta maskinen. Skal jeg trykke 'enter' for å 'innstallere xp'? :)

 

Maser kanskje litt nå, men ettersom alle filene mine står på spill vil jeg helst ikke ta noen sjanser..

Jepp ! du skal tykke enter og kjøre helt vanlig installering HELT til du

får spm for ANNEN gang ang. reparering eller ny installering, da

velger du reparering ;)

Lenke til kommentar

Huff, så vanskelig dette skulle være...gjorde som du sa, og fikk 'reparert' windows. Men; når jeg restarta maskina kom windows fortsatt ikke videre fra den svarte boot-screenen med xp-logo. Prøvde å gjøre prosedyren på nytt, men nå låser pcen seg; dvs. når jeg kommer til første stadie av innstallasjonen, og trykker 'e' eller 'enter' (har prøvd begge), blir bare pcen stående og "søke etter harddisk 0 på id 0 på buss 0 på atapi..." :dontgetit:

 

På forhånd takk for all hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...