Gå til innhold

Høyesterett: Mobiltitting ved rødt lys og i stillestående kø er ulovlig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
sedsberg skrev (På 24.10.2020 den 0.45):

Mobilbruk mens man kjører er ulovlig. Det har det aldri vært tvil om. Spørsmålet her er når er man kjørende. Når kjører man.

Nei, det er det også tvil om. Jeg bruker ofte telefonen når jeg kjører, uten å ha hendene på den og uten å ta den opp av lomma. Handsfrien, talekommandoer og knappene på rattet er mitt grensesnitt til å bruke telefonen mens jeg kjører. Helt lovlig så vidt jeg vet.

Når det gjelder sms og annen fikling med telefonen i stillestående kø så begynner det logiske skillet å utviskes mellom det og betjene bilens funksjoner via bilens skjerm og det å betjene telefonskjermen. Utviskende skille gjør det vanskeligere å lage tydelige nok skiller i lovene.

Vil også minne om at andre deler av trafikkloven krever at man er oppmerksom i trafikken. Enkelt og greit. Dvs. ennå en paragraf som sier nesten det samme "ulovlig å være uoppmerksom i trafikken når man betjener en telefon / andre betjeningsfunksjoner, når bilen er i bevegelse eller burde vært i bevegelse, eller man er til hinder for andre ..." osv bare blir smør på flesk.

Jeg synes vi bør ta et skritt tilbake å se hva vi egentlig ønsker å oppnå. Er det kverulant lovverk for å kunne skaffe bøte-inntekter til staten som er poenget så kan det gjøres mye mer brukervennlig på andre måter. Er det trafikksikkerhet man ønsker å oppnå, så velger man en helt annen måte å formulere lovverket. Ønsker vi mest mulig ansvarsfraskrivelse for veimyndighetene så velger vi ennå en annen formulering osv. Personlig er jeg tilhenger av å holde det så enkelt og intuitivt at folk faktisk klarer å huske lovene og at det legger opp til en viss bruk av hjerneceller så de ikke går helt i dvale og menneskeheten utvikler seg til ikke-tenkende regelryttere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...