Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppmøtested Arbeidsavtale


rdan87

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er ansatt i et firma som elektrikerlærling. I arbeidsavtalen min står det at «arbeidsstedet» er «service-bygg og anlegg innen Oslo og Akershus med fremmøteplikt ved firmaets forretningsadresse».

Som regel møter jeg opp på kontoret (forretningsadressen), som er 5 min fra der jeg bor. Så sitter jeg med på en montør derfra og inn til oppdragene.

De siste 2 månedene har jeg arbeidet på ett fast sted i Oslo.

Innimellom hender det ting som gjør at jeg må reise inn til Oslo selv, med bil. Dette er aldri min skyld, men arbeidsgivers (ved at feks. montør er syk, skal ha bil på service, osv).

Dette har jeg forsøkt å kreve kjøregodtgjørelse for, men arbeidsgiver påstår at siden det står i arbeidsavtalen min at arbeidsstedet er i Oslo/Akershus, må jeg regne med å stå for all oppmøte selv i dette området. Har forsøkt å lese meg opp på dette, om det er lov å avtale et såpass udefinert arbeidssted og bruke det som grunnlag for dette. De bruker det også som grunnlag for å ikke betale for reisetid (som jeg har lest EFTA-dom på at ikke er gyldig, slik jeg har forstått det).

Da jeg skrev arbeidsavtalen hadde jeg ikke regnet med å måtte møte opp noe annet sted enn på kontoret. Med lærlinglønn har 500-1000,- kr/mnd mye å si. Det er dyrt å kjøre inn til Oslo.

Dette har kanskje aldri blitt prøvd i noe domstol. Hvis noen vet om noe som jeg kan bruke for å argumentere med, så får jeg gjerne dette.

Ser frem til gode svar og innspill!

 

Takk.

Endret av rdan87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man syns vel hvis man er lærling burde vel en del utgiftene blir dekket, særlig hvis det er ungåelig, men du må jo gjerne sjekke arbeidkontrakt, vet ikke om du er orginasert i LO\NHO eller du har kontakt med nav? for god mulig reise og til og fra arbeidsted må man ofte ta selv, men hvis det blir høye utgifter, er det jo feil å måtte ta mye kostnadene selv. Du får eventuelt sjekke mulighet å bytte jobb hvis det ikke finnes løsning.

Men finnes mye rart på arbeidsmarkedet er jo risiko for enkelte må jobbe 100% men kun får 60% lønn så har man mulighet bør man prøve å styre unna slike jobber. Ellers kan man jo sjekke med arbeidstilsynet selv om de antakelig ikke gjør noe.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er ikkje heilt beint fram då arbeidsgiver har ein ulovfesta styringsrett. Denne styringsretten gir arbeidsgiver handlingsrom til å organisere korleis arbeidet blir utført, men ikkje om det er til urimeleg ulempe for arbeidstakaren. 

At du i arbeidsavtalen har at arbeidsstedet kan være i Oslo og Akershus taler for at du har akseptert at du av og til må pendle til andre oppmøteplassar. 

Ein sedvane om at det er kontoret som er vanleg oppmøteplass vil også kunne spele inn. 

Det kan også argumenterast for at du har oppfylt din oppmøteplikt ved å møte opp på kontoret ettersom det er spesifisert at det er det du har møteplikt. 

Alt i alt så er det er i vurderingssak om dette ligg innafor det som er avtalt i arbeidsavtalen og arbeidsgivers styringsrett. 

Korleis er det forresten med lønn? Eg tek det for gitt at du heller ikkje får lønn for tida som går med før du er framme på oppmøteplassen? Eller starter du arbeidsdagen ved kontoret og det er utelukkande eit spørsmål om kven som skal betale reiseutgiftene når du reiser til eit anlegg i arbeidstida? 

Lenke til kommentar
1 hour ago, The Avatar said:

Det er ikkje heilt beint fram då arbeidsgiver har ein ulovfesta styringsrett. Denne styringsretten gir arbeidsgiver handlingsrom til å organisere korleis arbeidet blir utført, men ikkje om det er til urimeleg ulempe for arbeidstakaren. 

At du i arbeidsavtalen har at arbeidsstedet kan være i Oslo og Akershus taler for at du har akseptert at du av og til må pendle til andre oppmøteplassar. 

Ein sedvane om at det er kontoret som er vanleg oppmøteplass vil også kunne spele inn. 

Det kan også argumenterast for at du har oppfylt din oppmøteplikt ved å møte opp på kontoret ettersom det er spesifisert at det er det du har møteplikt. 

Alt i alt så er det er i vurderingssak om dette ligg innafor det som er avtalt i arbeidsavtalen og arbeidsgivers styringsrett. 

Korleis er det forresten med lønn? Eg tek det for gitt at du heller ikkje får lønn for tida som går med før du er framme på oppmøteplassen? Eller starter du arbeidsdagen ved kontoret og det er utelukkande eit spørsmål om kven som skal betale reiseutgiftene når du reiser til eit anlegg i arbeidstida? 

Ok, takk for svar.

Ang. betalt reisetid: I bedriftsinternavtale via organisering er det avtalt betalt reisetid for etter 20 min eller 20 km. Det er cirka det som blir i praksis også.

Den betalte arbeidstiden starter altså ikke før etter oppmøtet på kontoret, men selvfølgelig usikker på om dette er riktig også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...