Gå til innhold

Bygge stor nettside


Anbefalte innlegg

Hei. Vi har tenkt å starte opp noe ala finn.no, bare i mindre skala selvfølgelig. Trenger mye av funksjonene som finn sin side har, bare med annet innhold. Har snakket med flere firma som designer og bygger opp nettsider men de vil ikke ta jobben da den blir for stor. Noen som har tips til firma som tar på seg slike jobber? Eller hvis vi må ansette folk selv, hva trenger vi av webutviklere, programmerere osv. Vi er helt blank på akkurat dette temaet selv. På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok av it-konsulentselskaper der ute, Cap Gemini, Itera, Steria, Computas, TietoEvry, IBM ... men det fins vel utallige andre, morsommere måter å søle bort noen titalls hundretalls millioner på?

Finn.no har blitt til over mange, mange år, og har 170 (se tech.finn.no) utviklere ansatt for å videreutvikle og holde den funksjonaliteten dere mener dere trenger mye av igang. La oss si dere leier "bare" 100 konsulenter, med kvantumsrabatt så dere betaler bare 1000kr/t, det blir 800k NOK pr dag, og så kommer det prosjektledere, UX, markedsføring, osv. i tillegg, det drar vel fort på seg godt over 1 mill pr. dag det? 

Det første dere må innse er at det dere ser på finn.no bare er toppen av isfjellet når det gjelder funksjonalitet, så når dere tenker "mindre skala" så betyr det i praksis at dere bare trenger en bitte, bitte, bitte liten brøkdel av funksjonaliteten som ligger i finn.no, og ikke mye.

Deretter så kommer jo det uunngåelige spørsmålet om hvordan dette skal gå rundt. Hvorfor skal noen besøke en site med et bitte, bitte lite antall annonser for å finne, la oss si bruktbil, når utvalget er så mye, mye større på finn.no? Og hvorfor skal noen prøve å selge noe hos dere, når antallet som kommer til å se annonsen er uendelig mye større om de velger finn.no? 

Det var faktisk noen her på forumet som fikk opp å stå noe som minnet litt om finn.no over vannlinja for noen år siden, og det var også en liten håndfull annonser der inntil de forsvant ganske raskt... La oss håpe det var et hobbyprosjekt og ikke noens arv eller bolig som gikk i dass. ...

Endret av quantum
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
quantum skrev (På 1.10.2020 den 0.10):

Det er nok av it-konsulentselskaper der ute, Cap Gemini, Itera, Steria, Computas, TietoEvry, IBM ... men det fins vel utallige andre, morsommere måter å søle bort noen titalls hundretalls millioner på?

Finn.no har blitt til over mange, mange år, og har 170 (se tech.finn.no) utviklere ansatt for å videreutvikle og holde den funksjonaliteten dere mener dere trenger mye av igang. La oss si dere leier "bare" 100 konsulenter, med kvantumsrabatt så dere betaler bare 1000kr/t, det blir 800k NOK pr dag, og så kommer det prosjektledere, UX, markedsføring, osv. i tillegg, det drar vel fort på seg godt over 1 mill pr. dag det? 

Det første dere må innse er at det dere ser på finn.no bare er toppen av isfjellet når det gjelder funksjonalitet, så når dere tenker "mindre skala" så betyr det i praksis at dere bare trenger en bitte, bitte, bitte liten brøkdel av funksjonaliteten som ligger i finn.no, og ikke mye.

Deretter så kommer jo det uunngåelige spørsmålet om hvordan dette skal gå rundt. Hvorfor skal noen besøke en site med et bitte, bitte lite antall annonser for å finne, la oss si bruktbil, når utvalget er så mye, mye større på finn.no? Og hvorfor skal noen prøve å selge noe hos dere, når antallet som kommer til å se annonsen er uendelig mye større om de velger finn.no? 

Det var faktisk noen her på forumet som fikk opp å stå noe som minnet litt om finn.no over vannlinja for noen år siden, og det var også en liten håndfull annonser der inntil de forsvant ganske raskt... La oss håpe det var et hobbyprosjekt og ikke noens arv eller bolig som gikk i dass. ...

Du sier ikke noe direkte feil, og jeg vet selvfølgelig ikke alle detaljer. 
Men at ingen kan stå imot finn.no stemmer jo ikke helt. 

f.eks. jeg leier ut flere boliger, og jeg har sluttet å bruke finn.no og har funnet mine siste leietakere på hybel.no. 

Jeg vet ikke historien til hybel.no, men det viser jo at det ikke er umulig å utfordre finn.no. 

Lenke til kommentar
sam11net skrev (19 timer siden):

Men at ingen kan stå imot finn.no stemmer jo ikke helt. 
 

Du må nesten fortelle det til dem som påstår det. Jeg stiller bare to spørsmål man bør spørre seg før man legger mye penger på bordet. Det vil alltid være lønnsomme nisjer, problemet er "bare" å identifisere dem på forhånd. Og så må man forstå hvilke teknologiske behov man faktisk har, hvis man skal operere i mindre skala kan man ikke investere så mye som Finn gjør og ha en tilsvarende plattform.

 

Lenke til kommentar
Hoihoii skrev (På 29.9.2020 den 19.37):

Hei. Vi har tenkt å starte opp noe ala finn.no, bare i mindre skala selvfølgelig. Trenger mye av funksjonene som finn sin side har, bare med annet innhold. Har snakket med flere firma som designer og bygger opp nettsider men de vil ikke ta jobben da den blir for stor. Noen som har tips til firma som tar på seg slike jobber? Eller hvis vi må ansette folk selv, hva trenger vi av webutviklere, programmerere osv. Vi er helt blank på akkurat dette temaet selv. På forhånd takk

Beklager hvis jeg fremstår som litt frekk, men...

Finn.no er en nesten helt ren IT-bedrift. Hvis dere skal starte noe lignende, så må dere selv ansette utviklere og bygge opp selskapet. Prosjektledelse, designere, osv. kommer i tillegg. Får inntrykk av denne posten at dere ønsker å betale noen millioner til et par konsulenter som kan bygge opp noe, som dere skal drifte videre og ta profitten av. Dessverre er det ikke sånn det fungerer. Denne posten tyder for meg at dere ikke har gjort grundig nok research, og at dere får avslag da risikoen for konsulentselskapene blir for stor.

Har dere en businessplan? Har dere gjort analyser?

Føler dette er noe ála disse startup'ene som lager en liten app eller nettside som plutselig slår an. Forskjellen der er at det der er noen som utvikler et produkt selv, gjerne på fritiden uten betaling, selger det inn til investorer, og kanskje (men bare kanskje) så blir det noe av. Dere begynner i helt feil ende slik jeg ser det.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...